|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
jhauerslev ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-Juli-2007 Status: Offline Point: 118 |
![]() Sendt: 28-Juli-2007 kl. 01:44 |
Hej
Jeg står som nogen af jer nok ved, og er ved at købe en skærm, og det bliver altså mindst en 37", pga størrelsen nok også højst sandsynligt plasma. Efter at have kigget på de meget anmelderroste plasmaskærme Panasonic th42px70e samt Pioneers noget dyrere model 427xd har jeg dog lagt mærke til at de har betydeligt dårligere opløsning end diverse lcd-skærme? (heriblandt samsungs le40n87 samt philips 7562d der begge har full-HD) Og sidst men ikke mindst, kan det så betale sig at kyle 2-3k ekstra efter en skærm med full-HD? (Det løber jo op i en hel del fadøl) ![]() .. Og har i ellers nogle bud på hvad der ville være et godt køb? TAK! :D |
|
![]() |
|
rasmuslarsen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-September-2005 Status: Offline Point: 259 |
![]() |
I teorien har opløsning er en stor betydning, men problemet i praksis er, at man med nutidens skærme ikke udnytter opløsningen særlig godt. De nyeste LCD skærme har således nok en meget høj opløsning, men billedet er ikke nødvendigvis bedre, simpelthen fordi der er en række andre faktorer der også spiller ind. Det være sig farvepræcisionen, kontrasten, de-interlacing, skalering, og ikke mindst det overordnede billedkredsløb (hvor de to forrige dog går ind under). Du kan tænke på det lidt ligesom en bils motor. En 1.8 kan sagtens være hurtigere end en 2.0. Du får således ikke nødvendigvis et godt billede ved at vælge en skærm med en højere opløsning, og i de fleste tilfælde, vil enten Pioneer eller Panasonics skærme giver dig mere billede for pengene. |
|
www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|
|
![]() |
|
Martin.S.C ![]() Bruger ![]() Oprettet: 19-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 98 |
![]() |
daw jeg var selv lidt i tvivl om jeg skulle vælge den nævnte samsung eller evt sony's w2000 LCD skærm - begge i 40" - men efter at have været inde i butikken og set dem sidestillet med en panasonic px70 (i dette tilfælde en 37") er jeg ikke i tvivl om LCD eller PLASMA er sagen for mig. Jeg vælger Plasma, og i 42". Panasonic th42px70. Den har et langt roligere billede, og ved hurtige bevægelser og hurtigt skiftende billeder som f.eks fodbold, eller cykling for lige at nævnte et "hit" i tiden - så ser man straks forskellen på LCD og PLASMA teknologien. Jeg er IKKE i tvivl mere. Hvis du skal spille meget PS3 eller evt se Blu-Ray film og lign. er det måske et LCD med FULL HD du skal vælge, men tror nu næppe du kan spotte forskellen.
Som jeg selv er blevet rådet til for kort tid siden - tag ind og se på sagerne, det er den eneste rigtige måde at bestemme sig på. Og sørg for at tv-manden sætter normal antennesignal til, istedet for de der HD DVD film der kører for at sælge sand i sahara. |
|
Mvh MartinC
...evt tak for hjælpen :D |
|
![]() |
|
tosa ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 887 |
![]() |
Hvis det er 37 eller 42" du kigger efter skal du sidde endog meget tæt på skærmen for at kunne se forskellen på full HD og 720p. Jvf. denne udregningstabel: http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull &id=1184685511&archive=&start_from=& skal du sidde maksimalt 1,7 m fra en 42" skærm og 1,5 m fra en 37" skærm, for at nyde 1080p. Nuvel hvis TV'et skal være gamer TV, er der en rimelig chance for, at man sidder så tæt på, når man gamer, men til normal TV-sening er det ikke ofte man sidder så tæt på. Jeg tror forøvrigt også, at mindre skarpe kilder end 1080p vil se noget "grynede" ud, hvis man sidder for tæt på skærmen. Så du vil skulle skifte mellem ca. 2,5-3 m ved dårlige signaler og 1,2-1,7 m ved 1080p signaler, hvis du skal have mest muligt ud af et 42" full HD TV. Så hvis jeg var dig, ville jeg tage en fadøl ekstra og måske købe en lidt pænere TV-bænk/møbel for de penge der spares ved ikke at købe full HD (dog er jeg ikke den store spilkonsol gamer, og hvis du er det, kan der måske være en pointe ved at vælge full HD). |
|
![]() |
|
jhauerslev ![]() Bruger ![]() Oprettet: 06-Juli-2007 Status: Offline Point: 118 |
![]() |
Takker for hjælpen!
Har netop i dag selv været inde og kigge på den der tabel, og jeg sidder 2,5 meter fra den, så med en 37" er der vist ingen gru8nd til at købe full-HD :) Men det bliver nok en 1366x768 jeg falder for. Men hvad skal jeg så gå efter? Plasma eller LCD? Burn-in er vel ikke et problem på samtlige plasma-paneler? ![]() |
|
![]() |
|
lrev ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juni-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2012 |
![]() |
Hej! Plasma.....hvis det er til tv/dvd brug. Spiller du meget,så vælg lcd-ellers ikke. Burn in?.....har absolut INTET set til dette "problem" på min. Ville absolut vælge PLASMA igen. lrev |
|
Pioneer 507XD,M.Audio R250,sub.XTZ 99W 10.16,JVC DR-MH300,HI-FI:ProAc Response 1sc,,Amp.Sony ES,CD Sony ES.
|
|
![]() |
|
![]() |
Super, jamen så er det jo nok en plasma jeg er på jagt efter :) Nogen der har et godt forslag til omkring 10k med en opløsning på min. 1366x768?
|
|
![]() |
|
URTH4 ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 39 |
![]() |
tror da lige jeg vil tilføje at plasma også sagtens kan bruges til spil via konsol... tror der er ligeså mange der siger at plasma er ligeså godt til konsol..
|
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12465 |
![]() |
Du får kun 1366*768 hvis du går op i 50". Det får du dog ikke for 10k.
|
|
![]() |
|
![]() |
Hmm, altså, ikke for at provokere nogen, men vil det sige at man må "nøjes" med en betydeligt lavere opløsning på plasmaskærme end man ser ved LCD? Altså 1024x768 lyder jo ikke af en hel vildt masse når 1080p jo udsendes i 1920x1080?
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40566 |
![]() |
Der er intet i vejen med visning af HD på en 1024x768 skærm medmindre, at man er meget tæt på, så er du f.eks en 3 meter fra en 42" skærm, så ses det ikke. |
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |