recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Responstid på fladskærme
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketResponstid på fladskærme

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Marts-2004
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Emne: Responstid på fladskærme
    Sendt: 01-Januar-2005 kl. 19:27

Siden fladskærme efterhånden er begyndt at falde pænt i pris og populariteten tilsyneladende er stigende, er jeg så småt begyndt at gå i tanker om at spare op til én af slagsen. Der vil nok lige gå et par år, før min pengepung siger god for det, men det kan jo ikke skade at indsamle lidt info.

Jeg kender jo til et af fladskærmenes små "sygdomme" med slør o.l. på actionfyldte scener. Så hvad er en anstændig responstid og hvad er en dårlig ditto, når vi snakker fladskærme?

Der må meget laves en opstilling lidt a la med recordere, fx.

  • xp: s****god kvalitet
  • sp: pæn kvalitet osv. osv. osv.

Er der ellers noget, jeg bør være opmærksom på ved køb af fladskærme (udover antallet af indgange og hvilke typer signaler de godtager)?

Håber at høre fra jer kyndige hjemmebif-ejere snart. Jeg venter spændt på jeres svar.

Mvh
p-HD

Til top
Helmø Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 27-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 303
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2005 kl. 21:24

Man skal vel også være opmærksom på hvilken generation af plasma-skærm (hvis det er det man har valgt) man køber. De gamle (før 6-generation) har vist ikke så lang levetid. 6-generation har vist op til 60.000 timer hvilket svarer til det samme som LCD skærmene.

I andre må lige rette mig hvis det er forkert...

Til top
snowatom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 234
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2005 kl. 11:12

Du skal inden du køber en fladskærm gøre op med dig selv om du kan leve med døde pixel's. Der er nemlig ingen garantier for disse endnu.

Nogle ser det ikke, andre som jeg er meget kritiske hvad det angår.

Det havde jeg en post på som voksede ret så pænt

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3213&P N=1

snowatom

Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2005 kl. 19:27

Det er kun lcd skærmene som har et problem med respons tid.

Plasma skulle have en meget hurtig respons tid, så du vil ikke opleve slør på disse.

Til top
Spinks Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 30-November-2004
Sted: Hinnerup
Status: Offline
Point: 47
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2005 kl. 20:34
Oprindeligt skrevet af snowatom snowatom skrev:

Du skal inden du køber en fladskærm gøre op med dig selv om du kan leve med døde pixel's. Der er nemlig ingen garantier for disse endnu.

Se denne nyhed: http://www.tweakup.dk/readmore/6695/

Jeg ved dog ikke om det kun gælder monitorer eller det også gælder LCD TV og Plasma TV (jeg har ikke læst den originale artikel).

Michael

Til top
snowatom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 234
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2005 kl. 15:04

Det lyder MEGET lovende  - ser er det jo meget nemt at afgøre hvilke fladskærme man skal købe.

Jeg skal have en til soveværelset, og nu er jeg slet ikke i tvivl om hvad det skal være. Pixel Garanti ser ud til endelig at komme frem.

De giver dog kun denne garanti til folk som har købt samsung TFT skærme efter jan. 1 - 2005, lidt tarveligt måske

snowatom

Til top
HenrikH Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 733
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2005 kl. 17:45

Jeg tror de er ved at have styr på kvaliteten og derfor tør de godt give garanti mod pixelfejl.

Så Aldi, Netto eller var det Fakta (kan ikke huske hvem) for nyligt annoncerede med et LCD TV af discountmærke med garanti mod pixefejl i HELE garantiperioden. Jeg opfatter det som de 2 år fra annoncetekstens ordlyd - ja ved godt at kun de første 6 måneder er garanti og resten er reklamationsperiode, men jeg kan heller ikke helt huske ordlyden af annoncen.

Men poienten er, at pixelfejl er nok ved at høre fortiden tid.

Har selv i november købt Dell 19" digitalskærm og konstaterede med glæde, at den er fejlfri (men den er i virkeligheden også en Samsung - lavet til Dell )

mvh

Henrik
Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2005 kl. 18:19
Hej,

ja det er et marked hvor der sker stor udvikling, inden du får sparet sammen kan det være at udviklingen finder vej til nye matrialer. Noget jeg også mener man skal have med i betragtning er strømforbrug, et plasma bruger pt. vel ca 5-6 gange så meget strøm som et LCD, her taler vi om 300-350 for de bedste plasma, så der er afgjort en forskel, så af miljø hensyn er LCD at fortrække, hvilket jeg hælder mest til når jeg får råd - i løbet af foråret sker der sansynligvis en hel masse pris/udvikling.

Så keep watching
Den Ben
Til top
BrianJVC Se dropdown menu
--
--
Avatar
Brian er stoppet hos JVC

Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1188
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 00:13
Oprindeligt skrevet af Helmø Helmø skrev:

Man skal vel også være opmærksom på hvilken generation af plasma-skærm (hvis det er det man har valgt) man køber. De gamle (før 6-generation) har vist ikke så lang levetid. 6-generation har vist op til 60.000 timer hvilket svarer til det samme som LCD skærmene.

I andre må lige rette mig hvis det er forkert...

Det er helt korrekt Helmø, der er så yderligere nogle vigtige detaljer både ved plasma og LCD. Jeg har forsøgt at ridse dem op her, dog må man sige at du kan være sikker på at få et ordentligt produkt hvis du holder dig til de kendte mærker, dette gælder mærker som Panasonic, Pioneer, Sony, Philips, B&O, Loewe, NEC og JVC:

Generelt for både LCD og plasma er:

Specifikationer der oplyses på en skærm, kan reelt set ikke bruges til noget, da der ikke er en ensartet måde at måle disse specifikationer på. Så man kan komme frem til de bedste specifikationer alt efter hvordan de måles. Læg også i denne forbindelse mærke til at Sony fornuftigt nok ikke oplyser specs som Lystyrke og kontrastforhold, da disse er taknemmeligt fremført på enkelte konkurrerende modeller.

Derfor råd nr. 1 er kig ikke så meget på specifikationerne, men gå ud og se på skærmen selv, og vurder billedet, dette er det bedste.

Plasma: Det er vigtigt Det er den seneste generation hvilket er 6.generation. Dernæst skal man holde øje med plasmaskærmens type fordi der findes 2 typer. Klasse A er skærme der er beregnet til industri, altså i en reception, foyeer, mødelokale etc. disse skærme er ikke afskærmet for stråling, og er derfor slet ikke egnet til brug i dit eget hjem, da man ikke kender konsekvenserne ved strålerne når man bruger den mere intensivt, som ved TV-kiggeri eller hjemmebiograf. De skærme der er beregnet til hjemmebrug, kaldes for klasse B, og er dermed totalt afskærmet så der ingen fare er ved privat brug. Jeg har set firmaer der beder en kommende køber om at holde øje med at den skærm man overvejer at købe er en klasse A skærm, og dette er aldeles forkert. Levetiden på en 6. generations plasma ligger på ca. 40.000 timer herefter kan man opleve et fald i lysstyrken på ca. 15%.

Opløsningen på plasma skærme går fra 852 x 480 til i dag 1366 x 768 pixel, og reelt set jo højere antal pixels, jo bedre er billedet mættet. Dog kan det være svært at se forskel på et godt 852 x 480 panel og et 1366 x 768, dette har meget med hvilken type billedteknologi der ydermere ligger i skærmen. Philips har eksempelvis deres Pixel Plus som er kommet i en version 2. JVC har deres DIST teknologi som de har vundet en pris på, og både Sony og Panasonic har ligeledes nogle billedteknologier, og alle disse ekstra teknologier i skærmene er med til at gøre billedet bedre på en plasma, for der er problemer på en ren plasma skærm uden en sådan billedteknologi. Den kan ikke vise ordentligt sort eller hvidt, og farverne er også underligt matte. Er alfa og omega for dig HDTV kompatibilitet er det vigtigt du vælger en skærm med så mange pixels som muligt, helst et 1024 x 768 eller bedre. Dog er der en opløsning der snyder, det er 1024 x 1024 pixel, denne er ikke ret meget bedre end et 852 x 480 panel, fordi det sidste tal fortæller hvor mange linier skærmen kan vise. Og da der reelt set ikke findes et plasma panel der gengiver 1024 x 1024, er de sidste 1024 interlaced, læg mærke til det lille i så står efter pixel opløsningen, dette betyder at du faktisk skal dividere de 1024 med 2, for at få de reelle hele linier, og dette giver 512, altså ikke ret meget mere end et 852 x 480 panel. De 480 linier er progressive og vil sige at man viser billeder i numerisk korrekt rækkefølge. Interlaced betyder at billedet vises i 2 halvbilleder, først de ulige linier, derefter vises de lige linier. Et progressivt signal viser alle linierne på en gang, i et billede og er dermed mere roligt og fri for fejl i billedet, og i den sammenlægning af linier som Interlaced signal har. Derudover jo flere pixel, dets bedre PC-billede kan vises, men pas på med PC-billeder på en plasma skærm de første 50-100 timer, et PC-billede er meget kontrastfuldt og der kan være fare for indbrænding på skærmen, indbrænding kan ikke forekomme på en LCD.

Det er vigtigt du både ser et antennesignals billede, et DVD-billede og måske hvis TV’et har HD mulighed, så se dette også, du skal ikke bare acceptere et stilbillede eller et rent DVD-billede. Dette kan alle skærme vise rimelig pænt.

LCD: Her skal man kigge på hvilken type panel man har brugt. De første skærme der kom, brugte TFT paneler, dette kender vi fra bærbare PC'er og de første LCD skærme til PC. Denne type panel er ekstrem dårlig når man kigger på skærmen lidt fra siden, du skal faktisk sidde lige ud for, ellers bliver billedet dårligt. TFT bruges også i dag på de billige skærme.

En lidt bedre panel type er IPS, dette panel udmærker sig ved større synsvinkel og dermed bedre til TV-brug. Dog skal man ikke vælge en skærm ret meget større end 23” med denne panel type, fordi så får skærmen nogle problemer med synsvinklen og korrekt farvegengivelse. Dette er måske lidt for feinschmekerne, men det ville i hvert fald irritere mig. Dog kan man spare nogle penge ved stadig at vælge denne type panel i skærme som 30”.

Toppen af poppen indenfor LCD paneler er MVA, dette panel udmærker sig ved at de enkelte molekyler ligger i 4 forskellige retninger, så de på den måde kan sikre korrekte farver helt ud i krogene, disse typer paneler bruges normalt fra 26” og opefter.

Response speeden på en skærmen skal selvfølgelig være så hurtig som mulig, og beskriver reelt set hvor hurtigt skærmen kan skifte fra en farve til en anden. Sort til hvid er den kontrast som øjet bedst opfatter så denne response speed skal være så hurtig som mulig. De bedste skærme i dag. Ligger omkring 16 m/sek. Enkelte PC-skærme oplyser 12 m/sek. Men disse er ikke velegnet til TV-brug. Du kan dog ikke entydigt ud af de tekniske specs. Bruge denne response speed til noget, for det kommer an på hvilken krav producenten har til denne måling. Enkelte oplyser bare hvor hurtigt der skiftes, og ikke hvor hurtigt det går får farven er helt ren, hvilket er det mest reelle.

Opløsningen er her som på plasma et spørgsmål om dets flere pixel jo mere mættet billede. Dog gælder det ligesom med plasma at et add-on på skærmen i form af en billedteknologi er at foretrække. Så igen kig efter dette, da LCD ligeledes har problemer med mange af de samme ting som plasma. Derudover ligesom på plasma, jo højere pixel antal dets bedre PC-billede. De bedste LCD’ere i dag ligger på 1366 x 768 pixel.

Levetiden på en mærkevare LCD regnes for ca. 60.000 timer, dette er lyspanelets levetid, dette kan så udskiftes for en mindre pris, og så kører skærmen videre endnu ca. 60.000 timer.

Indenfor måske 8-10 vil vi se en ny type paneler som hedder OLED, og bygger lidt på en blanding imellem LCD/plasma og disse LED lygters teknologi. Disse kræver endnu mindre strøm, og er ekstremt tynde, man ser allerede teknikken i dag på LG’s mobiltelefoner og JVC’s autoradio KD-SHX701. Epson har produceret en prototype på 40” men denne regnes ikke for at holde meget mere end 100-200 timer. Teknologien udvikles naturligvis fortløbende.



Redigeret af BrianJVC
JVC Dynapix HD - Picture processing without comprimize

Til top
Moulder Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 03-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 367
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 07:55

Hej Brian.

Interessant læsning. Virkelig uddybende forklaring som satte nogle ting på plads hos mig.

Tak for det.

Mvh

Moulder

Til top
SteenH Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 09-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 80
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 09:43

Hej Brian

Jeg må tilslutte mig Moulder's ros. Dejligt at få en ordentlig beskrivelse i stedet for alt det salgs-gas man får i butikkerne.

Et enkelt suppl. spørgsmål: Når du under OLED skriver 8-10 så er det vel år? og ikke måneder!

Hilsen SteenH

Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6973
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2005 kl. 10:14

Skal et plasma køres til ?

Som jeg læser det skriver du at det er meget følsomt for burn in de første mange timer

Mvh Hans

[/QUOTE]

 men pas på med PC-billeder på en plasma skærm de første 50-100 timer, et PC-billede er meget kontrastfuldt og der kan være fare for indbrænding på skærmen, indbrænding kan ikke forekomme på en LCD.

[/QUOTE]



Redigeret af hansie
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu