recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Reparation/Bytning af tv
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketReparation/Bytning af tv

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked Baglæns sortering
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Emne: Reparation/Bytning af tv
    Sendt: 21-Juli-2008 kl. 14:29

Jeg kendte engang et, nå ja et sted, hvor man sendte radio/musik ud på en Tv kanal, i pauserne mellem udsendelserne.

Og ved I hvad der var på samme skærme? Der var og jeg gentager der var kun et standard prøvebillede, og slet ikke absolut ikke noget som skiftede. Årstal godtnok midt 70'erne.

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 09:21

Oprindeligt skrevet af Allan Olesen Allan Olesen skrev:

Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig med fragt, men ifølge denne oplysningsside skal et undersøgelsesgebyr for "manglende mangler" være aftalt ved indleveringen...

Det er rigtig nok, men dette fremgår almindeligvis af forhandlerens almindelige vilkår (bagsiden af din faktura). Hvorvidt disse vilkår så er vedtaget kan man diskutere.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Allan Olesen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Juli-2008
Status: Offline
Point: 3249
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Juli-2008 kl. 01:32
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Så hvis forhandleren igen ikke finder nogle mangler ved din skærm, så har han ret til at kræve omkostningerne i forbindelse med din reklamation betalt af dig.

Jeg ved ikke, hvordan det forholder sig med fragt, men ifølge denne oplysningsside skal et undersøgelsesgebyr for "manglende mangler" være aftalt ved indleveringen:

http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/raad098/

(Beklager manglende link. Forumets link-knap virker ikke hos mig.)
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 20:36



Redigeret af Sploink - 20-Juli-2008 kl. 20:36
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 20:34
Ja. Men der er også andre som skriver at de slet ikke kan se nogen from for retention, efter at ha set film eller lign. Spawn tog enda selv et billede efter han har set film, hvor der ikke var noget.
Så derfor kan jeg ikke affinde mig med et tv, hvor der er spor af PS3 dvd menuen efter 10 mins


Og så vil jeg gerne bede folk om at lade være med at kommentere om hvorvidt de oplever det på deres tv til andre tråde, eller opret en ny. Ellers for jeg indlæggende slettet
Vi er som mennesker forskellige og er mere modtagelige over forskellige ting.

Tråden her skal kun omhandle den juridske del


Redigeret af Sploink - 20-Juli-2008 kl. 20:35
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 20:29
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Jeg tror desværre ikke der er meget du kan gøre. Hvis du ikke er enig med din forhandler, så må kan du klage til forbrugerklagenævnet, så vil de undersøge din skærm, men det betyder dog, at du ikke må benytte din skærm i hele sagsbehandlingsperioden.


Ja, og deres sager kan jo tage rimelig lang tid. Er ihvertfald hvad jeg har hørt og læst mig frem til. Kan næsten ikke overskue en sag hos fkn

Men nu må vi se. Håber da på det bedste, når de vender tilbage med svar fra værkstedet

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 20:28

 

 Det er jo velkendt her fra forummet, at der forekommer retention på fladskærme, men da det er retention, er det ikke permanent og vil forsvinde når der kommer andet billede på skærmen, eller ved at man stiller Tvet på en kanal med "sne", så vil det hurtigt forsvinde. Hvis det viser sig at være Burn In er det mere vanskeligt, men man kan fjerne det ved brug af Burn In wash DVDen. Retention forekom også på mit PX80 i begyndelsen, men nu hvor panelet har været brugt i en del måneder er det ikke tilstede længere. Det blev DVE kallibreret en uge efter køb.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 20:23

Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Hvis du ikke har informeret kunden om vigtige oplysninger om produktet...

Det er korrekt, at sælgeren har en oplysningspligt overfor køberen omkring væsentlige oplysninger. Spørgsmålet er så bare, om retention er en så væsentlig egenskab ved en plasmaskærm, at forhandleren har pligt til at oplyse herom.

Retetion er som sagt helt almindeligt og yderst sjældent et problem, hvorfor jeg ikke mener, at sælgeren har pligt til at oplyse herom. Du kan selvfølgelig prøve dette argument overfor din forhandler, men tvivler på, at du kommer langt med det.

Jeg tror desværre ikke der er meget du kan gøre. Hvis du ikke er enig med din forhandler, så må kan du klage til forbrugerklagenævnet, så vil de undersøge din skærm, men det betyder dog, at du ikke må benytte din skærm i hele sagsbehandlingsperioden.



Redigeret af Sandal - 20-Juli-2008 kl. 20:24
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 20:08
Ja jeg kan godt se det kan blive et problem med at fastslå om retentionen, kan bliver set som at tv'et er mangelfuldt.

Men der står faktisk her, http://129.142.231.114//e_kobelov/html/Del1.htm

" Hvis du ikke har informeret kunden om vigtige oplysninger om produktet (derfor: Kend dine produkter!) "

Og jeg er ikke blevet gjort opmærksom på det da jeg købte det, står ej heller på Panasonics hjemmeside



Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 19:16

Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Jeg vil gerne have lidt input for hvordan jeg står, rent juridisk i henhold til købeloven, hvis de nu igen ikke kan konstatere nogen fejl på tv, selvom jeg har sendt billeder afsted til dem.

Retention er helt almindelig på plasmaskærme og der kan derfor være yderst svært at fastslå, hvorvidt retention er en egentlig mangel ved skærmen.

De billeder du har taget beviser givetvis intet, da du kan frembringe retention på alle plasmaskærme, så hvis din forhandler siger, at der ikke er nogle mangler ved skærmen, så er det svært at gøre ret meget ved det.

Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Kan jeg nægte at tage imod tv'et og kræve pengene retur, eller få byttet tv'et?

Så længe forhandleren ikke mener der er en mangel ved produktet, så kan du ikke kræve handlen hævet eller få byttet skærmen. Hvis du nægter at modtage skærmen, har forhandleren pligt til at opbevare skærmen, men alle omkostninger i denne forbindelse skal du betalte, så det giver ikke mening at afvise skærmen.

Oprindeligt skrevet af Sploink Sploink skrev:

Da jeg allerede gør forretningen klar over problemet inden for 6 mdr, mener jeg at man må gå ud fra formodningsreglen ang fejlen har været der fra start af, og ikke noget jeg selv ha været skyld i.

Så længe forhandleren ikke mener at der er en mangel, så finder formodningsreglen ikke anvendelse. Så hvis forhandleren igen ikke finder nogle mangler ved din skærm, så har han ret til at kræve omkostningerne i forbindelse med din reklamation betalt af dig.



Redigeret af Sandal - 20-Juli-2008 kl. 19:17
"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Sploink Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-April-2007
Sted: Vestegnen
Status: Offline
Point: 3215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-Juli-2008 kl. 17:53
Hej

Jeg har en sag kørende med et Panasonic 42" PV70 som jeg har sendt afsted til rep for anden gang, da jeg oplever retentionen på tv'et, meget kraftigt. Jeg synes ihvertfald det var begyndt at blive belastende
Har også dokumentere det for dem, ved at tage billeder af det

Tv'et har været indstillet med ca 30-40%, så jeg har ikke misbrugt tv'et eller noget.

Jeg købte og modtog mit tv i  September 07, og gjorde forretningen klar over problemet d 30 December, dvs 3 mdr efter køb

Vi blev enige over mail om, at jeg skulle se tiden an, om det forsvandt eller blev værre. Men det forsvandt ikke

Jeg skriver så til dem i Februar om at jeg bestemt ikke synes det er blevet bedre.
Tv'et bliver sendt afsted i Marts, og jeg for det igen 2 mdr efter da de ikke har kunne konstatere nogle fejl på tv'et, og det endte med at jeg selv måtte betale 500kr for fragt.

Jeg for tv'et igen. Og retention problemet er der stadig.
Kontakter forretningen og har nu fået mit tv sendt afsted igen. Og venter på tilbage meldning


Jeg vil gerne have lidt input for hvordan jeg står, rent juridisk i henhold til købeloven, hvis de nu igen ikke kan konstatere nogen fejl på tv, selvom jeg har sendt billeder afsted til dem.

Kan jeg nægte at tage imod tv'et og kræve pengene retur, eller få byttet tv'et ??

Da jeg allerede gør forretningen klar over problemet inden for 6 mdr, mener jeg at man må gå ud fra formodningsreglen ang fejlen har været der fra start af, og ikke noget jeg selv ha været skyld i.  Har også gjort alt i min magt for at kunne dokumentere det til dem

Håber i kan komme med lidt input

Mvh

Sylvester


Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu