recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Region 1 film. farvefejl.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRegion 1 film. farvefejl.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
donØ Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Maj-2004
Status: Offline
Point: 71
Direkte link til dette indlæg Emne: Region 1 film. farvefejl.
    Sendt: 30-August-2004 kl. 12:15

1) Jeg købte "Titanic" ´med region 1 -kode, NTSC og kun engelske tekster. Når jeg afspiller den i en Thomson-DVD afspiller 220e eller min Philips DVD-optager DVDR70 er der "lilla" nuancer* midt på, til højre i billedet. Er der nogen der ved hvad det kan skyldes?

Begge DVD-afspillere kan afspille NTSC og er opsat til at kunne afspille Region1.

2) En anden underlig ting er at "Titanic" DVD'en ikke er sat op til at køre 16:9 format. Det er godt nok Widescreen, men selve formatet er sat til 4:3 dvs. der er både sorte striber for oven og forneden, samt i siderne, med mindre man manuelt zoomer ind. Er det et kendt problem på region 1 DVD'er?

Hjælp en Region1-noobie....

*Det er ligesom et lilla spot på 5-10 % af billedet som er tydeligst når man ser ansigter, der bliver lilla.

Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2004 kl. 00:53

Hvilke stikforbindelser bruger du?

Viser det lilla sig ude i siderne af billedet eller hvor er det? er det i siderne kan det skyldes nogle højttalere der står for tæt op af dit TV.

Med hensyn til formatet på filmen, kig bagpå hvilket format den er i. Det står under aspect ratio, står der 2:35:1, betyder dette ægte 16:9, og her vil du altid opleve sorte bjælker i top og bund, dette er det samme format som der bruges i biograferne, det hedder næsten 21:9.

For at billedet fylder dit widescreen TV ud til kanterne skal aspect ratio stå til 1:85:1, men så mister du tilgengæld noget billedinformation i siderne.

Se eventuelt mere om formater her: http://www.geocities.com/SiliconValley/Bay/2933/favaspectrat io.html

Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2004 kl. 09:00
Naj naj naj - helt forkert.

Aspect ratio fortæller noget om det format filmen er indspillet i først og fremmest. 1.85:1 kaldes "Academy flat" og er det første brede format, som Hollywood begyndte at eksperimentere med, da TV begyndte at gøre ondt.

1,85:1 passer perfekt til 16:9, da forhold mellem højde og bredde er identiske.

Det brede format blev hurtigt populært, og man gik i gang med at lave endnu bredere formater. Det mest populære, CinemaScope, eller bare Scope, har formatet 2,35:1. På et korrekt indstillet 16:9 setup vil du også have nogle små sorte bjælker i billedets top og bund med en film i scope.

Men - dit problem er et andet. Titanic, i øvrigt filmet i bastard formatet "Super 35" og senere "cropped" til Scope-format, præsenteres på region 1 (og 2) DVD i formatet 2,35:1 - men ikke anamorphic - eller "Enhanced for widescreen TV's". Derfor kommer billedet ud i 4:3 med bjælker - det kan ikke være anderledes.

Men check din DVD afspillers setup menu - står den til at sende signalet ud til 16:9? Hvis ikke, så kan du ikke opnå den forbedrede opløsning og billedkvalitet på anamorphic DVD'ere - og de er gud ske tak og lov i klart overtal.
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2004 kl. 09:06
Lille rettelse: 16:9's format er helt korrekt 1,78:1

/Sune
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-August-2004 kl. 21:30

Jeg ved ikke hvad du mener der er så forkert i det jeg skriver. Måske kender jeg ikke Titantic filmens opbygning, men ellers kan jeg ikke se problemet. jeg har fundet lidt mere om sagen på dansk, det er god læsning.

2,35:1 er den mest optimale gengivelse, da man her får det bredest mulige billede og derved, flere detaljer med i siderne. Du kan indimellem finde den samme film, hvor den i region 1 er i 2,35:1 og i region 2 er i 1,85:1, eller omvendt. Og indimellem kommer den samme film i samme region i 2 udgaver, først den kedelige, og så senere med bedre billed, lyd og deriblandt korrekt format.

Et lille regnestykke fortæller os, at formatet 1,85:1 betyder den er 1,85 gange bredere end den er høj = 9 x 1,85 er lig med 16,65 derfor 16:9.

2,35:1 betyder 2,35 gange bredere end den er høj, = 9 x 2,35 er lig med 21,15 derfor 21:9.

http://www.axelmusic.dk/

ude i venstre kolonne står der DVD'ens A-Z, klik her



Redigeret af BrianJVC
Til top
zunex Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen

recordere.dk teamet

Oprettet: 12-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 87
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2004 kl. 08:25

Det var også en kende træls lagt ud med "naj naj..." - beklager.

Mit indlægs pointe var, at formaterne først og fremmest udtrykker hvad filmen er indspillet i. Men du har også helt ret - udgiverne kan godt finde på at "croppe" filmen, så en 2,35:1 bliver til en 1,85:1 - og dermed mere kompatibel med en 16:9 skærm.

Men jeg vil også have lidt ret: Hvis du skal have et 16:9 billede helt uden antydning af bjælker står den på 1,78:1 :-)

/Sune

 

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu