recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Tilbehør
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rensning af VHS og Kassettebåndoptager
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRensning af VHS og Kassettebåndoptager

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2007 kl. 16:32

Oprindeligt skrevet af T-teknik T-teknik skrev:

Som mulig afslutning på dette emne, vil jeg sige til jer der har anbefalet isopropyl alkohol (uden dog en pris er nævnt) til rensning af VHS video og kassettebåndoptager, at det nok er en god idé

Du kredser lidt omkring prisen og jeg har ikke lige købt en flaske de sidste par år, men den sidste pris jeg gav var noget i retning af 10 kroner for 100 mL, så måske en tyver... men jeg har ikke tjekket det, og Lars skriver det er billigere i Matas.

- selvom det forudsætter man er lidt sikker på hånden og det nok er bedst ved en større rengøring ved adskillelse af maskinerne, som der er indlæg der kommer ind på.

Man skal ikke være speciel sikker på hånden for at håndterer en vatpind. Man bør efter min mening ikke bruge vatpind til videohoveder - ikke fordi de kan knække af, for det kan de ikke, men det (tromlen) kan komme ud af justering og vattet kan hænge fast i videohovedet.

Men når der findes rensebånd til video og kassettebåndoptager, som er brugbar og som jeg ikke direkte er blevet frarådet, må det være en løsning der kan bruges i stedet for?   

- Jeg ved så ikke om isopropyl alkohol kan bruges i nævnte rensebånd uden at skade dem?

Isopropylalkohol (eller anden væske) på rensebånd vil næsten helt sikkert medføre båndsalat, så det ville jeg undlade, medmindre rensebåndet er konstrueret til det. De fleste er ikke.

Så mit forslag:

Kasettebåndoptager: Rens med Isopropylalkohol på vatpind, først audiohovedet, så slettehovedet (det lille tv) og til slut og meget grundigt, kapstangen incl gummihjul.
Efterfølgende demagtiniseres tonehoved, slettehoved og kapstang med en demagnitizer. (Specielt apparat der genererer et kraftigt magnetfelt og den fjernes langsomt fra objektet, således at objektet ikke længere er magnetisk efter afmagnitiseringen.

Videobåndoptager: Brug et egnet videorensebånd og følg Lars gode råd her

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Marts-2005
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2007 kl. 20:06

Radiomand

Jeg synes, Lars's beskrivelse er glimrende, og han foreslår også vaskeskind til rensning af videotromlen / videohovederne. Selv tråde fra plastikvatpinde kan sætte sig fast i videohovederne.

Perfektionist

Sony RDR-HXD 870, Sony RDR-HX910, Panasonic DMR-EH65
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2007 kl. 20:13

Hvis man ikke passer på , så ja. Har dog renset andres og egne maskiner igennem de sidste 20 år uden problemer, og mere effektivt end med rensebånd.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Marts-2005
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Marts-2007 kl. 21:32
Absolut enig, rensebånd er af begrænset værdi. Jeg har bare dårlige erfaringer med vatpinde og videotromlen. Til den synes jeg vaskeskind duppet med isopropylalkohol virker perfekt.
Perfektionist

Sony RDR-HXD 870, Sony RDR-HX910, Panasonic DMR-EH65
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu