recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd til dedikeret bio
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Råd til dedikeret bio

Besvar Besvar Side  <1 345
Forfatter
Besked
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Status: Offline
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2012 kl. 23:45
Det var også bare et eksempel.
Man bør sammenligne en større subwoofer med to mindre til samme pris. Hvad giver mest for pengene. Jeg er sikker på, at to subwoofere som du skriver vil være bedre og bedre fungere i et dårligt lytterum. I et godt lytterum ved jeg ikke. Men vil meget gerne høre forskellen imellem en og to en dag.
Men et nyt lytterum er det vigtigt, at få dæmpet bassen indbygget i lokalet med det samme. Bassen er det sværeste og her vil en akustiker træde i karakter med forslag på pladeabsorbenter. Parketgulv på strøer. Rummets dimensioner. Måling af efterklang. Bassen er det vigtigste at få styr på. Ikke ved brug af flere subs. Det kan komme senere. Men et godt lokale er vigtigt. Diskant og mellemtone kan senere justeres enkelt med absobenter de rigtige steder. Ikke de forkerte steder som man tit ser.
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2012 kl. 07:43
Oprindeligt skrevet af Sven Palvig Sven Palvig skrev:

Det var også bare et eksempel.
Man bør sammenligne en større subwoofer med to mindre til samme pris. Hvad giver mest for pengene. Jeg er sikker på, at to subwoofere som du skriver vil være bedre og bedre fungere i et dårligt lytterum. I et godt lytterum ved jeg ikke. Men vil meget gerne høre forskellen imellem en og to en dag.
Men et nyt lytterum er det vigtigt, at få dæmpet bassen indbygget i lokalet med det samme. Bassen er det sværeste og her vil en akustiker træde i karakter med forslag på pladeabsorbenter. Parketgulv på strøer. Rummets dimensioner. Måling af efterklang. Bassen er det vigtigste at få styr på. Ikke ved brug af flere subs. Det kan komme senere. Men et godt lokale er vigtigt. Diskant og mellemtone kan senere justeres enkelt med absobenter de rigtige steder. Ikke de forkerte steder som man tit ser.
Vi kan godt blive enige om at én subwoofer kan være lige så god som 2 eller flere, hvis vi udelukkende kigger på én lytteposition. Selv den bedste akustiker i verden kan dog ikke omgå de fysiske love, og hvis vi vil sørge for et jævnt subbasniveau over et større område (flere forskellige lyttepostioner) er løsningen flere subwoofere.

Edit: Men jeg er enig med dig i at rummet er yderst vigtigt, og det vil lyde forfærdeligt selv med det bedste og dyreste udstyr i et akustisk dårligt rum.

Redigeret af Stereolab - 24-Oktober-2012 kl. 07:48
Til top

Besvar Besvar Side  <1 345

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu