recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd til dedikeret bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd til dedikeret bio

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2007
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 19:06
Oprindeligt skrevet af tvkartoffel tvkartoffel skrev:

Oprindeligt skrevet af msorensen msorensen skrev:

Ang. generel akustik, så regner jeg kraftigt med, at vores arkitekt gør sig tanker omkring dette.

Jeg har været i nok moderne nybyggeri til at vide at det ikke altid er tilfældet. Der er også flere her på recordere der brokker sig over deres nye eller nyere huses akustik. Hvis det interesserer dig vil jeg foreslå dig at spørge ind til det -inden- det er bygget. Det er næppe ret meget dyrere at lave det rigtigt første gang, og det er helt sikkert dyrere at lave det om ;-)

MVH

jeg har bygget hus før 3 år siden og er en af dem som har en akustiske udfordninger pg gips lofter,, men nu er  ny materiale købt og mine lofter bliver behendlet  snart Big smile,
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Point: 1998
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tvkartoffel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

Ang. generel akustik, så regner jeg kraftigt med, at vores arkitekt gør sig tanker omkring dette.

Jeg har været i nok moderne nybyggeri til at vide at det ikke altid er tilfældet. Der er også flere her på recordere der brokker sig over deres nye eller nyere huses akustik. Hvis det interesserer dig vil jeg foreslå dig at spørge ind til det -inden- det er bygget. Det er næppe ret meget dyrere at lave det rigtigt første gang, og det er helt sikkert dyrere at lave det om ;-)

MVH

jeg har bygget hus før 3 år siden og er en af dem som har en akustiske udfordninger pg gips lofter,, men nu er  ny materiale købt og mine lofter bliver behendlet  snart Big smile,

Ja jeg kunne ikke lige huske hvem det var. Held og lykke med det Thumbs Up

MVH

Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 19:12

MVH

Ja jeg kunne ikke lige huske hvem det var. Held og lykke med det Thumbs Up

MVH

vi er mange trå mig , har skrivet sammen med en del PM her på forum samt på hifi4alle ,, så jeg kenner mindst 5-10 medlemer fra de to fora som har eller skal andre på løfter .

PS: sorry for off topic men den er MEGA vigtig for trådstarter
Til top
msorensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-April-2005
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér msorensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 19:16
Tak for forslagene - også omkring akustikken generelt. Det er anden gang vi bygger, så vi er ikke helt nybegyndere. Ind til videre er vi mest til troldtekt i den mindst grove udgave - de gange vi har oplevet dette, har vi været meget overraskede over akustikken.

Jeg har allerede læst lidt om Golden Cuboid - og det ser jo rigtig spændende ud. Det vil jeg bestemt undersøge nærmere.

Og jeg vil som foreslået tage en 'alvorlig' snak om akustik med arkitekten inden vi går i gang med byggeriet :-)

@sani hvilket materiale har du valgt til loft?
Til top
msorensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-April-2005
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér msorensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 19:17
Off topic eller ej, så er jeg glad for alle råd og erfaringer
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 19:21
.

Redigeret af sani - 14-Oktober-2012 kl. 19:23
Til top
sani Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sani Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 19:22

troldtek ultra fin hvid ,, der er eneste loft sammen med rockfon og eckofon som arbejder med helle overflader.. der de kelder akustik gips ( gips med hulder i ) er ikke en optimel løsning for en audiofil ,da den har kun ca 20-30 % der regulere akustik rest er "normal" gips

kenner at par stykke som måtte lave "akustisk gips" om til troldtek da der var ikke godt nok
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Point: 422
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér centric Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 19:28

Generelt aner arkitekter intet om akustik. Primært fordi lyd ikke kan ses på en tegning. Wink Det gør det desværre meget nemt at glemme. Derudover er det klart at en arkitekt umuligt kan være ekspert i et emne der er en kandidatgrad i sig selv. Akustikken er i øvrigt helt afhængig af materialevalg og det skifter ofte mange gange i løbet af en byggeproces, hvilket gør det svært at sikre god akustik uden viden og erfaring (eller held Smile).  

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Oktober-2012 kl. 23:47

Og jeg vil som foreslået tage en 'alvorlig' snak om akustik med arkitekten inden vi går i gang med byggeriet :-)

Det er ikke nok. Få fat i en professionel akustiker i stedet for at spørge hér. Det er billigere end du tror, og de vigtigste ting at få på plads kan du ikke ret nemt gøre om når først rummet er bygget, og under alle omstændigheder så er det billigere at gøre det rigtigt første gang.

Jeg har set det gjort forkert utallige gange. Jeg har meget sjældent set det gjort rigtigt i første forsøg uden en akustiker. De fleste lærer det på den hårde måde, og så er det for sent at gøre andet end "damage control".
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Point: 1451
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Iron Man Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 07:47
Har du nogen holdning til hvor stort et lærred du gerne vil have?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 09:32
Mht. valg af størrelsen på rummet, kan du evt. bruge følgende guidelines jeg selv bruger:
 - Stolene skal helst placeres mindst 60cm fra side- og bagvæg.
 - Afstand til lærred, skal gerne være omkring tre gange så meget som lærredets højde (Dette kan variere med personlig preference).
 - De yderste pladser må ikke være "udenfor" lærredets yderkanter.

Mht. de "gyldne mål" som nogle herinde nævner, så er det en sandhed med modifikationer. Hvis det skal gælde, så antages det at alle vægge er 100% refleksive og er af helt samme type osv. I praksis kan resultatet afvige meget fra teorien. Nøgleordet til god bas, er 2-4 subs samt måleudstyr til at finde ud af hvor det skal placeres. Hvis en forhandler siger, at du bare skal bruge ørene, så gå væk med det samme Smile
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2012 kl. 10:11
Husk også at akustik er andet og mere end bas... Og ikke mindst at man nemt kan overdæmpe - især hvis man pakker loftet ind i troldtekt når der er gulvtæppe på.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu