JesperLund skrev:
Moderne TV laver en del digital billedbehandling, som kan forsinke processen med at skifte kanal. Måske skal TVet analysere et par frames for overhovedet at komme i gang, for eksempel skal der vælges de-interlacing mode (bob, weave, eller noget helt tredje).
Hvis man ser digitalt TV, skal man regne med 1/2 sekund forsinkelse ved kanalskift, alene fordi der er 1/2 sekund mellem hvert hele billede (MPEG sendes i GOPs, group of pictures, hvor de fleste frames er ændringer til den forudgående hele frame).
Mindre teknisk forklaring: lær at leve med det. Eller find et gammelt 50Hz CRT, som viser fields som de modtages, råt for usødet (100Hz CRTs vil typisk lave en noget digital billedbehandling, som kan forsinke kanalskifte).
|
Se, det er lige sådan noget jeg ledte efter..:)
Med hensyn til om det bare er Sony som er langsomme kan selvfølgelig sagtens være rigtig, men jeg mener dog stadig, at der stadig er forskel på CRT/fladskærme med hensyn til reaktionsstiden..
Testede Phillips 32pf9731.. Virkelig en fornøjelse. Glidende kanalovergange, men ét af de bedste Lcd-skærme på makedet, kunne heller ikke overhale mit søsters gamle Phillips fjernsyn, så der må altså være en forskel
Nu var jeg så ude i dag i Merlin, hvor jeg "testede" nogle skærme med hensyn til reaktionstiden (Havde intet at lave).. Et forummedlem påpegede, at hans CRT JVC var hurtig, og det må man sige at firmaet har fulgt op på deres fladskærme, som var de hurtigste i min lille test..
Sony U og S-modellen, Samsung S71 og R71, og enkelte af Phillips low-budget fladskærme blev alle testet, (prøvede så muligt at finde sammenlignelige konkurrende fladskærme), og det må siges, at Phillips ender på en andenplads, imens Samsung indtager tredjepladsen. Sony ender på en sidsteplads..
Rent faktisk blev jeg overrasket over hastigheden på alle skærmene.. Det var ikke så slemt som jeg regnede med, men stadigvæk ikke godt nok efter min mening..
Jeg testede måske ikke markedes bedste skærme, og de dyre modeller er sikkert en helt anden oplevelse, min konklusion er dog bare, at et 7 årigt gammelt CRT fjernsyn fra Phillips har en hurtigere reaktionsstid end mange af nutidens modeller.
Jeg er som sagt ikke én som generelt ser meget fjernsyn, men når jeg får bevæget mig hen i sofaen, kan jeg da gidt lige at bladre igennem alle de kanaler man nu har, og jeg vil gerne slå fast, at jeg ikke er "Zapper", men bare en forundret sjæl
Testen blev foretaget med fjernbetjening, og allesammen tilhørende den originale model.. Har nemlig en ven som arbejder der, så han hjalp mig godt på vej.. Endte selvfølgelig også med at købe en helt masse gejl,så lidt fik han da ud af det..
Skulle dog nok ikke have været der længere, for var ikke vitterligt populær blandt medarbejderne eller kunderne, men til gengæld blev jeg personligt en oplevelse rigere, og måske lidt klogere
Redigeret af cannavaro - 17-Maj-2007 kl. 20:49