Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Thygesen
Ny bruger
Oprettet: 29-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 14
|
Emne: Resultat af kalibering af PDP-5090H Sendt: 04-August-2009 kl. 23:18 |
Hej,
Jeg har fornyligt fået kalibreret mit Pio 5090H af den butik hvor jeg købte tv'et.
I den forbindelse er jeg i tvivl om, hvorvidt resultatet af kaliberingen er helt korrekt. Min subjektive oplevelse af kalibreringen er, at farverne, i forhold til AV valg "Optimum", er blevet mere korrekte og levendende, samtidig med at detaljerne i billedet fremstår tydeligere.
Dog virker kontrasten og lysstyrken meget opskruet ved afspilning af dvd'er (sammenlignet med "Optimum"), hvorfor meget mørke scener fremstår med næsten for meget detalje og lys, og i nogle tilfælde med artifakter i de mørke områder. Problemet er særligt udtalt om aftenen.
Er dette blot udtryk for kalibreringen af fjernsynet, eller er der "gået noget galt"?
|
Pioneer PDP-LX5090H, ISF kalibreret
Pioneer BDP-LX71
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 04-August-2009 kl. 23:25 |
Thygesen skrev:
Dog virker kontrasten og lysstyrken meget opskruet ved afspilning af dvd'er (sammenlignet med "Optimum"), hvorfor meget mørke scener fremstår med næsten for meget detalje og lys, og i nogle tilfælde med artifakter i de mørke områder. Problemet er særligt udtalt om aftenen.
Er dette blot udtryk for kalibreringen af fjernsynet, eller er der "gået noget galt"?
|
Man ville normalt ikke skrue væsentligt op for kontrasten i forhold til optimum, nærmere tværtimod, og da slet ikke lysstyrken. Jeg har før set kalibreringer hvor man har taget et kontrast-testbillede lidt for bogstaveligt, og skruet kontrasten op til hvor test-billedet klipper detaljer væk, det er ikke den optimale måde at gøre det på på mange nyere tv, inkl. Pioneer. Brightness-indstillingen bør man næsten ikke kunne gøre forkert, den vil som regel blive en anelse lysere i det mørke i forhold til Optimum, men ikke væsentligt.
|
 |
bantam
Guld medlem
Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 08:39 |
Kan du evt. prøve at kontakte butikken og bede dem om at lave det om, så det passer til de omgivelser, som TV'et står i?
Er TV'et kalibreret hjemme hos dig selv?
|
 |
PerW
Guld medlem
Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4119
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 08:44 |
De kalibreringer jeg kender til PC skærme, tager udgangspunkt i lyset der er i rummet. Så er rummet meget lyst, når kalibreringen bliver udført, så er skærmen også meget lys. Kigger man så på skærmen i et mørkerer rum, så vil kalibreringen ikke passe. Så måske det er blevet kalibreret på et forkert tidspunkt, hvor der har været for lyst i rummet.
|
 |
Otto J
Platin medlem
Branchemedlem
Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 08:47 |
PerW skrev:
De kalibreringer jeg kender til PC skærme, tager udgangspunkt i lyset der er i rummet. Så er rummet meget lyst, når kalibreringen bliver udført, så er skærmen også meget lys. Kigger man så på skærmen i et mørkerer rum, så vil kalibreringen ikke passe. Så måske det er blevet kalibreret på et forkert tidspunkt, hvor der har været for lyst i rummet.
|
Hvis man ved hvad man laver, er det ikke så afgørende hvor meget lys der er i rummet når kalibreringen foretages, man kan stadig lave en indstilling der virker når det er mørkt, og en indstilling der virker når det er lyst.
|
 |
Thygesen
Ny bruger
Oprettet: 29-Marts-2009
Point: 14
|
Sendt: 05-August-2009 kl. 12:40 |
bantam skrev:
Kan du evt. prøve at kontakte butikken og bede dem om at lave det om, så det passer til de omgivelser, som TV'et står i?
Er TV'et kalibreret hjemme hos dig selv?
|
TV'et blev kalibreret hjemme ved mig selv i dagslys. Der er lavet indstilling for ISF nat og dag, så der skulle være taget forbehold for dags- og natbelysning. Jeg vil naturligvis kontakte butikken der har lavet kalibreringen, men jeg føler jeg skal have lidt "skyts", før jeg retter kontakt. Tak for svarene.
|
Pioneer PDP-LX5090H, ISF kalibreret
Pioneer BDP-LX71
|
 |