recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Tablets og telefoner > Apple udstyr
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rense iPad for malware?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rense iPad for malware?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Rense iPad for malware?
    Sendt: 06-Juni-2023 kl. 21:06
Jeg kom til at klikke på et link fra postnord. Det var så ikke lige postnord hj.side fandt jeg ud af senere. Så jeg kan næsten regne ud at der er smuttet et program til overvågning af indtastninger til netbank osv. ind på min iPad. 

Hvordan får jeg nemmest fjernet det malware effektivt.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 00:53
hvordan ved du at der ligger et program s som overvåger dine indtastninger ?
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 05:47
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvordan ved du at der ligger et program s som overvåger dine indtastninger ?

Er det ikke sådan, at alle spammails fungerer? Man klikker på linket i mailen, og så har man alverdens skrammel på sin dims? Men selvfølgelig... Det kan også være, der først kommer noget, når man afgiver diverse oplysninger, som de vil have. Har ikke megen forstand på, hvad der sker lige efter et klik på et link i spammails - mailene ryger bare U D.

Kan Malwarebytes anti-Malware bruges på en iPad?
Er der kun reinstallation eller nulstilling tilbage?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 06:51
Der er med garanti ingen malware på den iPad.

Phishing-mails går ud på at franarre oplysninger fra dig, hvilket de bl.a. gør ved at bede om kortoplysninger, NemID, MitID m.m.

De har ikke brug for at installere noget.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 10:08
Prøver lige igen!

Fik en sms igår fra postnord, om at min forsendelse havde “tabt adressen”, og jeg hurtigst muligt skulle klikke på linket og taste min adr og genbestille levering. Jeg handler instinktivt fordi jeg har en pakke på vej fra Gucca, og klikker på linket. Og der står i sms’en at jeg skal trykke på ‘1’, hvilket ikke kan lade sig gøre. 

Og så blir jeg mistænksom og kigger i min mail indbakke om Gucca har sendt pakken, hvilket de ikke har. Herefter åbner jeg selv postnord, og kan se at linket er til en fake side, som ligner ualmindelig godt. Jeg antager så at den falske postnord side er beregnet til at lægge et lille program på min iPad, som overvåger indtastninger med oplysninger til mitID og andre vigtige kodeord.

Jeg ved ikke hvordan jeg kan kontrollere at der ligger noget spyvare, spam, you name it. Men det sikreste jeg lige tænker, er at rense iPadden for alt, så den står i fabriksindstillingen. Og så herefter gendanne den ved hjælp af min iPhone, der ikke er inficeret.

Men det er vel ikke nok at trykke på nulstille iPad, der skal vel mere til?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 10:11
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvordan ved du at der ligger et program s som overvåger dine indtastninger ?
Det ved jeg heller ikke, men vil gerne være sikker på der ikke ligger noget der overvåger.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af mnielsen mnielsen skrev:

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

hvordan ved du at der ligger et program s som overvåger dine indtastninger ?

Er det ikke sådan, at alle spammails fungerer? Man klikker på linket i mailen, og så har man alverdens skrammel på sin dims? Men selvfølgelig... Det kan også være, der først kommer noget, når man afgiver diverse oplysninger, som de vil have. Har ikke megen forstand på, hvad der sker lige efter et klik på et link i spammails - mailene ryger bare U D.

Kan Malwarebytes anti-Malware bruges på en iPad?
Er der kun reinstallation eller nulstilling tilbage?
Det var en sms jeg fik med et link.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 10:16
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Der er med garanti ingen malware på den iPad.

Phishing-mails går ud på at franarre oplysninger fra dig, hvilket de bl.a. gør ved at bede om kortoplysninger, NemID, MitID m.m.

De har ikke brug for at installere noget.
Hvordan kan du vide der ikke er lagt et lille program på sammen med den fake postnord side? Hvorfor får jeg ellers en sms med et link?
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8549
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 11:17
Fordi det er nærmest umuligt at installere noget på en iPad.

Du har fået en SMS med et link til en side, der sandsynligvis beder dig om at indtaste kortoplysninger eller lignende.

På den måde får de mulighed for at bruge dit kort andre steder.
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 12:23
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Fordi det er nærmest umuligt at installere noget på en iPad.

Du har fået en SMS med et link til en side, der sandsynligvis beder dig om at indtaste kortoplysninger eller lignende.

På den måde får de mulighed for at bruge dit kort andre steder.
Ja det lyder jo betryggende.

Linket jeg trykkede på, gav mig en side magen til denne, som er den ægte postnord. Senere kunne jeg se den falske side mgl blå firkant i øverste venstre side. Inde på den falske side, trykkede jeg ikke på noget, da der ikke var noget der stod ‘1’ på, som sms’en beskrev.


Så der er ikke blevet bedt om kortoplysninger eller noget, og det havde jeg selvfølgelig heller ikke gjort.


Redigeret af Munch - 07-Juni-2023 kl. 12:26
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
S.K Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 03-Januar-2015
Status: Offline
Point: 59
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér S.K Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 14:08
Enig med Lunddal, der er ikke lagt et program på din iPad.
Mvh. Søren
Til top
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4426
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juni-2023 kl. 14:13
Det er det kampen mellem Apple og EU i bund og grund handler om. Apple vil ikke give mulighed for "side-load" af apps og kode. EU vil have det, bl.a. for at kunne tillade flere app-butikker.

I dag betyder det, at al installation af apps går gennem app-butikken på iPad, iPhone med videre. Du kan klikke løs på farlige links lige så tosset du vil. Ingen grund til at frygte malware som normal bruger. Pas dog på med at afgive oplysninger.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu