|
Rookie hjemmebiograf / Gamerrum: HJÆLP |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
ensa ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Oktober-2011 Sted: Vejle, DK Status: Offline Point: 7 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-April-2015 kl. 17:57 |
Hej Forum
Jeg har længe ønsket mig en hjemmebiograf, i flere år har jeg løbende været inden på dette forum for at holde mig orienteret og missundet mange af jer langt væk. Nu kommer min tur til at prøve kræfter med at få installeret en ”kongebiograf” med amatør viden. På nuværende tidspunkt har jeg intet af hardwaren til min biograf så jeg skal starte helt forfra, derfor vil jeres viden og forslag være meget velkommen. Plaseringen bliver i vores kælder hvor vi har et rektangel rum 6,4m x 4,0m. Højden på rummet er lige nu 2,12m men håber på at højden kan blive forøget til 2,30m da gulvet skal graves op i de næste par dage. Gulvet vil blive isoleret og der bliver installeret guldvarme. Vi planelægget at få lagt fliser på gulvet da det jo er en kælder (man ved aldrig hvornår klimaforandringerne laver rekord skybrud). For at starte fra en enden af kunne jeg godt tænke mig at høre om nogle herinde ved noget om kabelføring. Jeg tænker på at føre flexrør i gulvet til for og bag højtalerne, men for at minimere rørlængen overvejer jeg at ligge strømkablerne i samme rør. Mit spørgsmål er så vil der blive skabt støj ved at samle kablerne? Hvor højt op fra gulvet skal man montere højtaler stikket e.t.c.? Som sagt starter jeg helt forfra, men jeg vil gerne have lavet et gennemført biografrum, som selv I herinde vil synes godt om Det eneste jeg er nogen lunde sikker på er at jeg går efter en Sony VPL – HW40ES projekter. MVH Esben Den spæde start. Bemærk at rør og radiator fjernes. ![]() ![]() OBS: Væggene har i 30 år været dækket af flamingo og træbeklædning og er nu begyndt at tørre op, udvendigt er der dræneret og isoleret, så det er gjort. |
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
1: Fliser er en akustisk MEGET dårlig løsning. Selv om man ligge gulvtæppe ovenpå, vil det fungere som et spejl for alle mellemtone- og bas-frekvenser, (badeværelses lyd).
2: El-installationen "bør" ikke påvirke dine kabler, men jeg vil personligt ikke tage chancen og føre dem i samme rør. Det er ikke nemt at gøre om, hvis det viser sig at du får interferrence. Så jeg synes det er dumt at spare de få penge lidt ekstra rør koster. |
|
![]() |
|
slumbert ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 05-November-2009 Status: Offline Point: 1977 |
Håber ikke du tager radiatoren helt ud. kulde og fugt er ikke godt for hverken kælder eller elektronik.
Tilslutter mig idéen om at der skal gulvtæppe ovenpå fliserne. Stor misundelse herfra
![]() |
|
endnu en hifi-flygtning
Kabeldiskussioner - Dumhed i metermål |
|
![]() |
|
ensa ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-Oktober-2011 Sted: Vejle, DK Status: Offline Point: 7 |
tak for hurtig svar.
1: Jeg ved det godt. Det piner mig også, men der skulle angiveligt have været vand i kælderen inden vi fik huset, selvom det ikke fremgik af salgsoplysningerne. Derfor tør vi ikke andet. Som kompensation, må vi arbejde med akustikloft og vægge samt langhårede tæpper på gulvende. Vil det ikke kunne kompenserer lidt for badeværrelseseffekten? Har du bedre bud? 2: Du har helt ret, vi har jo gulvet oppe alligevel. Det fylder jo ikke så meget. |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Jeg ville tage en snak med en Kloakmester om der kan foretages forebyggende indgreb ifm at gulvet brydes op og sænkes. Oversvømmelse af kælder er en grim ting, og sikkert endnu værre i en biograf. God fornøjelse med projektet!
|
|
![]() |
|
Vi er i dialog med Kloakmester og VVS. Bioen er en del af større renoveringsprojekt, men det sjoveste selvfølgelig.
|
|
![]() |
|
Boffer24 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 885 |
Kigger lige med da jeg skal i gang med et lignende projekt om 6 uger :-)
|
|
![]() |
|
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
Hvis du vælger at ligge fliser på. Vil jeg forslå dig at afsætte et anseeligt beløb til et TYKT væg til væg tæppe. Kommer der en oversvømmelse, må du så sloges med forsikringsselskabet, om at få et nyt tæppe.
|
|
![]() |
|
Zuppe ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 18-April-2007 Sted: Aalborg Status: Offline Point: 375 |
Fedt projekt. Der skal godt nok graves meget ud og evt. understøbes for at du kan få en loftshøjde på 2.30 meter.
Jeg ville havde nok lavet udgravningen først og så lave dræn efterfølgende, da dit dræn sikkert vil komme til at ligge over gulvhøjde når du sænker det? |
|
![]() |
|
Jeg har været inde og se på din tråd og kan se at du har kæmpe erfaring indenfor lyd. Så jeg vil revurdere min flise beslutning og overveje gulvtæppe oven på bettonet. vi kan jo altid ligge fliser senere. |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1154 |
Jeg ville også ligge gulvtæppe på men med akustikloft, så bliver problemet noget mindre. Min bio er i en mustensbunker med klinker under et tyndt gulvtæppet og jeg har alligevel formået at få nogenlunde god lyd ud af det.
Her er min byggetråd
Du er også velkommen til at komme forbi her i Bramming, så du kan se hvad jeg har gjort. Godt valg af projektor, fortsætter du med de gode valg, så kan det ikke andet end at blive godt ![]() Redigeret af Berdel - 08-April-2015 kl. 11:40 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |