recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ringe DVD-kvalitet på trods af nyt udstyr
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRinge DVD-kvalitet på trods af nyt udstyr

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Thomasref Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 23-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Emne: Ringe DVD-kvalitet på trods af nyt udstyr
    Sendt: 10-December-2005 kl. 22:37

Hej allesammen

 

Jeg har fornyeligt fået udskiftet både TV, anlæg og DVD, men jeg er lidt bekymret for mine køb.

 

TV'et er et helt nyt 36 tommer's panasonic billedrørsfjernsyn.

DVD'en er en NAD T524 DVD-afspiller og imellem DVD og TV bruger jeg et komponentkabel fra Profigold.

 

Mit problem er at nogle af de DVD'er jeg før kunne se med et ordentligt billede (på et mindre TV og med en anden DVD maskine) nu bliver vist med et lidt grumset billede og nogle stykker bliver endda vist med støv på ligesom der kan være i biografen.

Jeg har gået og tænkt lidt over sagen, men mener ikke at jeg har gjort noget forkert i hverken tilslutning af enhederne eller i setup'en af dem. Jeg tænkte derfor på om det er muligt at det kan være fordi fabrikationen af disse DVD'er er for dårlig og det udstyr jeg har er så godt at det desværre viser de fejl der er kommet med, selvom jeg troede at DVD'er er fejlfri og altid har et godt billede at vise, eller kan der være noget andet galt?

Så har jeg problemer med at lodrette elementer i filmene, f.eks. en stolpe, kan forekomme at være bølgede i stedet for komplet lige. Kan dette være fordi jeg har en 15" subwoofer (som ellers er magnetisk isoleret fra fabrikken og ikke giver nogle misfarvninger på TV'et) som står lige ved siden af mit TV og dermed er omkring 40cm fra det komponentkabel der løber fra TV'et og ned til DVD'en nedenunder, kan gå ind og forstyrre de signaler der løber i kablet eller hvad?

Lige en sidste ting inden jeg smutter, skal jeg indstille TV og DVD til at bruge Progressiv Scan eller 100Hz i menuen, for jeg kan nemlig ingen forskel se? Begge enheder understøtter begge indstillinger.

 

Jeg håber i kan hjælpe mig, for er sgu lidt træt og skuffet af det efterhånden.

På forhånd tak

Til top
tvnørden Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 01-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 25
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2005 kl. 22:56
Prøv at sammenlign med en SCART forbindelse.

Dernæst find ud af om det er TVét eller om det er DVDén der skaber problemet:

1) Tilslut en anden DVD til det nye TV og se om det giver samme problem.

2) Tilslut den nye DVD til et andet TV og se om det løser problemet.


Redigeret af tvnørden
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-December-2005 kl. 23:50

Oprindeligt skrevet af Thomasref Thomasref skrev:

Jeg tænkte derfor på om det er muligt at det kan være fordi fabrikationen af disse DVD'er er for dårlig og det udstyr jeg har er så godt at det desværre viser de fejl der er kommet med, selvom jeg troede at DVD'er er fejlfri og altid har et godt billede at vise....

Hej Thomas,

Dit TV er sikkert udmærket, men din DVD-afspiller er ikke high-end. At noget er nyt betyder ikke, det er perfekt. (Gid det var så vel) 

For at få plads til film benyttes kraftig kompression. Og det kan bestemt ofte ses, både på satellit-tv og DVD. Endvidere er mange filmkopier, endda originaler, også tit ikke i top. Jeg ser tit filmkorn, takkede pæle, små firkanter og den slags.

Kompression er ikke en fejl i produktionen - det er et must, ellers kunne  der kun være 3-5 minutter på en DVD. Jeg har tal til at bakke det op, hvis du synes det lyder utroligt. Så der smides meget væk, og hvor godt, der overføres fra original til DVD kan variere meget. Det er både et spørgsmål om omhu og udstyr.

En DVD vil aldrig kunne vise nær så gode billeder som du kan opleve i biografen - medmindre de viser 16 mm. film eller værre. Og selv i biffen kan du ofte se skavanker hvis du ser rigtigt godt efter. Billeder, der buer i bunden, grønskær, støv, fokusvariationer, uro i fremføringen, små huller til lyd i lærredet, o.s.v.

Glæd dig til HDTV.

PS: Prøv at tage strømmen helt fra din sub-woofer og se, om det hjælper. Et så stort TV vil altid være lidt mere følsomt end et mindre for elektromagnetiske forstyrrelser - strålerne i røret skal en længere vej.

Og selvom selve højttalermagneten er skærmet kan trafoen i sub'en eller store strømstyrker i ledninger i den måske påvirke TV'et. Der kommer lidt an på, hvordan de der bølger er.

Tvnørdens råd er også gode. 



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu