recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - RIP af DVDer til streaming og hardware
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRIP af DVDer til streaming og hardware

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
bmhsk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-April-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: RIP af DVDer til streaming og hardware
    Sendt: 26-Marts-2011 kl. 15:12
Hej,

Jeg har brugt lidt tid på at læse lidt i forummet her og er rimeligt novice på dette felt. Jeg har en stak DVDer som jeg gerne vil have rippet over på en Synology DS411j NAS boks (er ikke købt endnu). Efterfølgende vil jeg gerne kunne sidde i stuen eller soveværelset og forholdsvist enkelt browse disse film via en media extender af en eller anden form. Alt dette har jeg et par spørgsmål til - som jeg håber I kan afklare for mig, eller pege mig i den rigtige retning.

Først, hvilke rippe format skal man benytte? - Jeg skal kunne streame det til den media extender jeg vælger - så det skal selvf. understøttes, men jeg har også bestilt en iPad2. Findes ét format som understøttes af begge inkl. lyd og subtitles? Jeg kunne også godt se at der på sigt kom en Xbox eller PS op, som også kunne benyttes som media extender - men den vil jeg f.eks. ikke have på soveværelset. Og ville jo gerne undgå at rippe til flere formater for at kunne supportere flere devices. Er det overhovedet muligt? Har læst at mange vælger en ISO eller VOB format, men det fungere højst sandsynligt ikke på iPAD.

Næste, jeg har kigget lidt efter en fornuftig media extender som ikke er alt for dyr, primært til soveværelset. Dvs. den skal også være støjsvag. Her har jeg kigget på forskellige muligheder som Ryan Playon HD2 mini eller en Boxee boks. Boxee er jo noget dyrere og hvad retfærdiggør det? - den har også indbygget wireless, men til Ryan boksen kan man køre med en USB Wireless adapter til så vidt jeg kan se. Fordele / Ulemper? Er der andre bokse som kunne være interessante?

Og hvis man vælger at køre wireless, hvad kan jeg forvente at streame ud over en wireless router? - kan man køre flere streams ad gangen? Jeg kan se at Linksys har nogle E series router som udmærker sig i forhold til streaming. I dag har jeg bare en wireless router fra min internet udbyder. Den er nok ikke optimeret til det.

Som sagt, jeg starter helt fra scratch, så har ikke investeret i hardware endnu - jeg researcher mulighederne i øjeblikket - men vil heller ikke fejlinvestere.

På forhånd tak og håber på noget god feedback. Det er lidt en jungle når man starter som helt novice.

H.
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Oktober-2007
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2011 kl. 15:35
Jeg vil da gerne give mit besyv..

1. drop tanken om eet format til streamer og iPad..
Der er så lidt plads på din iPad at du hurtigt vil finde ud af at su skal skrue meget ned for
kvaliteten, for ikke at fylde den op for hurtigt.
plus at den ikke tager særlig mange formatter.
(Jeg har ingen erfaring på dette område, så dette er gætterier, og hvad jeg har læst host og her)

2. Jeg vil anbefale MKV, da det er eet af de mest gængse formatter, som langt de fleste streamere understøtter, det er tilmed et format hvor at du ikke nødvendigvis behøver at komprimere filmen, og "ødelægge" billed og lyd kvalitet (ex. en bluray film rippet i MKV, kan være ligeså flot på MKV, som var det den originale skive)
udover det, kan man med et komprimerings værktøj som Handbrake, komprimere filmen til ca 1/3 af størrelsen, uden at der er noget nævneværdigt tab af billedekvaliteten..
så du kan få dine DVD film ned og fylde ca 1,5 GB med DTS 5,1 lyd, og rigtig flot billede kvalitet (taget i betragtning at det ER en DVD film)

3. Boxee har indbygget blæser, og personligt synes jeg at den støjer lige rigeligt..
popcorn hour har nogle alternativer, i en lille størrelse, uden blæser, dem kunne du evt tage et kig på. har ingen erfaring med playon, men har hørt lidt negative ting om dem.

wireless streaming.. for nogen går det godt, for andre mindre godt (Boxee har en dårlig rækkevidde, min iPad har godt signal hvor at min Boxee står, min boxee modtager intet (så jeg bruger ledning))
Til top
bmhsk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2011 kl. 16:40
Hej

Og tak for input. I forhold til iPad - ja så har du ret. der kan jo ikke ligge særligt meget på den og skal man ud og rejse, kan man jo altid konvertere et par film og lægge over på den hvis det er.

Hvad bruger du til at rippe til MKV? - er det lige til at gå til?

Har lige testet boxee's software på min PC og det er sku lækkert nok lavet. Men det bekymrer  mig lidt med støjen fra boksen, som du skriver. Sidder der en harddisk i den? - så selv på standby, så vil den larme ala en disk recorder. Det er ikke optimalt.

Men jeg kigger lige på hvad Popcorn hour kan tilbyde.

Tak.
Heino
Til top
Blank Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 03-Oktober-2007
Point: 446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2011 kl. 17:05
Jeg bruger MakeMKV
Det er gratis til DVD film, men kommer til at koste penge til Bluray når han bliver færdig med det.
men det er 100% ligetil..

Mine DVD film fylder i gennemsnit 4.3 GB, og jeg beholder Billede (sjovt nok) højest mulige lyd format (typisk 5,1 DTS eller DD) og danske undertekster.
og Blu-Ray film, typisk 24GB, billede, TRUE-HD Lyd, og danske undertekster.

jeg har så lavet et forsøg med at komprimere en DVD film med Handbrake, den fik jeg ned på 1,5GB, (den fyldte lidt over 3GB før) hvor at jeg bibeholdte lyden, men komprimerede Billedet.
dette tog ca 1.5 timer.

Det samme har jeg gjort med en Blu-Ray film, jeg bibeholdte også lyden her (Lyden fylder 1,7GB alene (DTS-HD))
filmen fyldte 28.5 GB før, efter komprimering: 7.33GB. vel og mærke at lyden stadig fylder 1,7GB, så under 6GB til selve filmen, og billedekvaliteten var rigtig god..
Dette tog 4 timer at komprimere..

Jeg plejer at slukke min Boxee..
den tager ca 1 minut at tænde, og den kan tændes med den medfølgende fjernbetjening.
i Sleep mode kører blæseren stadig.
som du kan læse her er det ikke ALLE som er irriterede over det.
Til top
bmhsk Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2011 kl. 22:31
Tak for svar igen.

Lige et tillægsspørgsmål, understøtter Xbox MKV formatet, så jeg kan streame til den?

H.
Heino
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu