recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Råd til medier
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRåd til medier

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Sted: København
Status: Offline
Point: 2323
Direkte link til dette indlæg Emne: Råd til medier
    Sendt: 03-Juni-2006 kl. 22:50

Hej alle

Efter et lidt uheldigt køb af NoName dvd-medier må jeg nu ud og finde nogle nye/andre (og gemmer de andre væk)

Jeg vil høre hvilke medier der er de bedste (DVD-R) til prisen?

Er det Verbatamin eller HP man skal kigge efter ?

Til info kan jeg forklare at NoName dvd'erne de ikke kan læses af flere afspillere samt der ofte er fejl på brændingen.

Samtidigvil jeg gerne høre om man skal satse på 16x burn? Jeg har en Phillips 5330H - som vist burde kunne brænde i den hastighed.

På forhånd tak!

Casper

Mvh.

Casper
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2006 kl. 23:06

Hej Casper.

Teknik og teori?!

Ok, din recorder kan godt brænde på 16x skiver, men ikke i 16x speed, snarere 8X. Kun Pioneer er oppe på 12x. 8x er normalt max. i recordere, men medierne kan sagtens "være hurtigere og brændes langsommere" - optager man i real time på en DVD - det kan man dog ikke på alle Philips'er - er hastigheden max. 1x ved 1 time per skive og ½x ved 2 timer o.s.v

Resten hører vist til i medier og du kan bare bruge Jespers svar til dig i tråden, du selv oprettede: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=12440.

Jeg bruger samme type skiver, Verbatim DVD-R 16X i Matt Silver varianten, og de har aldrig drillet. Fås bl.a. her:
http://it-netsupply.dk/shop/productinfo.asp?id=43522

Redigeret af Carser - 03-Juni-2006 kl. 23:12
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2006 kl. 23:33

Betyder det meget, om det er Matt silver eller en af de andre?

Her er nogle Verbatim til en rimelig penge:

http://www.mediebutikken.com/shop/default.asp?setlng=26& productid=43522

Mvh.

Casper
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2006 kl. 23:51

Det link, jeg gav, er til præcist samme slags (sammenlign product-ID i URL'et) og samme pris!   

Men nogle gange fører IT-Netsupply mit direkte link videre til forsiden i stedet for til den præcise adresse (på varenummer 43522, som er Verbatim-bestemt og bruges af flere forhandlere).

Se evt. på http://www2.verbatim-europe.com/index/product_view.php?artic le_id=56&lang_id=1, hvor alle typer ses lidt nede med numre og det hele.

Matt Silver er eneste type, jeg har prøvet - man kan ikke printe på dem, men det er jeg ligeglad med. De er gode og billige og en tusch er nok til at jeg kan nummerere dem. Både + og - virker fint i begge mine recordere og i mit pc-drev. Har brændt >250 titler.

Eneste Verbatim-type, der har drillet nogle brugere, er Pearl White. Det kan du søge på i forummet.

Og tak for dit hurtige svar...

Redigeret af Carser - 04-Juni-2006 kl. 01:55
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2006 kl. 00:49
Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

. Kun Pioneer er oppe på 12x.

Panasonic EH-65 fra fælleskøb kan tilsyneladende brænde 16x..

mvh Christian
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2006 kl. 01:48

Hej Christian.

Ja, på fælleskøbssiden og på Pana's website kunne det godt se sådan ud. Men jeg hentede manualen. 16x DVD-R medier er de hurtigste, den kan brænde på - det er det, der menes, og det er standard i dag.

Den brænder "kun" med højst 10x speed. Referencen er side 51 i manualen. En times XP, der fylder en et-lags DVD, tager det nemlig 6 min. at brænde:

Pioneer fører stadig.

M.v.h. Carser

Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2006 kl. 03:15

Den brænder "kun" med højst 10x speed. Referencen er side 51 i manualen. En times XP, der fylder en et-lags DVD, tager det nemlig 6 min. at brænde:

Hvis det tager 6 minutter at brænde en fuld DVD, så er dette ganske rigtigt 10x i gennemsnits hastighed!

Men sådan opgiver man altså ikke normalt brænderhastigheder, man opgiver derimod brænderens maks hastighed, og for at kunne brænde en fuld DVD på 6 minutter, så skal man enten have en 16x CAV brænder eller en meget hurtig 12x P-CAV brænder.

Så brænderen er sandsynligvis en 16x brænder!

CAV: Constant Angular Velocity. Samme rotations hastighed over hele disken.
P-CAV: Partial CAV. Samme rotations hastighed over noget af disken og konstant lineær hastighed (CLV) over resten af disken.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2006 kl. 04:17
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Hvis det tager 6 minutter at brænde en fuld DVD, så er dette ganske rigtigt 10x i gennemsnits hastighed!

Men sådan opgiver man altså ikke normalt brænderhastigheder, man opgiver derimod brænderens maks hastighed, og for at kunne brænde en fuld DVD på 6 minutter, så skal man enten have en 16x CAV brænder eller en meget hurtig 12x P-CAV brænder.

Så brænderen er sandsynligvis en 16x brænder!

CAV: Constant Angular Velocity. Samme rotations hastighed over hele disken.
P-CAV: Partial CAV. Samme rotations hastighed over noget af disken og konstant lineær hastighed (CLV) over resten af disken.

Nu er det ikke en brænder, men en komplet recorder, vi ser på. Og jo, i alle de HDD/DVD recorder-manualer jeg har set i, har tider for brænding optrådt side om side med gennemsnitlige beregnede speeds i lignende skemaer.
Jeg kan ikke mindes, at have set noget videre om 
max. speed eller nogle data om - endsige angivelse af model for - brænderen i sig selv. Og på drevets skuffe står der heller ikke - som på pc-drev - noget om XX x speed.

Med "højst 10x" mener jeg ikke, at det ikke er et 16x drev, der sidder i maskinen (det er det ret sikkert), men at snittet højst bliver 10x mod Pio's op til 12x, Sonys 8x etc.

Jeg tror, du har tænkt mere på "drev i løs vægt" end på sammenhængen og på, at Panasonic selv i skemaet oplyser "10x" under "Speed". Endda uden at skrive "average" eller "effective" e.l. foran.

Det er såmænd der, jeg har de 10x fra.

Så det hele kommer nok an på, hvem "man" er.

- - - - - 

Mon ikke de fleste brugere bare gerne vil vide, hvilke medier, de skal bruge og på hvor kort tid, de kan brændes? Resten kan man så i grove træk lytte sig til under brænding.  

M.v.h. Carser

Til top
Kief Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2006 kl. 09:20

Matt Silver er eneste type, jeg har prøvet - man kan ikke printe på dem, men det er jeg ligeglad med. De er gode og billige og en tusch er nok til at jeg kan nummerere dem. Både + og - virker fint i begge mine recordere og i mit pc-drev. Har brændt >250 titler.

Og tak for dit hurtige svar...

Selv tak

Tror jeg vil holde mig til Matt silver for en sikkerhedsskyld - tak for hjælpen - det ville være trist at købe endnu 100 dvd'er som så ikke rigtig kan bruges

Mvh.

Casper
Til top
Johnny37 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 25-Maj-2005
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2006 kl. 10:02
Køb Verbatim, de virker altid :-) og kan købes til 60 kr for 25 stk.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Juni-2006 kl. 11:15
Oprindeligt skrevet af Kief Kief skrev:

Selv tak

Tror jeg vil holde mig til Matt silver for en sikkerhedsskyld - tak for hjælpen - det ville være trist at købe endnu 100 dvd'er som så ikke rigtig kan bruges  

Velbekomme.

Jeg kan fortælle dig og andre, at jeg før jeg gik over til Verbatim, havde købt bl.a. 100 stk. Fuji 8x skiver til en højere pris. På ca. 25 af dem ville min Sony recorder ikke overføre i high speed: "disken er snavset". Jeg måtte helt kassere en håndfuld, der blev fejlbrændt og fik maskinen til at lukke ned. 

Jeg betragtede skiverne som gode (har masser af gode erfaringer med Fujis film og VHS bånd) og recorderens brænder som for kræsen eller defekt. Den kom så på værksted i en måned, men der blev ikke fundet fejl.

Så læste jeg mere endnu mere om medier hér, hvor især DrageMester i medieforummet har postet masser af gode svar, råd og tekniske facts, og jeg kontaktede også Sony Support og værkstedet.

Sony Support syntes, jeg skulle bruge Sony skiver(!) og i øvrigt undgå  nogen på 16x. Men i manualen står der, at recorderen godt kan bruge 16x skiver. Hm! Og værkstedet: Ja, de havde testet grundigt med skiver fra bl.a. Verbatim. Ingen fra Sony eller Fuji.

Så var det, at jeg reviderede min opfattelse af Fuji og hamstrede Verbatim, opbrugte mine Fuji'er og siden da: Ingen problemer!  

Desuden har jeg sidenhen fået en DVD-brænder til min pc og i Nero testet kvaliteten: Færrest fejl på Matt Silver i forhold til alle andre skivetyper, jeg har forsøgt mig med i recorderen: Fujis -R4x , -R og +R 8x, Prodye 4x Black og et par til.

Til Fujis forsvar: De skiver, jeg fik brændt, afspilles generelt uden problemer. Og påtrykket er flottere end Verbatims.

Og så den sjove: Jeg har også 5 stk. Sony DVD +RW, der er overskrevet masser af gange i en billig Lumatron ekstra-recorder, jeg har, og de virker glimrende. De viser sig ved et tjek i Nero at være fremstillet af Philips!   

Redigeret af Carser - 05-September-2006 kl. 19:08
M.v.h. Carser

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Juni-2006 kl. 16:52

Hej Christian.

Ja, på fælleskøbssiden og på Pana's website kunne det godt se sådan ud. Men jeg hentede manualen. 16x DVD-R medier er de hurtigste, den kan brænde på - det er det, der menes, og det er standard i dag.

OK, der kan man bare se, man skal godt nok holde tungen lige i munden...

mvh Christian
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu