recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Satellit TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Regn på LNB
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Regn på LNB

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
xalodogan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-August-2010
Status: Offline
Point: 549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Regn på LNB
    Sendt: 11-April-2013 kl. 21:48
Er der nogen herinde som har en god ide til mit problem.

Når det regner let og der samler sig dråber på LNB hovedet så pixelere signalet meget og billedet fryser. 

Når jeg evt går ud i haven og tørre vandet / regn-dråberne væk fra LNB så er der perfekt billede igen ......indtil der samles vand på LNB hovedet igen.

Hvordan kan jeg undgå det sker igen ??

På forhånd tak
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2013 kl. 22:03
Start med at få LNBen just. bedre. Står den lidt skævt, skal der ikke meget til at, signalet falder ud.
Det kunne også være at LNB er dårlig/svag.

Lynge Smile
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2013 kl. 22:06
Den LNB jeg har er rimelig ny : 

http://lavprisparabol.dk/single-lnb-19/inverto-black-ultra-single-lnb-p172

Den er justeret osv til det maksimale signal. 
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Point: 363
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Lytro Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2013 kl. 22:22
Har du husket at just. LNB skew´n
Det glemmer "folk" normalt

Lynge
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 4700
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2013 kl. 22:27

Hej Xalodogan.

Det er ikke normalt. Hvor stor er parabolen og hvilken satellit modtager du fra?

Er der mulighed for at se signal og kvalitet målinger med jeres SAT modtager.

Er en af dem lav og hvilken modtager er det?

Men ellers så jeg for nogle år siden et billed af et LNB med halvtag. En plade der lå hen over
LNB'et. Det var for at beskytte det mod sne.

Hvis jeg selv skulle prøve at dække forsiden for støvregn ville jeg nok starte med at tage
en tom 2 liters sodavandflaske. Skære både top og bund af. Og så lave en bred rille i siden
som passer i størelse til bom og beslag. Jeg ville kun lade den række lidt ud over forsiden af LNB i bunden, noget mere i toppen, men således at SAT signalet der reflekteres fra kanten af parabolen stadig kan ramme forsiden af LNB uden først at ramme plastic flasken. Det kan nok fastgøres med nogle afstandsstykker og noget tape.

Men jeg syntes stadig ikke det er normalt, måske kan vi finde ud af hvad der er årsagen?

Hilsen Carsten.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2013 kl. 00:23
Jeg modtager signal fra Turksat 42 grader. Min modtager melder 97% signal styrke. Den kanal som går ud ved regnvejr er ATV....den melder 70-72% kvalitet ved flot / grå vejr. 

Problemet er når det regner så svinger den meget og i nogen gange går den helt ud. Det har regnet idag hos mig.....jeg gik ud i haven og tørrede LNB ren og vupti kom signalet igen i fuldt styrke (70-72%)...efter lidt tid så var den gal igen. Alle de andre kanaler såsom TRT 1 HD & TRT HD plus sd kvalitet er der intet galt med. 
Min skærm er en helt alm....ikke flad parabol....og måler 110. 

PS : For at modtage den kanal som jeg skriver om (ATV) så drejer jeg lidt på LNB.

Men det med sodavandsflaske er nok den sidste udvej tror jeg :-).....det lyder smart. 

Nu kan det godt være at jeg lever lidt i min egen fantasiverden.....men hvad med at sprøjte noget Nano teknologi på skærmen og LNB så at regnen bare bliver skyllet væk af sig selv.....en slags imprægningen ?......ahhhh......ok lyder mærkeligt
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2013 kl. 07:13
Som andre skriver lyder det ikke normalt.
Jeg kunne godt tænke mig at se et billede af opsætningen.

Du skriver du drejer på lnb, for at se atv, for mig lyder det som om at den ikke står rigtigt.
Du kan godt påføre noget nano teknologi eller noget autovoks af en art for at vandet preller af.
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2013 kl. 07:30

Hej Xalodogan.

ligger ATV Türkiye samt ATV Türkiye ( MPEG-4/HD ) på East Beam.

Den kodede ATV Avrupa på 12615 V ligger på West Beam sammen med TRT 1 & TRT HD.

På disse kort ses tydeligt at West beam er meget kraftigere end East beam i Danmark:

Det du har problemer med er East Beam. Der er fordi dit signal er for svagt.

Du skal dreje LNB ca 20° ( skew ) i Danmark, men det Inverto Black Ultra LNB du bruger har en lang hals. Har du justeret det frem/tilbage for max signal?

Jeg ser to muligheder, enten at bruge en større parabol eller hvis andre kan modtage ATV Türkiye
fra East Beam på en 110 cm parabol i Danmark kan du ringe efter en antenne montør som med sit professionele måleintrument bedre kan justere din eksisterende parabol.

Hilsen Carsten.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2013 kl. 11:40
Hej Carsten

De kanaler jeg har problemer med er : 

11054 H 30000 EAST (STAR TV TURKIYE)
11627 H 6666 EAST (ATV TURKIYE)

Disse 2 ovennævnte kanaler går ud ved regnvejr

ATV Avrupa som er på 12615 kan jeg snildt trække ned selv ved meget dårlige vejrforhold, stadig flot signal.
TRT HD & TRT 1 HD har jeg heller ikke problemer med.

Til top
csell Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér csell Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2013 kl. 12:15

Hej Xalodogan.

Når dine East Beam kanaler falder ud ved regnvejr er det fordi dit signal er for svagt.
Det er fordi at du prøver at modtage dem i Danmark.

Der er forskellige ting du kan gøre for at forsøge at gøre det kraftigere:

Som tidlige skrevet skal LNB drejes til max signal, ca 20° ( skew ) i Danmark

Justere Inverto Black Ultra LNB frem/tilbage i holderen for max signal?

De fleste LNB er bedre enten Horisontalt eller Vertikalt. Jeg ved ikke hvad Inverto Black Ultra er.
Men du kan prøve hvad dit er ved at dreje det 90° i holderen. Så skal du dog skanne alle Horisontale transpondere som Vertikal og omvendt. D.v.s. at 11054 H 30000 skal skannes som 11054 V 30000. Eller lav en blind skan hvis modtageren har mulighed for det.

Der er forskel på hvor godt SAT modtagere modtager svage signaler. Jeg ved ikke hvilken du bruger, men har du mulighed for at låne en anden og prøve med?

Elles vil en større parabol løse det. Jeg vil tro en 120-130 cm.

Jeg ved ikke om andre kan modtage ATV Türkiye fra East Beam på en 110 cm parabol i Danmark?
Men hvis andre kan, kunne du overveje at ringe efter en antenne montør som med sit professionele måleintrument bedre kan justere din eksisterende parabol.

Håber at du ved noget af ovenstående, kan få bare lidt bedre signal.

Hilsen Carsten.

Redigeret af csell - 12-April-2013 kl. 12:18
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xalodogan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2013 kl. 12:01
OK....men det med 20 grader.....hvordan kan jeg se på lnb at jeg har drejet den 20 grader...der er ingen tal på lnb eller beslaget.

Skal den drejes til højre eller venstre når jeg står med kroppen til parabol-skærmen ?
Til top
E. Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Januar-2009
Point: 1427
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E. Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-April-2013 kl. 12:35
Oprindeligt skrevet af xalodogan xalodogan skrev:

Er der nogen herinde som har en god ide til mit problem.

Når det regner let og der samler sig dråber på LNB hovedet så pixelere signalet meget og billedet fryser. 

Når jeg evt går ud i haven og tørre vandet / regn-dråberne væk fra LNB så er der perfekt billede igen ......indtil der samles vand på LNB hovedet igen.

Hvordan kan jeg undgå det sker igen ??

På forhånd tak

Har faft en tråd med fugtproblemer, lmb blev udskiftet
i efteråret fra Triax til denne her:

http://paraboleksperten.dk/paraboler-tilbehoer-41/lnb-hoveder-43/lnb-universal-1-bruger-60.html

Husker ikke mrk. men det fungerer nu,
Husk at sprøjte med Cilicone forsejlings-spray.

Er du sikker på at det ikke er Switchen der er problemet ?
E.L.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu