|
Råd til dedikeret bio |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Forfatter | ||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er sandt - det er bare bassen der er det sværeste akustisk. Mht. overdæmpning, så tror jeg at personlig preference spiller en stor rolle her. Jeg har f.eks. været i SVP03's bio hvor der er rockfonloft, gulvtæppe og en stor del af væggene er absorberende. Jeg synes akustikken var helt kanon. Til stereo vil den nok være mindre god dog, men der vil altid være et kompromis hvis man vil bruge rummet til både surround og stereo.
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
...og lavet ved hjælp af en professionel akustiker
![]() |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
|
Jeg har heller ikke sagt at akustiker ikke er pengene værd - det var mere i forhold til din advarsel om at behandling af gulv+loft hurtigt kunne overdæmpe.
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
Jeg sagde ikke at det GØR, men at det KAN. Det er dét akustikeren skal svare på. |
||
![]() |
||
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
|
Hvad er det som gør man skal dæmpe anderledes hvis det er musik/film? - er udgangspunktet ikke en så neutral gengivelse som muligt? - uanset om det er det ene eller det andet?
Jeg har aldrig forstået hvad der er forskel på udstyr; om det er godt til stereo/film.. imo kan det ikke være godt til det ene og dårligt til det andet - enten er udstyret godt eller dårligt..
|
||
![]() |
||
|
Kort fortalt: I stereo har du to højttalere som skal skabe et tredimensionelt lydbillede. Eneste måde du kan gøre det på er, at udnytte samspillet mellem højttalere og reflektioner. I surround har du netop bagkanalerne til dette, og har ikke brug for at tilføre samme grad af reflektioner.
|
||
![]() |
||
|
Det mener jeg personligt heller ikke man skal, men Jonas er uenig så det må være op til ham at svare på ![]() EDIT: Han kom først, men jeg er stadig ikke enig... ![]()
I en perfekt verden har du ret. I praksis mener jeg der normalt er mange hensyn der er forskellige, afhængigt af om du vil opbygge et system til film eller musik. Dybbas er langt mere væsentligt ved film end ved musik, for at tage en banal ting. Men udover dét så tror jeg meget af det bare bunder i at folk sammenligner produkter til samme pris, og så vil surround-produktet groft sagt altid være et ringere produkt end et stereo-produkt til samme pris - ganske enkelt fordi der skal mere i kassen (eller flere højttalere, etc). Sagt med andre ord, hvis du sammenligner et stereo-anlæg til 50.000,- med et surround-anlæg til 50.000,-, så spiller stereo-anlægget bedst stereo, mens surround-anlægget mildt sagt spiller bedst surround ![]() Redigeret af Otto J - 15-Oktober-2012 kl. 16:02 |
||
![]() |
||
Mr. Claude ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1130 |
|
4 bagkanaler er det eneste rigtige hvis det skal være ordentligt. Pyt med at filmene ikke er i 7.1 for surr. receiveren fordeler bare lyden. Tidligere havde jeg 7.1 mod nu 5.1 og er du GAL MAND hvor jeg savner de 2 sidste.
|
||
![]() |
||
Schulz ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 845 |
|
Hvis det er en prioriteringssag ville jeg gå efter en 5.2 opstilling frem for en 7.1 på ca 20 m2
|
||
![]() |
||
msorensen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
|
Tak for de mange svar og gode forslag - fortsæt endelig
Jeg kan fornemme at jeg må have fat på en akustiker - det vil jeg få fat på hurtigst muligt. Nogen anbefalinger i Nordjylland? Jeg er ikke helt med på hvorfor 5.2 ville være at foretrække frem for 7.1? Og hvad vinder man generelt med 2 subs fremfor én? Anf. størrelse på lærrede, så har jeg ikke gjort mig de store tanker, da jeg stadig har svært ved at bedømme hvilke dimensioner rummet optimalt skal have - vil det være at foretrække med én eller to række stole? |
||
![]() |
||
Mr. Claude ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1130 |
|
Kan heller ikke se hvorfor man skulle satse på 2 sub´s i det lille rum over 4 baghøjt. Blot skal du jo placeres ude i rummet og ikke op af bagvæggen. Du har jo riiiigeligt sub med din mentor sub. Men ok, 2 er bedre end éen og 4 bedre end 2
![]() |
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
Jeg vil få fat i Jens bak - har selv brugt ham til mit eget bioprojekt. Tjek evt hans referenceliste her http://www.studiedesign.dk/ Han har lavet mange af de store kommercielle biografer i Danmark |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <12345> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |