recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd til dedikeret bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd til dedikeret bio

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 09:17
Oprindeligt skrevet af Mr. Claude Mr. Claude skrev:

Kan heller ikke se hvorfor man skulle satse på 2 sub´s i det lille rum over 4 baghøjt. Blot skal du jo placeres ude i rummet og ikke op af bagvæggen. Du har jo riiiigeligt sub med din mentor sub. Men ok, 2 er bedre end éen og 4 bedre end 2 Wink
Det har ikke noget med "rigeligt med sub" eller ikke at have nok bas at gøre. Tilføjelsen af flere subs er blandt andet for at komme de nulls (områder i rummet hvor der sker udfasninger og der ingen bas er) til livs. Dette kan EQ ikke afhjælpe.
Til top
Flot Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 07-Marts-2006
Sted: Frederiksberg C
Point: 49
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 09:22
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af msorensen msorensen skrev:

Tak for de mange svar og gode forslag - fortsæt endelig

Jeg kan fornemme at jeg må have fat på en akustiker - det vil jeg få fat på hurtigst muligt. Nogen anbefalinger i Nordjylland?

Jeg er ikke helt med på hvorfor 5.2 ville være at foretrække frem for 7.1? Og hvad vinder man generelt med 2 subs fremfor én?

Anf. størrelse på lærrede, så har jeg ikke gjort mig de store tanker, da jeg stadig har svært ved at bedømme hvilke dimensioner rummet optimalt skal have - vil det være at foretrække med én eller to række stole?

Jeg vil få fat i Jens bak - har selv brugt ham til mit eget bioprojekt. Tjek evt hans referenceliste her http://www.studiedesign.dk/

Han har lavet mange af de store kommercielle biografer i Danmark

Hvem skal bruge hvis man bor lidt tættere på Kbh?
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 09:33
Oprindeligt skrevet af Flot Flot skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af msorensen msorensen skrev:

Tak for de mange svar og gode forslag - fortsæt endelig

Jeg kan fornemme at jeg må have fat på en akustiker - det vil jeg få fat på hurtigst muligt. Nogen anbefalinger i Nordjylland?

Jeg er ikke helt med på hvorfor 5.2 ville være at foretrække frem for 7.1? Og hvad vinder man generelt med 2 subs fremfor én?

Anf. størrelse på lærrede, så har jeg ikke gjort mig de store tanker, da jeg stadig har svært ved at bedømme hvilke dimensioner rummet optimalt skal have - vil det være at foretrække med én eller to række stole?

Jeg vil få fat i Jens bak - har selv brugt ham til mit eget bioprojekt. Tjek evt hans referenceliste her http://www.studiedesign.dk/

Han har lavet mange af de store kommercielle biografer i Danmark

Hvem skal bruge hvis man bor lidt tættere på Kbh?

jens tager rundt til hele landet
Til top
Schulz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-September-2008
Point: 845
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Schulz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 13:50
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Kan heller ikke se hvorfor man skulle satse på 2 sub´s i det lille rum over 4 baghøjt. Blot skal du jo placeres ude i rummet og ikke op af bagvæggen. Du har jo riiiigeligt sub med din mentor sub. Men ok, 2 er bedre end éen og 4 bedre end 2 Wink
Det har ikke noget med "rigeligt med sub" eller ikke at have nok bas at gøre. Tilføjelsen af flere subs er blandt andet for at komme de nulls (områder i rummet hvor der sker udfasninger og der ingen bas er) til livs. Dette kan EQ ikke afhjælpe.

Præcis, det er meget ofte der er en del/tydelig variation af bassen fra den ene ende af sofaen til den anden, selv i en lille stue. Det syntes jeg er vigtigere at udligne end at have de sidste 2 bag højtalere. Man skal formodentlig sidde en del fra bagvæggen for at få fuldt udbytte at de sidste 2 højtalere og markedet svømmer ikke i 7.1 materiale, derfor mener jeg man får mere glæde af den ekstra sub frem for de to surround-back højtalere.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2012 kl. 14:14
Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Præcis, det er meget ofte der er en del/tydelig variation af bassen fra den ene ende af sofaen til den anden, selv i en lille stue. Det syntes jeg er vigtigere at udligne end at have de sidste 2 bag højtalere. Man skal formodentlig sidde en del fra bagvæggen for at få fuldt udbytte at de sidste 2 højtalere og markedet svømmer ikke i 7.1 materiale, derfor mener jeg man får mere glæde af den ekstra sub frem for de to surround-back højtalere.

et system er i MINE øjne begrænset med en sub. jeg syntes på ingen måder at et 5.1 system har nogle begrænsninger - så jeg er absolut enig
Til top
staalorm Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-November-2008
Point: 120
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér staalorm Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Oktober-2012 kl. 14:51

Oprindeligt skrevet af sani sani skrev:

hvorfor vil du have 7.1 ?

4 bagkanaler er det eneste rigtige hvis det skal være ordentligt. Pyt med at filmene ikke er i 7.1 for surr. receiveren fordeler bare lyden.  Tidligere havde jeg 7.1 mod nu 5.1 og er du GAL MAND hvor jeg savner de 2 sidste.

Jeg vil hellere gå efter dipolet baghøjttalere dvs. kun 2 også ha upperfront i stedet. 
117", Atmos & DTS-X.
- Kan man leve uden en biograf derhjemme??? :D

Se mit projekt her:
staalorm's bif
Til top
msorensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-April-2005
Point: 130
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér msorensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Oktober-2012 kl. 07:27
@staalorm: kan du uddybe lidt? Hvad vil det setup du nævner give fremfor et almindeligt 7.1 setup? Og understøtter min NR-808 upper front kanaler?
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Schulz Schulz skrev:

Jeg mener det må være bedre med en stor stor subwoofer gerne placeret i midten under skærmen, end to små.
Akustiken af rummet bør ændres med bastraps i hjørnerne. Derefter kan man sætte absorbenter eller diffusere på, så man får et godt lytterum. Pas på med at bruge tynde dæmpematerialer som tæpper f.eks.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 21:36
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg mener det må være bedre med en stor stor subwoofer gerne placeret i midten under skærmen, end to små.
Akustiken af rummet bør ændres med bastraps i hjørnerne. Derefter kan man sætte absorbenter eller diffusere på, så man får et godt lytterum. Pas på med at bruge tynde dæmpematerialer som tæpper f.eks.
Lyder måske hård og bedrevidende nu, men du tager fejl. Man vil i langt de fleste tilfælde faktisk opnå bedre bas med to billige subs sammenlignet med én stor (givet, at de billigere er "gode nok"). Bass traps i hjørnerne er helt sikkert en god idé, men det kan på ingen måde styre den variation der vil være, ved brug af en enkelt subwoofer.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 22:54
Som Otto J skriver. Få en akustiker på hurtigst muligt.
Som arkitekter idag bygger huse med elendig akustik og forkerte konstruksjoner, så er en akustiker meget vigtigt!
Det bedste gulv du kan få, er mig bekendt, et trægulv på strøer. Det er en stor flademembran der dæmper bassen. Højden af strøerne betyder meget. Mere højde giver dybere dæmpning i frekvens. Arkitekten bruger nok gulv ovenpå Flamingo. Ikke godt. Brug tykt massivt gulv. Jeg har 22 mm. olieret bøg fra Junchers. Rockwool imellem strøer er vigtig. 
Vigtigt er det også med de rette mål på rummet. Lxbxh.
Vigtigt er det også, at have dampmembranen inde i væggen og ikke som man plejer lige bag gipsen.
Du må meget gerne komme med en tilbagemelding på akustikerens svar.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 23:01
Jeg har ikke nogen subwoofer endnu, så har ikke praktisk erfaring endnu. Er ved at få bygget en med 18 tomme membran i 300 l. kabinet. Smile  Men mener at to subwoofer med 2 stk. 8 tommer er stadig kun 8 tommer. Rummer skal aligevel på den ene eller anden måde forhåbentlig trimmes akustisk.

Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Oktober-2012 kl. 23:08
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Jeg har ikke nogen subwoofer endnu, så har ikke praktisk erfaring endnu. Er ved at få bygget en med 18 tomme membran i 300 l. kabinet. Smile  Men mener at to subwoofer med 2 stk. 8 tommer er stadig kun 8 tommer. Rummer skal aligevel på den ene eller anden måde forhåbentlig trimmes akustisk.

Selvfølgelig er mit udsagn kun sandt, hvis de to små subs er af en vis kvalitet... Din sammenligning med en 18" mod to 8" giver jo ikke mening, da du tager udgangspunkt i to ekstremer. Men byt den enkelte 18" ud med 2 15"... Så er jeg sikker på du vil opnå et bedre resultat. (Eller tilføj en ekstra 18" Tongue)
Til top

Besvar Besvar Side  <1 2345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu