recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ren 5.1 vs opskaleret til 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRen 5.1 vs opskaleret til 7.1

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Afstemningsspørgsmål: Hvad fortrækker i at hører?
Svarmulighed Stemmer Afstemningsresultat
20 [50.00%]
20 [50.00%]
Dette emne er lukket; der kan ikke stemmes

Forfatter
Besked
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3293
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2010 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg har da flere på blå med 7.1 lyd
  Også her, måske en 12-15 stykker. Men hvor mange af dem, har så et orginalt 7.1 sound mix?
 
F.eks. Dumbo m.fl. er med 7.1 DTS HD MA på blå, men det originale sound mix er mono.
 
Black Hawk Down's orignal sound mix er med 8 spor og findes både med 5.1 og en 7.1 udgivelse på BD. Men hvor mange biograf film har enlig et orignalt 8 spors sound mix?
 
 
Terminator II - Topgun's original sound mix er med 6 spor begge findes også på BD med 6.1 DTS HD MA
 
UK og US udgaven af Dirty Dancing er også med 6.1 lyd på BD, men om den er orignalt er med 6 spor?
 
 
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2010 kl. 16:47
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Jeg har da flere på blå med 7.1 lyd
  Også her, måske en 12-15 stykker. Men hvor mange af dem, har så et orginalt 7.1 sound mix?  
 
Ja se det ved man jo aldrig. Heller ikke noget jeg går op i med mit 5.0 setupWink
Til top
Yesper82 Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 23-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2010 kl. 20:09
Jeg har altid haft en fornemmelse af det modsatte. At filmene i biograffer ofte er 6.1/7.1(nok DD  EX eller DTS ES), men bliver downmixet til 5.1, når kommer på DVD eller BD. Har set flere film biffen, hvor man tydeligt hører 6.1 eller 7.1 effekter, men langt de fleste film kommer kun med 5.1 på DVD/BD, i hvertfald i danmark.

HVORFOR BLIVER VI ALT FOR OFTE SNYDT FOR 7.1 I DANMARK, NÅR UDGIVELSERNE FINDES I ANDRE LANDE?????
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2010 kl. 20:14
Her er et god sted at starte.

http://www.axelmusic.com/list?advsearch=1&hitsprpage=20&create=&orderby=ReleaseDato&order_dir=DESC&showletter=1&format=38&categorya=178&showentity=0&p_title=7.1%20Surround%20Sound%20Blu-Rays&s_fid=28

Men nu skal det siges at der er mange titler med 7.1, hvor det slet ikke blive brugt, så det er ingen garanti at hvis der stå 7.1 på coveret at der virkelige er i ægte 7.1.

Så hele en beder 5.1 opsætning end en ringe 7.1 opsætning. 


Redigeret af Startrek - 01-Juli-2010 kl. 20:32
Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2010 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af Yesper82 Yesper82 skrev:

Jeg har altid haft en fornemmelse af det modsatte. At filmene i biograffer ofte er 6.1/7.1(nok DD  EX eller DTS ES), men bliver downmixet til 5.1, når kommer på DVD eller BD. Har set flere film biffen, hvor man tydeligt hører 6.1 eller 7.1 effekter, men langt de fleste film kommer kun med 5.1 på DVD/BD, i hvertfald i danmark.

HVORFOR BLIVER VI ALT FOR OFTE SNYDT FOR 7.1 I DANMARK, NÅR UDGIVELSERNE FINDES I ANDRE LANDE?????

Det er ikke alle biografer i Danmark der har et lydanlæg med DD-EX eller DTS-ES, især de små biografer har kun DD 5.1.

Og når det komme til digital biograf lyd, er der hele ikke alle biografer der er gå over til digital lyd, endnu.

Så ind til vider, så halt de danske biografer godt efter fx. biografer i Amerika.
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2010 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af Startrek Startrek skrev:

Her er et god sted at starte.

http://www.axelmusic.com/list?advsearch=1&hitsprpage=20&create=&orderby=ReleaseDato&order_dir=DESC&showletter=1&format=38&categorya=178&showentity=0&p_title=7.1%20Surround%20Sound%20Blu-Rays&s_fid=28

Men nu skal det siges at der er mange titler med 7.1, hvor det slet ikke blive brugt, så det er ingen garanti at hvis der stå 7.1 på coveret at der virkelige er i ægte 7.1.

Så hele en beder 5.1 opsætning end en ringe 7.1 opsætning. 


Hvad hvis det er en god 7.1 opsætning?Wink Men er tror at de t bedste resultat, er hvis filmene fra start er i 6.1 eller 7.1 i biffen. når man opskalere det selv.
Til top
Thomasdk1405 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2010 kl. 22:54
Hej !
 
Yderst interessant læsning kan findes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Surround_sound
men ellers - kan desværre ikke lige finde det - men mener at biograferne bruger samme original spor som det vi får på blu-ray - flere film er jo lossless truehd / dts hd master eller uncompressed pcm lyd = samme som bio. Mener at have læst at de "matrix'er" sig vejen rundt og netop det samme gør altså dolby PL IIx. Jeg har selv prøvet flere film nu - både "ægte" 7.1 film og alm. 5.1 film via PLIIx og synes at det der foregår er mere tydeligt med 7.1 end med 5.1 matrix'ed.
Men at påstå at 5.1 lydsporet bliver "skadet" af at få en tur til 7.1 har jeg endnu ikke oplevet - kan kun sige thumbs up !
 
Blu-ray film med 7.1 bag på cover og så ikke være det alligevel ???? Lyder langt ude - hvad titel er det ? Black hawk down og Ice Age 3 er i hvert fald ægte nok !
Hilsen
Thomas
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2010 kl. 05:49
Oprindeligt skrevet af Thomasdk1405 Thomasdk1405 skrev:

Hej !
 
Yderst interessant læsning kan findes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Surround_sound
men ellers - kan desværre ikke lige finde det - men mener at biograferne bruger samme original spor som det vi får på blu-ray - flere film er jo lossless truehd / dts hd master eller uncompressed pcm lyd = samme som bio. Mener at have læst at de "matrix'er" sig vejen rundt og netop det samme gør altså dolby PL IIx. Jeg har selv prøvet flere film nu - både "ægte" 7.1 film og alm. 5.1 film via PLIIx og synes at det der foregår er mere tydeligt med 7.1 end med 5.1 matrix'ed.
Men at påstå at 5.1 lydsporet bliver "skadet" af at få en tur til 7.1 har jeg endnu ikke oplevet - kan kun sige thumbs up !
 
Blu-ray film med 7.1 bag på cover og så ikke være det alligevel ???? Lyder langt ude - hvad titel er det ? Black hawk down og Ice Age 3 er i hvert fald ægte nok !
Hilsen
Thomas


Jeg mener ikke at det prlogic der skal opskalere det. man at recievere med 7.1 setup kan køre rent digitalt 5.1 ud som digitalt 7.1
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2010 kl. 11:46
NEJ! Ikke med Prologic da. Du skal ha' signalet fra skiven uden fix faxerier så direkte som muligt i dine højttalere
Til top
Thomasdk1405 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2010 kl. 12:20
Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomasdk1405 Thomasdk1405 skrev:

Hej !
 
Yderst interessant læsning kan findes her: http://en.wikipedia.org/wiki/Surround_sound
men ellers - kan desværre ikke lige finde det - men mener at biograferne bruger samme original spor som det vi får på blu-ray - flere film er jo lossless truehd / dts hd master eller uncompressed pcm lyd = samme som bio. Mener at have læst at de "matrix'er" sig vejen rundt og netop det samme gør altså dolby PL IIx. Jeg har selv prøvet flere film nu - både "ægte" 7.1 film og alm. 5.1 film via PLIIx og synes at det der foregår er mere tydeligt med 7.1 end med 5.1 matrix'ed.
Men at påstå at 5.1 lydsporet bliver "skadet" af at få en tur til 7.1 har jeg endnu ikke oplevet - kan kun sige thumbs up !
 
Blu-ray film med 7.1 bag på cover og så ikke være det alligevel ???? Lyder langt ude - hvad titel er det ? Black hawk down og Ice Age 3 er i hvert fald ægte nok !
Hilsen
Thomas


Jeg mener ikke at det prlogic der skal opskalere det. man at recievere med 7.1 setup kan køre rent digitalt 5.1 ud som digitalt 7.1
 
Hej !
Øh - er ikke sikker på jeg helt forstår her - du får det digitalt fra din afspiller ind i din forstærker/reciever - men når signal forlader her ud til dine højttalere så er det sgisme analogt der kommer ud !! Og lige hvordan og hvornår PLIIx piller i tingene ved jeg så ikke - men vil da formode at den piller i signalet mens det er digitalt.
Og ellers 5.1 rent kontra 7.1 via PLIIx - så napper jeg til hver tid PLIIx 7.1 - det lyder klart bedre. Er skiven med 7.1 fra start så lyder det så lige et trin bedre.
 
5.1 giver simpelthen bare ikke samme dybde i lyden som 7.1 gør. Men ellers så er jeg enig i, at der skal pilles så lidt som muligt. Mange dsp modes lyder ikke godt - men husk nu - PLIIx er opfundet af selvsamme firma som også står bag størstedelen af lydspor til film - så jeg tror de har helt styr på hvordan det der virker!
Til top
Thomasdk1405 Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2010 kl. 12:34
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

NEJ! Ikke med Prologic da. Du skal ha' signalet fra skiven uden fix faxerier så direkte som muligt i dine højttalere
 
Smile og kan man ikke høre forskel så kan det være et fedt ! Idé'en med lyd til film er at du bliver opslugt af filmen - man sidder ikke og lytter til effekterne i stil med kritisk stereo lytning - gør man det så følger man ikke med i filmen ! Og anden ting er også at det er begrænset, hvilke frekvensområder man smider ud i side- og baghøjttalere sammenlignet med det man har i fronterne og center.
 
Lige netop med PLII(x) har jeg ikke bemærket degradering af lyden - slet ikke i stil med diverse dsp modes. Og hvis der endelig var - så er det så uendelig lille difference som klart opvejes af den større effekt / illusion man får ved at gå fra 5.1 til 7.1.
 
Men klart - det er en smags-/holdningssag - jeg kan i hvert fald kun anbefale det !
 
 
Til top
Ophørt Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 13-Marts-2008
Sted: Nord Falster
Status: Offline
Point: 1196
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2010 kl. 13:42
Oprindeligt skrevet af Thomasdk1405 Thomasdk1405 skrev:

Oprindeligt skrevet af T-Duck T-Duck skrev:

Oprindeligt skrevet af Thomasdk1405 Thomasdk1405 skrev:

Hej !
 
Blu-ray film med 7.1 bag på cover og så ikke være det alligevel ???? Lyder langt ude - hvad titel er det ? Black hawk down og Ice Age 3 er i hvert fald ægte nok !
Hilsen
Thomas


Jeg mener ikke at det prlogic der skal opskalere det. man at recievere med 7.1 setup kan køre rent digitalt 5.1 ud som digitalt 7.1
 
Hej !
Øh - er ikke sikker på jeg helt forstår her - du får det digitalt fra din afspiller ind i din forstærker/reciever - men når signal forlader her ud til dine højttalere så er det sgisme analogt der kommer ud !! Og lige hvordan og hvornår PLIIx piller i tingene ved jeg så ikke - men vil da formode at den piller i signalet mens det er digitalt.
Og ellers 5.1 rent kontra 7.1 via PLIIx - så napper jeg til hver tid PLIIx 7.1 - det lyder klart bedre. Er skiven med 7.1 fra start så lyder det så lige et trin bedre.
 
5.1 giver simpelthen bare ikke samme dybde i lyden som 7.1 gør. Men ellers så er jeg enig i, at der skal pilles så lidt som muligt. Mange dsp modes lyder ikke godt - men husk nu - PLIIx er opfundet af selvsamme firma som også står bag størstedelen af lydspor til film - så jeg tror de har helt styr på hvordan det der virker!

Jeg ved ikke hvordan din reciever er indrettet. Men når jeg har sat den til 7.1 output, så tvinger den, den ekstra kanal ud.  med DD og dts. Og der går den over og bruger henholdvis DD-ex og dts-es matrix som formater
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu