recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Receiver til surround og stereo ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Receiver til surround og stereo ?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Status: Offline
Point: 6461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Receiver til surround og stereo ?
    Sendt: 31-December-2020 kl. 12:43
hejsa.  Jeg har en soundbar lige pt som jeg er ganske tilfreds med til film.

Men kæresten og jeg elsker at høre god musik og ville måske gerne have en god receiver til at høre musik på - men hvis den nu også var god til surround ville det jo være skønt.  Findes dette indenfor 5-8.000 kroner ?

På forhånd tak - vil meget gerne købe brugt.   

Har en tv stue og en spisestue / måske den kunne have noget zone 2 - så det ene setup var til tv/film og den anden god rockmusik/ 90er Dance - ha ha.  Vidt spænd.

Er mega rookie - så al hjælp vil være skønt
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 12:49
En surround-receiver vil altid være beregnet til surround, ikke stereo-musik. Selvfølgelig kan det bruges, og det har jeg også selv gjort i mange år, men man får mere ud af en stereo-forstærker.

Disse kan i øvrigt også fås med HDMI-indgange i dag, så man kan altså kombinere stereo-dyderne fra de integrerede forstærkere med mange af mulighederne AV-receiverne tilbyder.

Er I sikre på, at I behøver surround? Et godt sæt stereo-højttalere kan også virkelig fungere godt til film og serier.
Til top
forzajuve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juni-2007
Sted: Jyllinge
Point: 6461
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér forzajuve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 13:03
tak for info 

Er bare blevet lidt pjattet med atmos fra soundbaren - 

Men måske man bare skulle køre stereo til musikken.  
LG 60 PK250 | Pioneer VSX-1021 | | Audio Pro Image 44
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 13:09
Så er det da bare at beholde soundbaren hvis den fungerer til atmos. Og så få en stereoforstærker til musikken som Naiera skriver. En surroundforstærker dur ikke rigtigt til stereo, det blir et dårligt kompromis.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 13:18
Selvfølgelig kan surround receiver spille musik. Da de fleste film består hovedsageligt af musik af en eller anden art.

Selvfølgelig har som naiera skriver har stereo forstærker bedre fordel ved at den kan levere mere power.

Til den pris kan du godt finde der lyder godt. Det er primær højtalerne der er det svageste led, hvis man skal tro på ps audio og Peter Lyngdorf

Redigeret af T-Duck - 31-December-2020 kl. 13:19
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 13:35
Oprindeligt skrevet af forzajuve forzajuve skrev:

Er bare blevet lidt pjattet med atmos fra soundbaren

Lyden kommer jo stadig fra en enkelt højttaler der sidder foran dig. Det kan aldrig sammenlignes med et rigtigt atmos-setup.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4113
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 14:11
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Selvfølgelig kan surround receiver spille musik. Da de fleste film består hovedsageligt af musik af en eller anden art.

Selvfølgelig har som naiera skriver har stereo forstærker bedre fordel ved at den kan levere mere power.

Til den pris kan du godt finde der lyder godt. Det er primær højtalerne der er det svageste led, hvis man skal tro på ps audio og Peter Lyngdorf

Ren stereo vil efter min mening give langt bedre lyd.

Hvis jeg lytter til musik, så tænder jeg mine gamle analoge setup og det lyder langt bedre end min marantz 7011 receiver.

Så hvisken kun vil have stereo, så ville jeg vælge et stereo setup.

Redigeret af PerW - 31-December-2020 kl. 14:14
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Januar-2015
Point: 1036
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 15:08
Hvis film primært er streaming som er ret lav opløst så en gammel processor med hdmi 1.4 kunne være en mulighed.
Fåes jo vildt billigt og giver fantastisk stereo også.

NAD master m15 havde jeg år tilbage sammen med Dali euphonia. Lød fantastisk og er ofte billigt til salg
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Point: 4697
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 15:43

Det er der ingen der påstår den ikke kan, men for hulan hvor lyder det ringe ift en stereoforstærker. Filmlyd og stereomusik er ikke det samme. Og filmlyden blir gengivet på en anden måde i diskrete kanaler. Stereolyden laver selv et rumligt perspektiv.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 16:18

Der er lysår mellem processorer og receivere også udover det åbentlyse som er effekt og overskud.
Kan stadig overraske mig at der konstant bliver talt om det som om det er same same.. 

Ser man på lyngdorf er det jo netop i elektronikken inden højttaleren vægten er lagt. Deres subs er simple og samme er deres højttalere. Og lyngdorf laver hvor mange receivere til surround?.. jesus
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 17:31
Oprindeligt skrevet af JohnConnor JohnConnor skrev:

Der er lysår mellem processorer og receivere også udover det åbentlyse som er effekt og overskud.
Kan stadig overraske mig at der konstant bliver talt om det som om det er same same.. 

Ser man på lyngdorf er det jo netop i elektronikken inden højttaleren vægten er lagt. Deres subs er simple og samme er deres højttalere. Og lyngdorf laver hvor mange receivere til surround?.. jesus
nu er det ikke alle der har råd til en dedikeret surround processor. Men alle har råd til en okay stereo forstærker. Eller en okay receiver
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2020 kl. 22:08
Og det er også så fint men tror næppe du får hverken lyngdorf eller PS audio til at putte 12-16 kanaler i en kasse.

Direktøren for PS Audio har netop lavet en YouTube video hvor han taler om forskellen mellem stereo og receivers.

Men alt er jo fedt og bare dejligt at vi stadig er nogle tosser der kaster penge efter grej :) 
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu