recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router problem/HTPC problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRouter problem/HTPC problem

Besvar Besvar Side  <1 56789 10>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 08:35
Glemte da lige at spørge... hvilke andre routere end Dlink har indbygget modem og wireless n som kan anbefales. Patriarken har en fra Asus, så jeg går ud fra at de laver gode routere?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 10:57
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

Okay, så lad os sige jeg har et range fra 192.168.1.2 - 20, så kan jeg godt låse min NAS til 192.168.1.50 via MAC adressen?
Eller foreslår du at jeg låser NAS'en til 192.168.1.50 direkte fra dens egen indstillinger og ikke i routeren?

For det første.. Vi skal ikke sige at du har IP range. IP range på LAN (Local Area Network) sætter du selv. Det er vigtigt du er klar over, at det er dig der bestemmer det. Og derfor skal du blot oplyse, hvad du har valgt. Så retter jeg til, hvis det er nødvendigt

For det andet skal jeg vide, om det er Routerens IP range, (den er afhængig af, hvilket subnet du skriver ind),  eller om det er DHCP server Range du fortæller herover.
Hvis du giver routeren IP 192.168.1.1 255.255.255.0, så har du adresserne 192.168.1.1 til 192.168.1.254 at råde over. Dette er dermed dit IP range på routeren.

Hvis ovenstående er dit DHCP server range, så vil jeg nok ændre det. Men du behøver ikke. Og ja, du kan derefter godt låse din NAS med 192.168.50

Om du gør det via MAC adressen eller direkte på enheden, det burde være ligegyldigt. Men personligt ville jeg altid vælge at gøre det på enheden.

Hjemme hos mig, der kører jeg med IP range 10.4.28.0/255.255.255.0 dvs. jeg råder over 10.4.28.1 til 10.4.28.254 (0 og 255 må ikke bruges).

Min server er låst til statisk IP 10.4.28.244, og det funger ganske glimragende.
Jeg har flere andre enheder som har statisk IP fordelt imellem mit IP range. MEN! disse ligger IKKE inde i DHCP serverens IP range, som ligger imellem 10.4.28.100 - 10.4.28.200

Ganke kort:

1. Du bestemmer routerens IP range. Det bestemmes ud fra SUBNETTET.
  2. I dit valgte IP range laver du et range til din DHCP server. Dette range bør derefter IKKE bruges til statisk IP adresser til dine enheder. Det samme gør sig gældende hvis du angiver statisk IP via MAC adresserne. Dit DHCP server range bør have nok adresser til at dække dit net plus evt. besøgende osv.
  3. Din WAN side bør du slet ikke bekymre dig om. Så længe du får de nødvendige informationer fra din ISP, så er det næsten ligegyldigt hvad du får. Så længe det bare ikke ligger i dit LAN net.

Så skal det virke!

Så oprettede jeg tråden her og fik min kammerat hjem, for jeg syntes selv jeg havde prøvet alt, bare ikke det at sætte mit øvre range ned.

Dit øvre range er bestemt ud fra dit subnet, som nævnt foroven. Jeg vil tro det er det som måske kan være gået galt for dig.

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Forøvrigt er der noget der undre mig.

Hvis han har sat sit net op med et IP konflikt mellem to enheder på LAN siden. Hvorfor er der så ikke kommet en melding om dette på noget tidspunkt?

Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener her, men så vidt jeg ved er der ikke 2 enheder i mit netværk der har haft samme IP?

Der var en der tidligere nævnt at du have et IP konflikt. Jeg kan efterhånden ikke holde rede i, hvem der skriver hvad

Jeg har ikke været inde og stille på duplex, så den står til auto, for når jeg kører igennem min switch siger den 1000 og når jeg ikke har den på, men kører direkte i routeren siger den "kun" 100

Duplex problemer opstår oftest fordi udstyret ikke er "godt nok". Det kan ske på alle hastigheder. Hvis man oplever det, så hjælper det at låse duplex fast på enheden.

Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 10:58

Glemte da lige at spørge... hvilke andre routere end Dlink har indbygget modem og wireless n som kan anbefales. Patriarken har en fra Asus, så jeg går ud fra at de laver gode routere?

Hvad skal du bruge indbygget modem til?

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 12:08

For det første.. Vi skal ikke sige at du har IP range. IP range på LAN (Local Area Network) sætter du selv. Det er vigtigt du er klar over, at det er dig der bestemmer det. Og derfor skal du blot oplyse, hvad du har valgt. Så retter jeg til, hvis det er nødvendigt

For det første... så er jeg rigtig glad for din hjælp, syntes jeg har lært en del, så tak for det

Den er jeg med på, det er mere så jeg, ved hjælp fra dig og andre i tråden, kan fintune mit netværk.

For det andet skal jeg vide, om det er Routerens IP range, (den er afhængig af, hvilket subnet du skriver ind),  eller om det er DHCP server Range du fortæller herover.

Se, nu bliver jeg lidt forvirret her. Det du siger er, at der er 2 slags range jeg kan indstille på?

Min router har på LAN siden fået IP adresse 192.168.1.1 og en subnet adresse 255.255.255.0
DHCP Range er 192.168.1.2 til 192.168.1.110

Det jeg så ville gøre var at ændre mit DHCP range så det hedder 192.168.1.2 til 192.168.1.20.
Herefter ville jeg så låse min NAS til IP adresse 192.168.1.50

Ville det være en fornuftig opsætning?

Det er fordi Telenor kører PPPoA og så syntes jeg det er smart at have det hele samlet i en enhed?

Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2006
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 13:10

Det er fordi Telenor kører PPPoA og så syntes jeg det er smart at have det hele samlet i en enhed?

Hedder det ikke PPPoE ? det klarer de fleste routere vel ? jeg har endnu ikke oplevet en nyere router som ikke tilbyder PPPoE.

Redigeret af confused - 16-September-2009 kl. 13:12
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 13:19

For det andet skal jeg vide, om det er Routerens IP range, (den er afhængig af, hvilket subnet du skriver ind),  eller om det er DHCP server Range du fortæller herover.

Se, nu bliver jeg lidt forvirret her. Det du siger er, at der er 2 slags range jeg kan indstille på?

Ja, det er nemlig det der er. Når du sætter din DHCP server op, så angiver du et område til/fra IP nummer. Dette er også et IP range. Og den SKAL ligge inde for det område som er dit lokale (LAN) IP range. Faktisk præcis som du angiver herunder.

Min router har på LAN siden fået IP adresse 192.168.1.1 og en subnet adresse 255.255.255.0
DHCP Range er 192.168.1.2 til 192.168.1.110

Det jeg så ville gøre var at ændre mit DHCP range så det hedder 192.168.1.2 til 192.168.1.20.
Herefter ville jeg så låse min NAS til IP adresse 192.168.1.50

Ville det være en fornuftig opsætning?

Yeps, og det vil funger fint.
Min påstand er dernæst, at hvis du istedet vælger at give din NAS et Ip nummer over 200, så vil DET også virke fint.
Og det er det jeg tror jeg har forstået på din kammerat, at det vil ikke virke.

Hvis du har mod på det, så lav forsøget og se hvad der sker. Forudsat at din router ikke har en defekt af een eller anden art, så tør jeg næsten sætte hvad som helst på, at det vil virke. Bare du ikke giver den .255

Det betyder så også, at vi er tilbage til scratch mht. dit oprindelige problem, for årsagen skal findes et andet sted, end der har været oplyst i den her debat. Jeg tror jeg ved hvor, nemlig i dit subnet. Og det var derfor jeg skrev, at jeg skulle vide, hvordan det var sat op før. Hvis det er/var dit subnet, så giver din kammerats forklaring mening, når man altså lige ved noget om det, samt læser lidt mellem linierne

Ok, suit yourself

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af confused confused skrev:

Hedder det ikke PPPoE ? det klarer de fleste routere vel ? jeg har endnu ikke oplevet en nyere router som ikke tilbyder PPPoE.

Glem min kommentar - det var i et anfald af uvidenhed ;-)

Det er måske en ADSL router du eftersøger ?

Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 14:39

Yeps, og det vil funger fint.
Min påstand er dernæst, at hvis du istedet vælger at give din NAS et Ip nummer over 200, så vil DET også virke fint.
Og det er det jeg tror jeg har forstået på din kammerat, at det vil ikke virke.

Præcis... det er også sådan jeg forstår hans forklaringer.

Det betyder så også, at vi er tilbage til scratch mht. dit oprindelige problem, for årsagen skal findes et andet sted, end der har været oplyst i den her debat. Jeg tror jeg ved hvor, nemlig i dit subnet. Og det var derfor jeg skrev, at jeg skulle vide, hvordan det var sat op før. Hvis det er/var dit subnet, så giver din kammerats forklaring mening, når man altså lige ved noget om det, samt læser lidt mellem linierne

Mit subnet på LAN siden har hele tiden heddet 255.255.255.0 både før og efter.

Det "eneste" han har rettet er det øvre DHCP range fra 192.168.1.200 ned til 192.168.1.110 og så lease time fra 24 til 50 timer.

Hvis der er rettet andet må han lige komme på banen med lidt info, men jeg stod lige bag ved ham det meste af tiden, så jeg er rimelig sikker

Nej, det er ikke en router jeg søger, har haft lidt netværksproblemer... laaaang forklaring

Jeg har dog spurgt til et andet fabr. end Dlink, da de får lidt huk i denne debat

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 15:47

Nej, det er ikke en router jeg søger, har haft lidt netværksproblemer... laaaang forklaring

Nu er jeg forvirret - har du ikke lige efterlyst en router med indbygget PPPoA ? du behøver ikke forklare noget. Jeg har skam fulgt med i tråden ;-)

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 17:14
Min router understøtter ikke Wireless N. Det er en gammel svend efterhånden, men den er stabil og har USB og Printserver. Jeg bruger kun sjældent wireless da hele mit hjem er fyldt med netværksudtag(4 i hvert rum)

Redigeret af Patriarken - 16-September-2009 kl. 17:25
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 18:48

Nu er jeg forvirret - har du ikke lige efterlyst en router med indbygget PPPoA ? du behøver ikke forklare noget. Jeg har skam fulgt med i tråden ;-)

Det var mere fordi Dlink åbenbart ikke er så godt som jeg troede, så ville jeg vare lige høre hvad der så ellers kunne anbefales ;)

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Min router understøtter ikke Wireless N. Det er en gammel svend efterhånden, men den er stabil og har USB og Printserver. Jeg bruger kun sjældent wireless da hele mit hjem er fyldt med netværksudtag(4 i hvert rum)

Nå okay... jeg havde også "bare" wireless G før, men der var aldrig signal nok i hele huset, men det er der ved G :)

4 i hvert rum... well, man er vel IT nød

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-September-2009 kl. 19:11

4 i hvert rum... well, man er vel IT nød

Nød eller nørd? Well 4 er faktisk i underkanten hvis du spørger mig....Skulle jeg lave det i dag ville jeg have trukket 4 ekstra til hvert rum. Det er utroligt hvad du kan trække over Cat5e/Cat6

Btw, en 100mbit router er fin hvis du har en ok GB Switch og routeren kun skal håndtere internet, selvom jeg nok selv ville købe mig en Gigabit hvis jeg skulle investere i dag.

Redigeret af Patriarken - 16-September-2009 kl. 19:39
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top

Besvar Besvar Side  <1 56789 10>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu