recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ripping af film- simpelt ja/nej spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRipping af film- simpelt ja/nej spørgsmål

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
vonrask Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-April-2005
Sted: 8600 Silkeborg
Status: Offline
Point: 492
Direkte link til dette indlæg Emne: Ripping af film- simpelt ja/nej spørgsmål
    Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 14:44
Så vil jeg til at rippe mine film, da de fylder alt for meget og skal lige høre om jeg har glemt noget inden jeg går i krig med projektet:
1. Jeg vil bruge anydvd som program
2. covers kan det program også hjælpe med eller også skal jeg bruge imdb.com
3. Jeg skal have en Hdd med mindst 2 TB(har over 400 film) og måske også 2 Hdd
4. Boxee box er for tiden den mest populære afspiller?

Hvis jeg følger/skaffer mig disse ting, så burde jeg kunne begynde at rippe film til den store guldmedalje?

mvh peter

ps: er der en bestemt Hdd som kan anbefales?
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 894
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 15:05
Hvilken kvalitet ønsker du?

A) Du kan rippe i 1:1 kvalitet og samtidig fjerne alt overflødigt som fx. menuer, ekstra lydspor etc.
B) Du kan rippe og komprimere filmene til fx. divx eller andet format hvilket giver den største pladsbesparelse men også ringere kvalitet.

Jeg har selv valgt (A) dvs. at rippe i 1:1 hvilket, på mine 1224 film, giver en gennemsnitlig størrelse på 4,98 GB.

Svar på dine spørgsmål:
1) AnyDVD kan bruges, men overvej DVDFab som giver flere muligheder, men dette afhænger af dine ønsker til kvalitet, ekstra lydspor etc.

2) Nej (til både anydvd og dvdfab). Covers og visning af disse afhænger af hvilken afspiller du benytter.

3) Igen kommer det an på hvordan du vil rippe. Du kan godt have 3000 film på en 2TB disk men så skal du nok se filmene på en 14" skærm. Men i 1:1 og 'mine tal' så kan du lige klemme 400 film ned på en 2TB disk.

4) Populær er et relativt ord, men Boxee Box er nem at betjene/sætte op og den kan selv finde covers. Jeg har en og bruger den til soveværelset. Jeg har dog en Dune HD Max i stuen som er langt bedre pga. funktionalitet, billedgengivelse etc. men den er også mere 'nørdet' at sætte op.
Til top
vonrask Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 15:12
Tak for det gode svar. Jeg vil have i så god kvalitet som mulig og gerne i 1:1. Jeg vil bruge dvd fab til at rippe med, da jeg kun har brug for film og så undertekster eller dansk tale, hvis det er ungernes film. Og måske er Dune HD mere nørdet at sætte op, men det er jo så forum kommer i spilSmile

Og så lige et tillægsspørgsmål, hvis jeg nu skal have en Hdd med børnefilm og en med alm film, kan man så få en hdmi splitter eller hvad sådn en fætter nu hedder, sådan at jeg kan have begge Hdd tilsluttet tv'et men kun bruge en HDMI port på det?

Og kan boxee også finde covers på danske film og hvad med mine serier, f.eks. simpsons, kan den også klare det?

tak for hjælpen indtil nu

mvh peter
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1489
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 15:57
Vil lige høre dig, Sylvest, hvorfor du påstår, at Dune giver bedre billedkvalitet end en Boxee?
Har ikke selv prøvet en Dune, men hvad mener du med langt bedre funktionalitet. Jeg kan ikke se hvad der skulle være bedre ved den, men der må jo være en grund til, at din Boxee er henvist til soveværelset...
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 17:39
Den med de 400 film på 2 TB gælder selvfølgelig kun hvis de alle er DVD og ikke BLuRay...
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
M!NGO Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-April-2009
Point: 132
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 17:53
Og så lige et tillægsspørgsmål, hvis jeg nu skal have en Hdd med børnefilm og en med alm film, kan man så få en hdmi splitter eller hvad sådn en fætter nu hedder, sådan at jeg kan have begge Hdd tilsluttet tv'et men kun bruge en HDMI port på det?
Nu er det sjælent at du sætter din HDD til med en HDMI kabel Wink

Jeg går ud fra at du skal bruge 2 stk. afspillere ? en til stue og en til børneværelse ?
Så vil du helt sikkert være bedre tjent med en NAS så filerne kan tilgås fra flere steder
M!NGO
- Imac 27" - 2x aTV2 - Iphone5 - Ipad2 - Ipad Mini -

- 2xWDTV Live 3g - QNAP TS-509 5x3TB -
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1489
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 20:11
Kun din afspiller bliver tilsluttet med HDMI. Dine harddiske tilsluttes via USB eller over netværk.
Der er som regel 2 stk. USB-indgange i en afspiller, med mindre den ene bliver brugt til en trådløs USB-dongle.
I stedet for fysisk at have 2 harddiske, kan du jo bare lave 2 mapper ( Film og Børnefilm eksempelvis. ), med mindre du har brug for den ekstra plads...
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 23:17
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Vil lige høre dig, Sylvest, hvorfor du påstår, at Dune giver bedre billedkvalitet end en Boxee?
Har ikke selv prøvet en Dune, men hvad mener du med langt bedre funktionalitet. Jeg kan ikke se hvad der skulle være bedre ved den, men der må jo være en grund til, at din Boxee er henvist til soveværelset...

Angående billedkvalitet så er det en naturligvis subjektiv vurdering og jeg har sikkert heller ikke forstand på hvad der er et 'godt' billede. Men jeg ved hvad jeg kan lide :-)
Da jeg købte min Boxee prøvede jeg den på mit stuealter (LG 42LE850N) og syntes at skarpheden/dybden var ringere end på min Dune HD Max, derudover var farverne ikke så varme. Siden har Boxeen stået i soveværelset koblet til et lille 27" Samsung og det har jo nok blot forstærket mit indtryk da jeg nu er vant til den lille skærm til Boxee og den større 'gode' skærm til Dune.

Det har hele tiden været meningen at min Boxee skulle være i soveværelset. Jeg købte den primært fordi dens fjernbetjening kører på radiosignaler og ikke infrarødt. Det betyder at den virker gennem en dyne og det er rart når man ligger og putter :)  Inden da havde jeg en Tvix 6500 i soveværelset men den havde jo infrarød fjernbetjening…… Så det er ikke pga. manglende/dårlig funktionalitet at Boxee står i soveværelset, men primært pga. fjernbetjeningen :-)

Men der er forskel i funktionaliteten på en Dune og en Boxee og når jeg siger, at Dune har bedre funktionalitet end Boxee, så er det fordi jeg synes, at de funktioner som er vigtige for mig klarer en Dune  bedre end en Boxee. Retfærdigvis skal det også siges at en Boxee kan nogle ting som en Dune ikke kan, men de ting er ikke så vigtige for mig.

Eksempler på de forskelle jeg oplever:

På en Dune kan man springe direkte til et valgfrit tidspunkt i en film. Mens man på Boxee er nødt til at bruge en slider for at komme derhen.

Jeg synes at spole frem/tilbage fungerer langt bedre på en Dune, det opleves noget mere flydende. Derudover kan du fx. springe et kapitel frem som på en rigtig dvd (hvis det er i filen), det kan man ikke på Boxee. Også DVD-menu navigation kører langt mere flydende, det er som om at Dune har flere hestekræfter end en Boxee.

Jeg har installeret Zappiti på min Dune til at styre covers og omtaler (men man kan vælge en del andre programmer til samme formål). Boxee bruger sit eget program og man kan ikke redigere i covers og omtaler, så de enkelte film Boxee ikke kan identificere vil forblive 'ukendte'. Her har Dune en fordel. Det er meget få film som Boxee ikke kan finde, men især 'ikke-film' dvd'ere har den svært ved. Det er fx. musik dvd'ere og stand-up dvd'ere.

Funktionen til at korrigere lyd/billede, som er ude af sync virker bedre for mig på Dune end Boxee (jeg er ihvertlfælde bedre til at 'ramme rigtigt' på Dune end Boxee).

Boxee er derimod klasser bedre bedre til til internet, youtube og apps og alt det der, men det er overhovedet ikke noget jeg bruger.

Lige min specifikke Dune model (HD Max) har også mulighed for intern harddisk, som kan rammes via ftp mens Boxee understøtter eksterne diske fx. USB (hvilket Dune også gør).
Min Dune har også et kodefrit blu-ray drev, og det har Boxee heller ikke (jeg ved godt at dette ikke er en fair sammenligning).

Og så vil jeg lige runde af med en mere overflødig funktion: På Dune kan man tage screenshots :-)

I må ikke tro at jeg er utilfreds med min Boxee (jeg bruger den ofte) men for mig er og bliver det en soveværelsesafspiller pga. ovennævnte.

Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 23:25
Oprindeligt skrevet af vonrask vonrask skrev:

Og kan boxee også finde covers på danske film og hvad med mine serier, f.eks. simpsons, kan den også klare det?

mvh peter

Den kan finde langt det meste. Det afhænger især af hvordan du navngiver filerne og  så skal du huske at opdele film og serier i hver deres mappe.
Men som jeg skrev i et andet indlæg, så er der enkelte titler, som jeg ikke kan få Boxee til at genkende. Det er eksempelvis 'Slik mig Hvid' eller 'Banjos Likørstue' begge comedy dvd'ere fra DR.

Til top
vonrask Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Oktober-2011 kl. 23:28
Oprindeligt skrevet af Sylvest Sylvest skrev:

mvh peter

Den kan finde langt det meste. Det afhænger især af hvordan du navngiver filerne og  så skal du huske at opdele film og serier i hver deres mappe.
Men som jeg skrev i et andet indlæg, så er der enkelte titler, som jeg ikke kan få Boxee til at genkende. Det er eksempelvis 'Slik mig Hvid' eller 'Banjos Likørstue' begge comedy dvd'ere fra DR.

Så bare lige for at være helt med, så skal jeg lave en mappe med simpsons sæson 1 og så en ny mappe med simpsons sæson 2 og så videre?
Til top
Sylvest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 07:07

[

Så bare lige for at være helt med, så skal jeg lave en mappe med simpsons sæson 1 og så en ny mappe med simpsons sæson 2 og så videre?

Boxee (og andre coverprogrammer) skal vide om de skal kigge efter serier eller film i en mappe. Så når du fortæller hvilke mapper/drev Boxee skal gennemsøge, så skal du også fortælle om det er film, serier eller musik.
Reelt kan du nøjes med 2 mapper: Film og Serier. Men det kan nemt blive uoverskueligt, så et par undermapper vil nok være at foretrække.

fx således:

Film/Terminator 1/Terminator 1.mkv
Film/Die Hard 4/Die Hard 4.mkv

Serie/Simpsons/season1/simpsons.s01e01.mkv
Serie/Simpsons/season1/simpsons.s01e02.mkv
Serie/Simpsons/season2/simpsons.s02e01.mkv

Til top
sickchild Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-Maj-2008
Sted: næstved,Denmark
Point: 801
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2011 kl. 10:05
Og de film som boxes box ikke kan finde selv kan du lave en nfo til så tager den info derfra, der er faktisk en dansk gut der har lavet en side som laver dem automatisk fra the movie database, hvor hvis der mangler en film kan du selv lave en bruger og indsætte oplysning har jeg gjort flere gange.

siden til nfo er http://nfo.sprocket.dk/
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu