recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Redigering i ekst. DVD ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRedigering i ekst. DVD ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
soupStone Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Emne: Redigering i ekst. DVD ?
    Sendt: 04-Marts-2005 kl. 10:27

Som nybegynder i "faget" spørger jeg måske dumt.

Jeg har modtaget et par feriefilm fra familien på DVD (optaget fra kamera), samt en feriefilm overspillet fra VHS.

Jeg ville gerne redigere yderligere i disse film, men véd ikke hvilket program man skal bruge. 

Jeg forestiller mig at filmene overføres til PC'ens harddisk og her redigeres og evt. brændes på DVD.

Kan nogen hjælpe mig lidt her ?  Hvilket program/programmer kan bruges ??

Hilsen Stone
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10305
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2005 kl. 11:37

Overfør filmene til harddisken med CloneCD (ja den er god nok). Programmet overfører i 1:1, d.v.s. der sker ingen komprimering eller forringelse. Rediger med Womble Mpeg2VCR. Der er gratis prøveversioner af begge programmer på nettet. Brug dit foretrukne program til at bænde på DVD.

Flemming

Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4055
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2005 kl. 12:41

Jeg synes svaret afhænger af hvad Stone mener med redigering. Med Womble MPEG2VCR kan simpel redigering som fraklip af scener og ombrydning af rækkefølgen foretages, men med mere avancerede programmer kan overligges med tekster, lyd, laves flotte sceneovergange, bruges billed-/lyd-/støj-filtre og andet.

Fordelen ved MPEG2VCR er, at det er lynhurtigt og ikke forringer billedkvaliteten. De avancerede programmer kan være svære at lære at bruge og kræver en kraftig PC. Eksempler på mere avancerede programmer kunne være Adobe Premiere, Pinnacle Studio og Sony Vegas.

/Lars

Redaktør, recordere.dk
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10305
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Marts-2005 kl. 12:43

Helt enig Laursen.

Jeg glemte dog at nævne, at Mpeg2VCR producerer Mpeg2 filer af VOB kildematerialet. Der skal så efterfølgende bruges et authoring program, f.eks. Tmpgenc DVD Author, for at lave materialet DVD compliant. Også dette program findes i gratis prøveversion på nettet.  

Flemming



Redigeret af fltk
Til top
soupStone Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 24-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Marts-2005 kl. 10:49

Hej og tak for svarene.

I første omgang havde jeg blot tænkt mig at "fra klippe" i DVD'en. Men det er naturligvis fristende med mere avanceret muligheder.

Jeg vil dog lige prøve mig lidt frem, før jeg begiver mig ud i det avancerede.

Svarene her, og uddrag af andre emner/tråde har ledt mig meget på vej.

 Jeg takker.

Hilsen Stone
Til top
abacus Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 12-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Marts-2005 kl. 01:26

Man kan faktisk klippe ret så meget med dvd shrink direkte fra dvd og så igen brænde direkte til anden dvd, man skal bare lige kikke rundt i programmet og få sat det rigtigt op.

Måtte selv i gang med at lave en manual :-)

 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu