Supergris skrev:
Vil lige høre dig, Sylvest, hvorfor du påstår, at Dune giver bedre billedkvalitet end en Boxee?Har ikke selv prøvet en Dune, men hvad mener du med langt bedre funktionalitet. Jeg kan ikke se hvad der skulle være bedre ved den, men der må jo være en grund til, at din Boxee er henvist til soveværelset... |
Angående billedkvalitet så er det en naturligvis subjektiv vurdering og jeg har sikkert heller ikke forstand på hvad der er et 'godt' billede. Men jeg ved hvad jeg kan lide :-)
Da jeg købte min Boxee prøvede jeg den på mit stuealter (LG 42LE850N) og syntes at skarpheden/dybden var ringere end på min Dune HD Max, derudover var farverne ikke så varme. Siden har Boxeen stået i soveværelset koblet til et lille 27" Samsung og det har jo nok blot forstærket mit indtryk da jeg nu er vant til den lille skærm til Boxee og den større 'gode' skærm til Dune.
Det har hele tiden været meningen at min Boxee skulle være i soveværelset. Jeg købte den primært fordi dens fjernbetjening kører på radiosignaler og ikke infrarødt. Det betyder at den virker gennem en dyne og det er rart når man ligger og putter :) Inden da havde jeg en Tvix 6500 i soveværelset men den havde jo infrarød fjernbetjening…… Så det er ikke pga. manglende/dårlig funktionalitet at Boxee står i soveværelset, men primært pga. fjernbetjeningen :-)
Men der er forskel i funktionaliteten på en Dune og en Boxee og når jeg siger, at Dune har bedre funktionalitet end Boxee, så er det fordi jeg synes, at de funktioner som er vigtige for mig klarer en Dune bedre end en Boxee. Retfærdigvis skal det også siges at en Boxee kan nogle ting som en Dune ikke kan, men de ting er ikke så vigtige for mig.
Eksempler på de forskelle jeg oplever:
På en Dune kan man springe direkte til et valgfrit tidspunkt i en film. Mens man på Boxee er nødt til at bruge en slider for at komme derhen.
Jeg synes at spole frem/tilbage fungerer langt bedre på en Dune, det opleves noget mere flydende. Derudover kan du fx. springe et kapitel frem som på en rigtig dvd (hvis det er i filen), det kan man ikke på Boxee. Også DVD-menu navigation kører langt mere flydende, det er som om at Dune har flere hestekræfter end en Boxee.
Jeg har installeret Zappiti på min Dune til at styre covers og omtaler (men man kan vælge en del andre programmer til samme formål). Boxee bruger sit eget program og man kan ikke redigere i covers og omtaler, så de enkelte film Boxee ikke kan identificere vil forblive 'ukendte'. Her har Dune en fordel. Det er meget få film som Boxee ikke kan finde, men især 'ikke-film' dvd'ere har den svært ved. Det er fx. musik dvd'ere og stand-up dvd'ere.
Funktionen til at korrigere lyd/billede, som er ude af sync virker bedre for mig på Dune end Boxee (jeg er ihvertlfælde bedre til at 'ramme rigtigt' på Dune end Boxee).
Boxee er derimod klasser bedre bedre til til internet, youtube og apps og alt det der, men det er overhovedet ikke noget jeg bruger.
Lige min specifikke Dune model (HD Max) har også mulighed for intern harddisk, som kan rammes via ftp mens Boxee understøtter eksterne diske fx. USB (hvilket Dune også gør).
Min Dune har også et kodefrit blu-ray drev, og det har Boxee heller ikke (jeg ved godt at dette ikke er en fair sammenligning).
Og så vil jeg lige runde af med en mere overflødig funktion: På Dune kan man tage screenshots :-)
I må ikke tro at jeg er utilfreds med min Boxee (jeg bruger den ofte) men for mig er og bliver det en soveværelsesafspiller pga. ovennævnte.