recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router - hvad afgør rækkevidden retur?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Router - hvad afgør rækkevidden retur?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Router - hvad afgør rækkevidden retur?
    Sendt: 23-Februar-2014 kl. 19:54
Har tænkt over det flere gange og kan ikke Google mig til svaret.

Har selv en relativt kraftig router som når hele vejen rundt i huset. Ja Iphone/Ipad har lidt problemer i yderste positioner selvom det selvfølgelig ikke er ved dem problemet liggerWink

Men nu til selve spørgsmålet. Routeren kan række, lad os sige, 30 meter ud med signal, men hvad er det der afgør om enheden der modtager så selv kan sende signal hele vejen retur igen til router hvis det giver mening.Smile

Eller fungere en router ved at den sender signal i et loop retur til sig selv og modtagerenheden bare "hakker" signalet inden det går returConfused ved sgu ikke om det gav mening, måske det bare er mig men fatter det ikke.

Tænker der må være nogen af jer derude kan hjælpe.

Mvh Emil

Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 20:01
Antennen og sende styrken i din enhed. Det giver ingen mening at have en vanvittig antenne på routeren som booster signalet hvis dine enheder ikke kan sende tilbage. Men har du en kraftig sendestyrke fra routeren så har de enheder med god antenne jo bedre mulighed på distancen.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 20:09
Ja så selvom min router kan nå hen til naboen er det ikke sikkert modtagerenhed kan sende retur, korrekt forstået? Og hvis den ikke kan nå retur dur intet af det ?

Tænker bare at jeg selv har skiftet router 3 gange nu og er endt op med en Linksys EA6500 som var rigeligt dyrt, men problemet faktisk hele tiden har været ved mine modtagerenheder måske.
Til top
Dev Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 01-Februar-2014
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dev Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 20:46
Jo stærkere antenne på router, jo længere kan du række, det bliver endnu bedre, hvis det bliver retnings bestemt. Men sætter du f.eks. en antenne på der forstærker 6x så meget som den der følger med (18db kontra 3db) så er rækkeviden til din telefon nok 2 gange bedre, men har du i den anden ende også en så kraftig antenne, vil du kunne opnå op til 6 gange længere rækkevide.

Den korte version: jo vildere antene, jo vildere rækkevide ;) - jeg har f.eks. lavet 1800meters wifi link, med helt almindelig router udstyr, og så parabol antenner, beregnet til formålet. 

rækkeviden i fri luft, uden forstyrelser, er måske 100 meter til en mobil og 300meter til en bærbar med god antenne, men put den ind i et hus, og det er ikke sikkert der er dækning 10 meter væk. Det skyldes mange mange ting, faktisk er det nær ved umuligt at udregne hvordan et signal vil blive, det er man nød til at teste sig frem til. Man kan selvfølgelig lave rimelige vurderinger.

Her kan jeg nævne lidt ting der påvirker sende/modtage forhold
1. antenne
2. hvor meget effekt (miliwatt) der sendes og modtages med
3. hvor meget andet materiale end luft der sendes igennem, mursten, gips, loft, etc.
4. har man dampspær med aluminiums belægning
5. hvad andre enheder der benytter 2,4 / 5ghz båndet, og dermed forringer rækkeviden på din router.
6. kanal valg i 2,4 / 5ghz båndet
7. sikkerhed og krypterings metode.
8. "gammelt" trådløst udstyr, der ikke kan køre N, og dermed tvinger routeren til kun at køre G netværk 
9. andet udstyr, der får routeren til at skrue ned for sendestyrke, hvis dette står til auto.

når alt det "ævl" er sagt. Så er det en rigtig fornuftig router, som dækker godt, men ikke kan gå igennem alt. Mit bedste bud, er at prøve forskellige kanal indstillinger, for at se om det bliver bedre/dårligere.  Her er det en stor fordel at gå metodisk til værks, og skrive resultatet ned, for hver enkel kanal. Evt. få en ven der har prøvet det før til at hjælpe :)

Redigeret af Dev - 23-Februar-2014 kl. 20:56
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 21:03
Tak for svar begge.
Nej ved godt der er alverden af ting der spiller ind, men tænker mest på returdelen hvordan det hang sammen. Lige pt fungere det som det skal selvom de Apple produkter har et svagt punkt ang modtagelse.

Det der i bund og grund undrer mig er at en stor router til knap 1800kr ikke har bedre rækkevidde end selv små "billige" modtagerenheder som smartphones, tablets, osv osv. hvor den del er en svindende lille del af selve produktet.

Redigeret af Denraretiger - 23-Februar-2014 kl. 21:04
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2014 kl. 21:41
Det har den ikke fordi de enheder der sender tilbage ikke er bedre ved at du skifter router hehe. Altså der er ikke så meget hokus pokus. Da det er frekvenser eller lyd om du vil så svarer det til at vi to står 100 meter fra hinanden. Du som router råber til mig. Det kan jeg godt hører men jeg visker kun tilbage til dig. Så er der jo ingen kommunikation eller dvs der er kun envejs kommunikation og det kan man ikke rigtig sende tcp pakker på.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2014 kl. 17:51
Fisker, måske misforstår jeg dine indlæg, men normalt når du sætter en bedre antenne op for at kunne sende over en større afstand får du samtidigt en modtager der er mere følsom og kan modtage svagere signaler.

Så for nu at bruge dit billede, når du booster routeren så den kan råbe højere, så får den samtidig bedre hørelse og kan høre signaler der kommer fra større afstand.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2014 kl. 18:57
Grundlæggende strandvasker så er der mange ting det spiller ind. Du kan sende med højere styrke og vinde lidt ved at klienterne er kraftige nok til at sende længere. Jeg ved ikke hvad du mener med følsomhed. Men hvis du mener ACK timing så har det ikke noget med antennen at gøre men en indstilling der har med den tid det tager at ramme din klient og svaret tilbage på tiden i forhold til at hvor hurtigt du kan sende dine pakker. Men enten kan routeren hører eller også kan den ikke. Du kan booste dit AP ved at smide en antenne med større gain på. Det gør at du kan række lidt længere horisontalt men flader også bølgerne ud så du vertikalt får dårligere forbindelse. Alt i alt er det stort set ikke meget forskel der vil blive med mindre du ændre til retningsbestemt og det giver næsten kun mening når det er et andet ap du skal snakke med med samme antenne design.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2014 kl. 19:14
Den eneste rigtige løsning er flere APer og eller netkort til dine enheder med externe antenner. Flytning af antenne fra dit ap kan også gi noget da du jo så kan placere det bedre, med bedre dækning. Ap placeres bedst i højden/loftet så centralt i huset som muligt dog et sted med så få forstyrrende ting som muligt væk fra mikroovne og andet udstyr der også kan bruge de frekvenser også helst væk fra rum som er meget lukket f.eks. badeværelser osv.

Redigeret af fiskerendk - 24-Februar-2014 kl. 19:15
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2014 kl. 19:46

fiskerendk

Så en router der sender bedre/længere/kraftiger, modtagere ikke bedre?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2014 kl. 20:04
Oprindeligt skrevet af Denraretiger Denraretiger skrev:

fiskerendk

Så en router der sender bedre/længere/kraftiger, modtagere ikke bedre?

Jo det gør den principielt, og måske også det der menes med at den kan modtage svagere signaler eller mere følsom om man vil. Men det giver bare i praksis ingen ting eller så lidt fordi du har en begrænset sendestyrke (mW/dBm) både på dit AP og dine klienter som du ikke kan justere. Derudover resultere det i lavere thougthput/hastighed fordi der kommer for meget støj.

Redigeret af fiskerendk - 24-Februar-2014 kl. 20:17
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu