|
Råd til dedikeret bio |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Forfatter | |
msorensen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 17:04 |
Vi står i den dejlige situation, at vi skal til at bygge nyt hus.
I den forbindelse har jeg fået tildelt ca. 20 m2 til et dedikeret biorum. Jeg har det meste hardware fra vores forrige hus, og jeg regner med at genbruge det meste i første omgang. Udstyret består af følgende: Optima HD87 projektor Onkyo TX-NR 808 Oppo BDP-93 Dali Mentor 6 Dali Mentor LCR Dali Mentor Sub Jeg skal i tillæg have anskaffet mig et lærrede samt 4 surroundhøjtalere. Nu til spørgsmålene: Jeg vil gerne have plads til et 7.1 setup med plads til 4 personer - siddepladserne kommer til at være 4x Coloradolænestole fra Jysk. Loftet bliver troldtekt og der kommer gulvtæppe på gulvet. Rummet vil kunne mørklægges helt. Er det realistisk at få plads til 4 personer på 20 m2? Hvordan ville I fordele pladsen i rummet? Hvor stort et lærrede vil der kunne blive plads til? Dette afhænger naturligvis af fordelingen af pladsen i rummet. Ud over spørgsmålene vil jeg meget gerne høre om erfaringer og ting jeg bør overveje/tage stilling til. På forhånd tak for hjælpen |
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvad er rummets dimensioner ? |
|
![]() |
|
msorensen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
De er ikke fastlagte. Det er bl.a. en af tingene jeg søger hjælp til (hvordan ville I fordele pladsen i rummet).
|
|
![]() |
|
Iron Man ![]() Guld medlem ![]() ![]() Brugeranmelder Oprettet: 11-September-2007 Sted: Kolding Status: Offline Point: 1451 |
Du kan godt få plads til 4 på 20 kvm. Hvor stort har du mulighed for at lave rummet?
|
|
![]() |
|
Det lyder super. Altså 20 m2 er det vi har snakket om - men hvis 21 gør en kæmpe forskel, så er de nok ikke det store problem. 25 tror jeg ikke "vi" vil ofre på det :-)
|
|
![]() |
|
Hvordan ville I fordele de 20 m2? 4x5 meter eller?
|
|
![]() |
|
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
hvorfor vil du have 7.1 ?
|
|
![]() |
|
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
Den snak du er inde på er på randen til at være tåbelig. Om en bio er 20 eller 21 m^2 gør ikke det store ift. til udformningen og akutiske tiltag. Hvis jeg var dig ville jeg betale en akustiker til at komme med råd omkring din bio, men i særdeleshed også din bolig. Mange bygger nye huse som har loft til kip og som er et sandt mareridt at være i fordi miljøet er så støjende. Tro mig, du har ikke lyst til at høre konens rungende stemme eller børnenes når de slås med hinanden eller har kammerater påbesøg. Ift. at bygge hus koster det ikke alverden.
|
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Nu ved jeg jo ikke hvor meget du går op i det, men når nu du har chancen kunne du alt efter de konkrete forhold måske allerede fra start tænke lidt akustik ind i projektet. Du kunne allerede nu undersøge hvilke dimensioner der er heldige akustisk set.
Jeg har flere steder set at en såkaldt "golden cuboid" anbefales i til dit brug. Ellers er det lidt forskelligt hvad der anbefales og der er sikkert heller ikke kun een rigtig løsning, men jeg synes da det er værd at overveje. Et rum baseret på sideforholdene i det gyldene rektangel -en golden cuboid- har sideforholdet 1 til 1,62 til 1,62^2 Dvs. hvis højden til loftet er 2,3m bliver bredden 2,3m x 1,62=3,73m og længden bliver 2,3m x 1,62^2=6,04m Arealet bliver så 3,73m x 6,04m= 22,49m2. Du kan læse lidt mere om det her. Hvis du er interesseret er der en masse at finde via google. MVH |
|
![]() |
|
Tak for jeres svar.
7.1 er udelukkende for at være lidt fremtidssikret - jeg er klar over at langt fra alle film udgives med 7.1 lydspor - men man kunne jo håbe, at det bliver mere og mere udbredt. Det tror jeg nu det gør. @Steve Jones: Ang. størrelsen på rummet, så kunne det jo også være tilfældet, at det ikke drejer sig om pris, men om hvor stort et hus vi kan bygge på grunden. Derfor skal pladsen til biografen 'fjernes' fra andre rum. Ang. generel akustik, så regner jeg kraftigt med, at vores arkitekt gør sig tanker omkring dette. @tvkartoffel: Tak for links, det ser meget spændende ud - jeg vil bestemt bruge noget på at sætte mig ind i Golden Cuboid. |
|
![]() |
|
tvkartoffel ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1998 |
Jeg har været i nok moderne nybyggeri til at vide at det ikke altid er tilfældet. Der er også flere her på recordere der brokker sig over deres nye eller nyere huses akustik. Hvis det interesserer dig vil jeg foreslå dig at spørge ind til det -inden- det er bygget. Det er næppe ret meget dyrere at lave det rigtigt første gang, og det er helt sikkert dyrere at lave det om ;-) MVH
|
|
![]() |
|
sani ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 22-April-2007 Status: Offline Point: 1023 |
der er ikke mande film i 7.1 og i rum af den størelse vil jeg foretrake 5.1 men der er kun min personlig erfaring..
jeg jeg synes at der kan går netop kæmpe forskel om du kan snupe 1-2 m2 mere.. uenset hvor lidt der lydder så jeg er serdeles uenig med Stave Jones
hvis dit rum bliver ca 3,5 m bred så vil du kunne lave den ca 50-60 cm længere hvis den bliver 21.8 isted 20m2 og netop de 50-60 cm kan bliver guld verd ..
1: du kan så bruge dem for at lave "dobelt mur" hvor du kan have alt din elektronik gemt samt have masse vis isolering begved
2: du kan bruge dem til at rykke sidste rakke af stole ca 50-8 cm fra bagvæg som vil giver en vesentlig bedere souraund effekt til den sidstte plladser
3: og generalt 50 cm kan føles meget mere and de er i rum af de dimensioner
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |