recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RGB-indgang inkl. Q-link eller lign.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRGB-indgang inkl. Q-link eller lign.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
FinnC. Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 12
Direkte link til dette indlæg Emne: RGB-indgang inkl. Q-link eller lign.
    Sendt: 24-Januar-2004 kl. 13:28

Kære forum,

Mit spørgsmål handler egentlig om mit tv, men har også relevans i dette forum.

Jeg har en Pioneer DVR-5100H optager og et Panasonic TX-32PB50 tv. I en anden tråd har jeg berettet om, at jeg netop har fået Q-link til at virke mellem de to apparater. Vældigt smart. Men nu læser jeg så i tv'ets manual, at den Q-link-kombatible AV-indgang *ikke* understørret RGB. Det gør AV1 og AV4 derimod.

I manualen er endda et fint diagram, som viser forbindelserne i de to SCART-indgange. Q-link sidder i ben 10 - som overhovedet ikke bruges i RGB-indgangene. Hvorfor har Panny dog lavet denne tåbelige begrænsning?

Er der en teknisk forklaring mon?

Har andre tv-modeller og -mærker samme begrænsning?

Jeg går dog ud fra, at forskellen mellem RGB og S-video ikke er voldsom stor, hvorfor jeg vælger at fortsætte med Q-link - men det er da alligevel irriterende.

Lars - det kunne være interessant med en grundig sammenligning af kvaliteten af de forskellige forbindelsestyper - antenne, composite, S-video og RGB. A la den med sammenligningen af E100 og 5100H i billedkvalitet. Har nogen fundet en forbindelsestest andre steder på nettet?

Mvh
FinnC.

Til top
Lars Se dropdown menu
Administrator
Administrator

recordere.dk teamet

Oprettet: 05-Oktober-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15689
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Januar-2004 kl. 21:56

Hej Finn

Den tekniske forklaring er nok, at det er sværere (men ikke umuligt) at lave flere Q-links som virker uafhængigt af hinanden på hvert sit scart-stik.

Så vælger mange fabrikanter at lave Q-link, Easylink eller hvad de nu kalder det, på scart-stikket beregnet til en videomaskine - og det er typisk ikke scartstikket med RGB da det findes der ingen videomaskiner med.

  /Lars

Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu