recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rengøring af PC
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rengøring af PC

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2015 kl. 08:49
En støvsuger med plasticrør er faktisk det værste man kan bruge.
Når man slæber en masse luft forbi mundstykket, så afsættes der ladede ioner. Hvis mundtykket er lavet af en isolator, så vil ionerne springe videre til de ting som har bedre jordkontakt.
Dog er komponenterne i dag lavet en del bedre end tidligere og man oplever sjældent at statisk elektricitet brænder en computer af.

Jeg bruger selv trykluft og sætter en klips på tværs når jeg skal puste på de blæsere som jeg ikke kan nå ind til med fingrene.
Men der kan være vand i trykluften fra kompressor, men i teorien bør der ikke være mange ledende ioner tilbage i det vand. Man kan vælge at vente et par timer til at vandet er væk.

Redigeret af Cyberguyen - 14-December-2015 kl. 08:55
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-December-2015 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

En støvsuger med plasticrør er faktisk det værste man kan bruge.
Når man slæber en masse luft forbi mundstykket, så afsættes der ladede ioner. Hvis mundtykket er lavet af en isolator, så vil ionerne springe videre til de ting som har bedre jordkontakt.
Dog er komponenterne i dag lavet en del bedre end tidligere og man oplever sjældent at statisk elektricitet brænder en computer af.

Jeg bruger selv trykluft og sætter en klips på tværs når jeg skal puste på de blæsere som jeg ikke kan nå ind til med fingrene.
Men der kan være vand i trykluften fra kompressor, men i teorien bør der ikke være mange ledende ioner tilbage i det vand. Man kan vælge at vente et par timer til at vandet er væk.

Røret skal selvfølgelig ikke i kontakt med noget som helst. Suget er nok til at tage de store nullermænd fra adskillige centimeters afstand. Resten hvirvles op med hjælp af blæsebælgen og fanges af mundstykket. Blæsebælgen benyttes fordi man bliver ør i hovedet af at puste med munden og fordi man på den måde undgår, at der kommer fugt med i luften. Ikke alle har en kompressor stående og trykluft på dåse er en dyr løsning, så en lille blæsebælg til fotobrug er en billig og velfungerende løsning - for mit vedkommende, i det mindste.

At jeg anbefalede et rør (ikke mundstykke) af kunststof var kun for det tilfældes skyld at man kom til at støde til nogle komponenter under arbejdet, i hvilket fald det er bedst, at materialet ikke er for hårdt. Men point taken mht. statisk elektricitet; det har blot aldrig været et problem for mig med den måde jeg gør det på idet jeg som sagt kun bruger den til at opsamle støv, der bliver hvirvlet op og ikke kommer i nærheden af komponenterne.

Jeg er ikke så nervøs over min egen fremgangsmåde når jeg ser vidoer som denne:
https://www.youtube.com/watch?v=F2C_MhGJQGk
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu