|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
denesee ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2011 Status: Offline Point: 5 |
![]() Sendt: 27-Oktober-2011 kl. 15:48 |
||
Jeg står og skal til at investere i en løsning til mit tv, så jeg vil kunne streame fra services som Netflix, og samtidig se nogle af de film jeg har liggende på min computer.
Jeg går efter at den skal kunne afspille så meget som muligt, men har begrænset med økonomiske midler da jeg er studerende. Jeg er heller ikke så kræsen med billedkvalitet, almindelig DVD er fint til mig. Jeg er efter en del dage med flere timers søgning på nettet selv nået frem til at XBMC nok er den bedste løsning for mig, da det virker som om der er flest addons til danske streams. Jeg startede med at kigge på at bygge min egen HTPC, men kom egentlig til at tænke på om jeg ku løse det billigere og nemmere ved at investere i et ATV2 hacket med XBMC og så tilslutte en NAS. Nu kommer der så en del spørgsmål hvor af nogen er noget jeg er forvirret over efter min research på nettet;) Kan ATV løsningen tilfredsstille mit behov? Har andre bedre erfaringer med andet en XBMC? Hvis man bygger en HTPC med XBMC er det så smartest at smide live versionen på, eller installere det på en win7 platform?(har gratis win7 gennem studiet, er dog ligeglad med at kunne benytte browser på HTPC) Er der noget specielt man skal være opmærksom på med henhold til de forskellige hardware dele og støj? (syntes man før i tiden ku se db målinger på en del hardware, men syns ikke rigtigt jeg kan finde noget) På forhånd tak, og undskyld de mange spørgsmål. Mvh Morten Redigeret af denesee - 27-Oktober-2011 kl. 15:49 |
|||
![]() |
|||
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
![]() |
||
Hvis du vil bygge selv så hedder std setup'et pt vist board+i3+ram+cpu+kabinet+psu (hvis det ikke følger med boardet eller kabinettet)
Mht støj, er det meget en smags sag hvad folk synes larmer, men alt efter kabinet er det nemt nok at finde en cpu køler der er rimelig stille, tjek eventuelt silentpcreview.com de laver gode målinger af CPU kølere. ATV løsningen burde fint kunne klare det, har dog ikke selv pillet ved den, men den er billig og kan vist spille 1080p? eller ihvertfald opgraders til det. Dog er der noget sjovt i at bygge selv. En anden løsning er Atom geil med ION 2 (asrock, zotac laver noget) her kan der f.eks. smides openElec udgaven af XBMC på, den er SUPER lightweight og boter afsindigt hurtigt, men har lidt hardware limits (tjek http://www.openelec.tv/) Tror slutproduktet er lidt som AppleTV udgaven af XBMC, måske lidt flere muligheder, kender ikke til begrænsninger i ATV udgaven. Fordelen ved at bygge selv/købe en PC er at du kan prøve MediaPortal eller senere udvide med TV tuner og den slags. Samtidig har jeg personligt erfaret at når der er gæster og øl indblandet så er en browser+youtube+grooveshark ofte en rigtig god ting at have. Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at holde NAS og HTPC adskilt, så har man altid sin data, men bruger kun strøm på htpc'en når man reelt bruger den. Håber du kunne bruge noget af det til noget ;)
|
|||
![]() |
|||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
||
Jeg har en atom ion maskine fra zotac med xbmc under ubuntu og er helt vild med det. Jeg har endnu ikke oplevet noget den ikke kunne afspille. Ulempen ved xbmc live (som er en nedbarberet ubuntu version) er at hvis tingene driler, fx. ved opsætning af en ir fjernbetjening, så skal du knokle dig gennem linux kommandoer. Fordelen er, at når først det spiller, så spiller det klippestabilt.
Jeg har også en ATV2 der er hacket og har xbmc på, det er efter min mening alt for meget i beta til at være et brugbart alternativ til fx. en atom ion eller i3 med xbmc. Jeg har opdateret til nyeste version og alligevel crasher afspilningen indimellem, jeg får lyd, men intet billede når jeg forsøger at afspille noget optaget fra en HD kanal og meget mere. Det er en superfed lille boks og det bliver vildt fedt når det engang virker stabilt, men lige nu er der alt for mange børnesygdomme til at jeg mener det er værd at bruge krudt på. Et alternativ kunne være en boxee box, det er sådan en fiks og færdig afspiller der kan afspille både netflix og den slags og film direkte fra din nas/computer. |
|||
![]() |
|||
denesee ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-Oktober-2011 Status: Offline Point: 5 |
![]() |
||
Mange tak for svarene, det har givet mig noget bedre info og noget at tænke over:)
Strandvasker jeg tænker på den maskine fra zotac du har, er det en af deres Zboxe de har på deres hp? Derudover så kan jeg se at jeg i hvert fald skal ud og ha investeret i en NAS, er der noget jeg skal være opmærksom på her? Evt om der er noget specielt på en HDD hvor det er vigtigt at den er lidt hurtig for at kunne stream film? |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Og forresten, de bugs du oplever ved ATV er det mest ved afspilning af optaget HD tv? eller er det generelt bare ved afspilning?
|
|||
![]() |
|||
Psymon ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 25-September-2011 Status: Offline Point: 304 |
![]() |
||
Du kan streame fulde blu-ray iso'er via 100mb lan og en normal 5400rpm disk, så det eneste du skal tænke på med NAS er om den eventuelt skal kunne lidt mere end "bare" dele en harddisk på netværket.
Personligt er jeg gået hele vejen og har en ubuntu server stående, der også fungere som NAS. Det er nok lidt overkill til dit forbrug, men kig eventuelt Qnap eller Synology (tænk også på om du eventuelt senere skal udbygge med squeezebox eller lignende, og din nas skal kunne køre noget specifikt software) |
|||
![]() |
|||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
![]() |
||
Nej, det er sådan et ionitx bundkort jeg har puttet i et kabinet, men deres zbox'e burde kunne det samme. Zbox'ene fandtes ikke da jeg byggede min maskine og jeg havde en eller anden fiks ide om at det var vigtigt at der var dvddrev i maskinen, har dog ALDRIG brugt det. Hvis jeg skulle vælge forfra idag ville jeg nok stadig vælge noget selvbyg frem for en zbox. Jeg kender ikke zbox og ved heller ikke hvor larmende blæsere sådan en har, jeg tror jeg ville finde et kompakt kabinet med plads til en stor blæser der kan køre langsomt.
Der skal ikke ret meget hastighed til at streame en film, der hvor du mærker forskellen er når du kopierer dine rippede film over på nas'en. På en hurtig nas kan du kopiere en 5 gb dvd film over på et minuts tid. På en langsom nas tager det måske 5-6 minutter. Når du streamer filmen fra din nas henter den de 5 gb stille og roligt i løbet af den 1½ times tid filmen tager at vise. Så at streame en dvdfilm er ca. 18-20 gange langsommere end max. hastigheden selv en sløv nas kan levere. Vælg en hurtig nas hvis du er typen der tit køber film og skal have mange film kopieret over på nas'en.
Jeg syntes det var generelt. Ting der ikke helt kørte som de skulle, sådan noget med at ryge ud af xbmc til apple's menu midt i det hele og den slags. Jeg skal dog sige at jeg ikke har bokset ret meget med det, jeg købte en ATV2 fordi jeg syntes ideen om en fiks lille boks der kørte xbmc var kanon, jeg fik den jailbreaket og afprøvet xbmc og blev fælt skuffet. Efterfølgende har jeg så et par gange haft hevet den frem, opdateret til nyeste version og prøvet igen, indtil videre uden at blive tilfreds. Jeg håber da at den en eller anden dag i fremtiden bliver velfungerende nok til at overtage jobbet fra min nuværende atom ion maskine, men den er langtfra nået dertil endnu. |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Mange tak for svarene, det har hjulpet meget!
Jeg sidder lige pt og surfer på EDBpriser og tænker om det virkelig kan passe at man skal op at give 600kr for et tomt NAS kabinet? eller om det er mig der søger helt forkert? Jeg havde regnet med at købe en med 2 slots for at smide 1 2TB HDD i nu, og kunne udvide senere. Redigeret af denesee - 28-Oktober-2011 kl. 20:20 |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |