recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - repration af tv selv sende det.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketrepration af tv selv sende det.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Status: Offline
Point: 801
Direkte link til dette indlæg Emne: repration af tv selv sende det.
    Sendt: 19-September-2008 kl. 20:56
Jeg ville høre om det er rigtigt man selv skal sende sit tv, tilbage vis der er fejl på? altså jeg skal have rapereret et tv, og har fået en seddel så jeg kan sende det gratis, men har ingen ting og sende mit tv, og der står at det skal sendes forsvarligt eller vil de slet ikke have noget at gøre med det..

Kan det virkelig være rigtig at man bare står i denne situation at man skal til køre til butikken selv, da jeg ikke har orginal embalage til fjersynet og derfor på ingen måde kan finde en forsvarlig måde at sende det med postdanmark.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 21:11

Hvor i al verden har du købt det henne, det er normalt forhandler der skal afhente i den slags tilfælde.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 21:15
har købt det hos globe vision, men det er kun et 26" ved ikke om det har noget at sige. 
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 21:22

Så er det vist for lille til at kvalificere som et afhenter.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 21:23
okay jeg må  bare selv køre ind med det så.. ikke andet for. 
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Sted: Denmark
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 21:27

Hvis skærmen er så lille, at du nemt selv ville kunne transportere den til posthuset, så kan forhandleren godt kræve, at du selv sender det. Du skal selvfølgelig foretage en forsvarlig indpakning og omkostninger du afholder i denne forbindelse, skal forhandleren godtgøre dette. Hvis du ikke har en brugbar emballage, så kontakt eventuelt forhandleren og spørg om de har noget brugbar emballage.

Hvis skærmen derimod er besværlig at transportere (hvis den ikke nemt kan tages med i bussen til posthuset), så skal forhandleren afhente skærmen hos forbrugeren.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9402
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 21:40
Ofte kan det være svært at få forhandleren til a afhente det. Det er jo billigere / lettere for dem hvis du selv kommer ind med det.
Jeg fik dog min forhandler til at afhente mit, men det er også størrere.
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 21:53
Nu nå trådstarter har fået svaret på sit spørgsmål, tillader jeg mig at indskyde nogle spørgsmål i debatten.

_Skal_ butikken hente et tv som skal til reparation hvis tv'et er f.eks. 46"?

Har det nogen betydning om tv'et er købt på nettet eller som parallelimport?

Hvis ovenstående er korrekt:
Hvem bestemmer hvad fragt tur/retur skal koste hvis butikken ikke mener der er fejl på?

Uanset svar, hvor kan man finde reglerne på skrift? (I tilfælde butikken nægter at hente tv'et.)

På forhånd tak.
Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 22:14

Oprindeligt skrevet af centric centric skrev:

_Skal_ butikken hente et tv som skal til reparation hvis tv'et er f.eks. 46"?

Ja! Det følger af købelovens § 78, stk. 4:

Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen.

Hvis ikke forbrugeren nemt selv kan transportere produktet til forhandleren eller til nærmeste posthus, så er det ikke uden væsentlig ulempe for ham. Derfor skal forhandleren afhente produktet, hvis det er vanskeligt at transportere eller har en hvis størrelse, f.eks. vaskemaskiner, opvaskemaskiner, tv, osv.

Har det nogen betydning om tv'et er købt på nettet eller som parallelimport?

Det har ALDRIG betydning, hvorvidt et tv er parallelimporteret eller ej. Lovgivningen gælder ALTID. Det eneste sted der kan have betydning er, hvis producenten yder en speciel ydelse (f.eks. garanti), men det ændre ikke på, at loven altid er gældende.

Hvem bestemmer hvad fragt tur/retur skal koste hvis butikken ikke mener der er fejl på?

Fragten koster det, som butikken kan dokumentere den har kostet eller hvad der er aftalt på forhånd (dette er typisk tilfældet). 

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
centric Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-August-2006
Point: 422
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-September-2008 kl. 22:27
Mange tak for det uddybende svar!
Til top

Besvar Besvar