recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Rip af CD-samling : Musicbee + Squeezebox
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRip af CD-samling : Musicbee + Squeezebox

Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 23:19
Jeg har en idé!

Prøv at fjerne musicbrainz blandt taggerne under præferencer - se billedet:

- så der kun bliver spurgt på freedb - hvilket resultat får du så?
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 23:24

I så fald det er løsningen, er den ikke just holdbar.

freedl er således ikke er en særlig "korrekt" database.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 23:25
@ramus: Hvilke(n) database(n) er så at anbefale?
Til top
Jørn G. Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2008
Sted: Aalborg
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Maj-2011 kl. 23:58
Oprindeligt skrevet af slate slate skrev:

Mit første forslag ville være clear & rescan.... men det siger du ikke virker.
For lige at følge op på den her: Efter at ha' ryddet database og cache via SqueezeBox Server Control Panel (under Avanceret -> Oprydning), viser den nu alle covers igen. Det var åbenbart et caching-problem, og "Ryd musikbiblioteket og gennemsøg mapper igen" er tilsyneladende ikke grundig nok.
Til top
rasmusvn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Oktober-2008
Sted: Odense N
Point: 826
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 00:19
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

@ramus: Hvilke(n) database(n) er så at anbefale?

Jeg tillader mig at qoute lidt fra dBpoweramp:

PerfectMeta™ uses 5 Internet meta data providers simultaneously, this allows any inevitable errors, such as spelling mistakes to be self corrected. In addition, there are 100's of internal rules to ensure that the metadata returned is consistent across discs & providers. PerfectMeta offers the best metadata solution obtainable today.

Many of our competitors simply use freedb for meta data, freedb is good in that it is free, but the scope and quality of meta data contained within can be lacking. PerfectMeta does not just use one premium (pay for use) meta provider, but three! All Media Guide, SonataDB (a Classical database) and GD3, in addition to MusicBrainz and freedb.

SontaDB is a new classical specific database with extended fields just for classical (Composer, Conductor, Period, Instrument, Orchestra, Soloists, etc).

PerfectMeta also includes high resolution Album Art.

AMG er en rigtig god database, og når de andre fejler,  har den ofte info. Det koster dog også et lille beløb for et års licens ($5).

Genrelt mener jeg, at det er tragisk, at man skal rode så meget rundt med metadata og coverart, da det er at finde på det fysiske cover, derudover har den lille inlet oftest megen info. Visse cd'er indeholder allerede anden data end musikken så hvorfor ikke inkludere high-res coverart samt metadata?

På den måde ville diskussionen om hvorvidt det hedder: "Stuck in a Moment" eller "Stuck In A Moment" også være slut.

Redigeret af rasmusvn - 28-Maj-2011 kl. 00:20
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 09:14
Kan godt se at dbpoweramp nok vil have en god fordel mht klassisk musik - der halter de andre databaser en del - det er dog også lidt bøvlet at sætte ordentligt op i Squeezebox.

Gætteriet med om den skal bruge tags fra freedb, musikbrainz, gd3 eller SonataDB er en god feature - med lidt held kan den nok luge nogle potentielle fejl væk. Jeg kan da huske at jeg nogle gange skulle vælge mellem 2 alternativer til en cd, hvor det ene alternativ måske havde små bogstaver i sangtitlerne og den anden havde korrekt brug af store startbogstaver - men det er ikke mange splitsekunder det har taget.

Tror dog genre er blandt de mere trælse felter uanset ripper-software - specielt fordi det er noget der kan ændre sig over årene, så det er typisk noget jeg retter manuelt bagefter og prøver at strømline (så vidt muligt) for de enkelte kunstnere og med udgangspunkt i de genrer jeg i forvejen benytter i databasen.
Til top
la55e Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2011
Sted: DK
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 12:02
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg har en idé!

Prøv at fjerne musicbrainz blandt taggerne under præferencer - se billedet:

- så der kun bliver spurgt på freedb - hvilket resultat får du så?

Det trick gjorde en kæmpe forskel hos mig. Bravo og mange mange tak. 
Uden musicbrainz listes numre korrekt og kvaliteten er ok... Genre-tagget er dog helt hen i vejret. Det lever jeg med indtil videre.

vh L

Redigeret af la55e - 28-Maj-2011 kl. 12:11
Til top
la55e Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 13:10
Oprindeligt skrevet af Jørn G. Jørn G. skrev:

Tjo'eh, men han spurgte om input til hvad man kan gøre mht. folder-struktur, tagging og covers, og det her er én måde at gøre det på. Du har naturligvis din egen som jeg sikkert også ville finde underlig :)

Hej Jørn

Tak for input. Jeg organiserer på en lidt anden måde, men din tilgang til tags syntes jeg er god. Jeg gør noget der er lidt i den retning, dog også med (få) genrer.

vh L
Til top
la55e Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 14:47
Oprindeligt skrevet af Jørn G. Jørn G. skrev:

Oprindeligt skrevet af slate slate skrev:

Mit første forslag ville være clear & rescan.... men det siger du ikke virker.
For lige at følge op på den her: Efter at ha' ryddet database og cache via SqueezeBox Server Control Panel (under Avanceret -> Oprydning), viser den nu alle covers igen. Det var åbenbart et caching-problem, og "Ryd musikbiblioteket og gennemsøg mapper igen" er tilsyneladende ikke grundig nok.

Hej Jørn

Hvor finder du denne "task", jeg kan ikke se Oprydning under avanceret. kigger jeg det forkert sted?

Jeg syntes jeg mangler mange album-billeder selvom Musicbee altid finder dem når jeg ripper. Jeg kan ikke rigtigt greje mønsteret :-/

vh Lasse
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 14:58
lasse: har du prøvet en almindelig genskan af musikken - det plejer at virke fint hos mig.

Du kan enten have embeddet coverart - dvs. filer som er indlejret direkte i filerne eller en "løs" fil i album-mappen (folder.jpg) - og en efterfølgende genskanning af musiksamlingen burde gøre så coverart også virker fint.
Til top
Jørn G. Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Oktober-2008
Sted: Aalborg
Point: 76
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 15:23
Du skal bruge Squeezebox Server control center som er installeret på serveren, ikke webadgang.
Til top
clausols1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-September-2007
Sted: Hedehusene
Point: 791
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Maj-2011 kl. 22:22
Tipsen, musicbrainz.org er fjernet og voila:

Så indtil videre: Tak for hjælpen Big smile

Redigeret af clausols1 - 29-Maj-2011 kl. 06:31