recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rensning af VHS og Kassettebåndoptager
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRensning af VHS og Kassettebåndoptager

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
T-teknik Se dropdown menu
--
--

Bruger er stoppet

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 1989
Direkte link til dette indlæg Emne: Rensning af VHS og Kassettebåndoptager
    Sendt: 11-Marts-2007 kl. 12:34
I forbindelse med kopiering skal jeg have renset min gamle VHS - er der nogle der ved hvor jeg kan købe et video rensebånd?   

Og selvom det ligger lidt uden for forum, hvor jeg også kan få et rensebånd til en kassettebåndoptager?    

Redigeret af T-teknik - 11-Marts-2007 kl. 12:35
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 12:39

Mon ikke de stadigt skulle være muligt, at købe et rensebånd hos diverse Radio/TV forhandlere. En kassettemaskine kan man selv rense med vatpinde og den rensevæske der følger med VHS renseren.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 12:49
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Mon ikke de stadigt skulle være muligt, at købe et rensebånd hos diverse Radio/TV forhandlere.

I gamle dage var vist nok noget med både vådbånd og tørbånd?
Ret mig hvis jeg tager fejl.
Jeg skal bare være sikker på hvad jeg køber/hvad der er bedst.    

En kassettemaskine kan man selv rense med vatpinde og den rensevæske der følger med VHS renseren.

Den båndoptager jeg har er ikke mere end cirka to år gammel, og jeg er lidt usikker på rensning.
For år tilbage gik det lidt galt med en anden, det var derfor jeg spurgte til det med et rensebånd.
Men jeg kan jo ikke andet end at forsøge igen.        

Redigeret af T-teknik - 11-Marts-2007 kl. 12:52
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Marts-2007 kl. 12:56

Besøg diverse forhandlere, og se hvad de har, men det er vel efterhånden minimalt med den slags. De gør alligevel ikke jobbet ordentligt, jeg bruger dem aldrig, adskiller maskinerne og renser selv, langt mere effektivt.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Don Pedro Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 09-Oktober-2005
Sted: Denmark
Point: 169
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 15:12
Hilsen Don P.
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 16:27

Den væske du renser kassettebåndoptageren med heder Iso-propyl-alkohol (muligvis stavet anderledes) og kan købes på Apoteket.

Når man køber det på Apoteket er der ikke farvestof i. Er man i tvivl om hvad der er bedst, kan man lægge en dråbe 'rigtig' rensevæske og en dråbe 'isopropylalkohol' på et hvidt stykke papir og se hvad der er renest efter at væsken er fordampet.

(Den blå farve skal ikke være der!)

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 17:01
Oprindeligt skrevet af MichaelS MichaelS skrev:

Den væske du renser kassettebåndoptageren med heder Iso-propyl-alkohol (muligvis stavet anderledes) og kan købes på Apoteket.

Okay det koster vel en del sådan et sted?   

Når man køber det på Apoteket er der ikke farvestof i. Er man i tvivl om hvad der er bedst, kan man lægge en dråbe 'rigtig' rensevæske og en dråbe 'isopropylalkohol' på et hvidt stykke papir og se hvad der er renest efter at væsken er fordampet.

(Den blå farve skal ikke være der!)

/MichaelS

Som det eneste havde jeg lige en flaske rensevæske til en CD/DVD renseskive, som jeg har prøvet med. - Der er der ikke nogen synlig blå farve at se - så det er nok det rigtige der i den flaske?   
- I øvrigt en flaske fra et sæt mærket COOL.

Det lader ikke til blandt de få der findes, at der er nogle afprøvningsresultater på nettet.   
Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Marts-2005
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 20:14
Husk at bruge vatpinde med isopropyl alkohol med vatpinde til alle løbeværker, men ALDRIG vatpinde til videohovederne. Hertil skal du bruge vaskeskind, ellers risikerer du, at hovederne knækker af.
Perfektionist

Sony RDR-HXD 870, Sony RDR-HX910, Panasonic DMR-EH65
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Marts-2007 kl. 20:24

Hvis du mener at hovederne knækket af, så mener du vel hoverdene på rensepindene, man bruger naturligvis ikke pinde af træ, men af plastik, de knækker ikke. Der er ikke noget i maskinerne det tager skade af at blive renset med dem, når det gøres rigtigt. 

Til top
--
--

Bruger er stoppet

Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2007 kl. 07:58
Som mulig afslutning på dette emne, vil jeg sige til jer der har anbefalet isopropyl alkohol (uden dog en pris er nævnt) til rensning af VHS video og kassettebåndoptager, at det nok er en god idé
- selvom det forudsætter man er lidt sikker på hånden og det nok er bedst ved en større rengøring ved adskillelse af maskinerne, som der er indlæg der kommer ind på.

Men når der findes rensebånd til video og kassettebåndoptager, som er brugbar og som jeg ikke direkte er blevet frarådet, må det være en løsning der kan bruges i stedet for?   

- Jeg ved så ikke om isopropyl alkohol kan bruges i nævnte rensebånd uden at skade dem?

Redigeret af T-teknik - 13-Marts-2007 kl. 07:59
Til top
Stouenberg Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-April-2006
Point: 226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2007 kl. 09:11
8-) Steen

BUSH DABradio + det løse...
Til top
Bruger udmeldt 9 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 30-November-2005
Point: 2048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2007 kl. 10:24

Oprindeligt skrevet af Don Pedro Don Pedro skrev:

http://www.klik1stik.dk/product.asp?product=275&sub=151& amp; amp;page=1

Det minder om Trackmate-rensesystemet, som jeg brugte, da jeg havde video. Og det var rigtigt godt.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu