recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rød / grøn LAN udgang
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rød / grøn LAN udgang

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jgjensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Rød / grøn LAN udgang
    Sendt: 13-December-2020 kl. 20:56
hej
Jeg skal flytte i en lejlighed hvor der sidder 4 stik i lejligheden som hver har disse 2 udgange - hvad mon forskellen er på dem udover farven ?

Samsung PS50Q96HDX/XEE
Barkan M4061 TV-ophæng
Philips DVD-R 5570H/58
Samsung HD-boks
Freecom 2 TB NAS
Buffalo 500 GB NAS
Denon AVR 800 amp
WD TV Live
D-Link DHP-P307AV Homeplug
Wii
iPhone 4
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 21:45
I sin tid var grøn til netværk og rød til iptelefon.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 22:21
Der er ingen forskel i selve kablingen ud til krydsfeltet. Men man kan vælge at bruge farverne som T-Duck beskriver.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 22:36
Oprindeligt skrevet af jgjensen jgjensen skrev:

Jeg skal flytte i en lejlighed hvor der sidder 4 stik i lejligheden som hver har disse 2 udgange - hvad mon forskellen er på dem udover farven ?

Det ved du, når du finder den anden ende af kablerne......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2020 kl. 23:44
Men det er iøvrigt mærkeligt at stikkene er nummereret i par i hver ende og ikke stykvis
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Kallespears Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-April-2011
Sted: Esbjerg Danmark
Status: Offline
Point: 416
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kallespears Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2020 kl. 16:38
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men det er iøvrigt mærkeligt at stikkene er nummereret i par i hver ende og ikke stykvis

Om du sætter et 2 tal under hver farve, eller bare som på billedet, giver vel det samme.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4936
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-December-2020 kl. 23:32
Oprindeligt skrevet af Kallespears Kallespears skrev:

Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

Men det er iøvrigt mærkeligt at stikkene er nummereret i par i hver ende og ikke stykvis

Om du sætter et 2 tal under hver farve, eller bare som på billedet, giver vel det samme.
Man ville naturligvis have et unik fortløbende nummer under hvert enkelt stik. De fleste paneler i rackskabe kommer jo også med fortløbende numre.
Ellers skulle det være et virkeligt gammelt system med særskilt krydsfelt til telefoni. Men det antyder det relativt nye Opus udtag ikke.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
jgjensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 01:07
Tak for jeres svar...
Har stadig ikke meget forstand på det, men har læst mig frem til at det er en patchboks der sidder i elektronikskabet.
Der er 4 stik rundt i lejligheden og de tilsvarende 4 stik i patchboksen sidder samlet i et samlestik med et enkelt kabel i enden...jeg prøvede at sætte dette samlestik i min router men der var ikke hul igennem - så satte jeg de 3 af stikkene enkeltvis i og så var der netværk rundt i lejligheden (de fjerde udgang i router bruges til NAS).

Men nu er der så 2 nye spørgsmål:

1: Hvorfor kan jeg ikke bruge det samlestik i routeren?

2: I det hjørne hvor netværksstikket sidder omkring TV’et har jeg brug for 3 udgange til TV / medieafspiller / Yousee boks (ved godt den kan køre trådløs) og PC. Hvordan kan jeg nemmest løse det?
Jeg tænkte en switch, men så har jeg læst at den kun deler netværk og ikke internet.

Håber på gode svar - på forhånd 1000 tak 
Samsung PS50Q96HDX/XEE
Barkan M4061 TV-ophæng
Philips DVD-R 5570H/58
Samsung HD-boks
Freecom 2 TB NAS
Buffalo 500 GB NAS
Denon AVR 800 amp
WD TV Live
D-Link DHP-P307AV Homeplug
Wii
iPhone 4
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Status: Offline
Point: 1201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 09:23
Kan du ikke tage et billede af den opsætning? det lyder lidt underligt at der "kun" er fire kabler i patchpanelet (du har jo 8 stik)! 

Et samlestik - det er der ikke rigtigt noget der hedder - et billede vil være rigtigt godt.

Hvis du skal have flere stik ved dit TV skal du have en switch sat op - fx sådan en her:


Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af jgjensen jgjensen skrev:

Jeg tænkte en switch, men så har jeg læst at den kun deler netværk og ikke internet.

Netværket er den fysiske forbindelse.

Internet er en masse data på en masse servere rundt om i verden.
Disse servere kan udveksle data via et netværk.
Disse data kan - via din netværksforbindelse ud af huset - hentes fra alle steder på dit netværk.

Med andre ord: switchen deler netværket op via netværket er der forbindelse til internettet, så switchen kan også “dele internettet”.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
jgjensen Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 18-September-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jgjensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 09:57
håber dette billede viser opsætningen :-)
Billedet skal lige drejes 90 gr ift hvordan det vender rigtigt ;-)



Redigeret af jgjensen - 16-Januar-2021 kl. 09:58
Samsung PS50Q96HDX/XEE
Barkan M4061 TV-ophæng
Philips DVD-R 5570H/58
Samsung HD-boks
Freecom 2 TB NAS
Buffalo 500 GB NAS
Denon AVR 800 amp
WD TV Live
D-Link DHP-P307AV Homeplug
Wii
iPhone 4
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Januar-2021 kl. 10:19
Samlestikket er til telefoni.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu