recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router problem/HTPC problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRouter problem/HTPC problem

 Besvar Besvar Side  123 10>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Emne: Router problem/HTPC problem
    Sendt: 01-September-2009 kl. 11:55

Hey

Jeg har et problem med min router eller HTPC.

Jeg har i alt 2 computere, en bærbar og en HTPC som får sin internet forbindelse via routeren.
Den bærbare, som kører trådløst, får IP adressen helt fint, hver gang, men HTPC'en, som har kablet forbindelse, driller lidt?

Ud over de 2 computere har jeg en Dlink NAS-server stående, den har fast IP-adresse så den er til at få fat på hele tiden.

HTPC'en bliver aldrig slukket men går i standby tilstand (S3).
Nogen gange når den tænder er der ikke forbindelse til internettet eller til netværket. Prøver jeg at genstarte er det ikke altid at det virker. Rebooter jeg derimod routeren, så kører det hele igen. Det er som om at routeren "blacklister" HTPC'en???

Har det noget med standby tilstanden at gøre.

I routeren er der noget der hedder "Lease Time" den har jeg sat op til 48 timer i stedet for 24 som var standard, men det har ikke rigtig hjulpet så meget?

Nogen der har en ide til hvad det kan være eller hvad jeg skal gøre???

Spørg endelig hvis der er nogle informationer der skal afklares.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 12:32

Sker problemet med din HTPC hvergang den har være i standby mode, og kun der? I såfald skal du nok lige se på, om dit netkort er sat rigtigt op i din HTPC.

Evt. kan WOL (Wake On Lan) have en betydning i bios på bundkortet. Medmindre du vil have maskinen til at starte fra LAN, så slå det fra, hvis det ikke allerede er slået fra.

Det lyder umiddelbart som om, at dit netkort ikke "vågner" rigtigt og modtager sin IP adresse påny. Lease time vil ikke ændre meget på dette, da din DHCP server i din router (som jeg formoder du bruger), blot tildeler dit netkort den samme IP adresse ud fra MAC adressen på netkortet. Men det er muligt du i en log kan se, at routeren ikke kan tildele IP adressen til netkortet. Og så er vi tilbage til, at netkortet ikke "vågner" rigtigt igen.

En anden mulighed, omend den måske er lidt langt ude. Hvad er afstanden på kablet mellem routeren og HTPC maskinen. Kan det evt. tænkes at det er støj/dårligt kabel? 

Til top
Benu Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 812
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 12:49
Du kunne jo prøve som noget af det første at give din HTPC en fast ip.
Den Ben
Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 13:30
Best pratice er at kigge på dine MAC adresser

Fx i mit system er der højest 15 enheder der skal have IPadresser på et givent tidspunkt. 3 af dem er specielt vigtige da der køres noget NAT routing. De SKAL have den samme IP hver gang. Dette gøres via reservering af IPv4 adresser i et givent DHCP scope til en given MAC adresse i din routers opsætning.

Alle netværksenheder har en MAC adresse. Og hvis du kender disse MAC adresser, er det relativt simpelt at lave et DHCP scope, hvor en given enhed altid får den samme adresse.



MAC ses some Physical Address ovenstående...
ipconfig /all


De fleste netværksenheder har desuden påtrykt en MAC uden på enheden, fx routere NAS mv.

Ellers er det relativt nemt at gætte hvis du kigger i DHCP leases sektionen i din router vha udelukkelsesmetoden....

Her ses et Screen shot på min router over hvordan jeg tildeler Statiske Ip adresser ud vha MAC og DHCP.


Hver gang min router ser en MAC den kender tildeler den altid samme ip til samme MAC...

Det har den fordel at du altid har styr på det, og at der ingen konflikter opstår... Det skal kun sættes op én gang.


Vær desuden opmærksom på Bios opdateringer til din computer. Visse bundkort modeller fra Asus og Gigabyte, har lidt problemer med Realtek NIC'et som kun kan løses med en biosopdatering.





Redigeret af Patriarken - 01-September-2009 kl. 13:32
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 13:35

@Kandersen

Det sker ikke hver gang den har været i standby, men når det sker er det oftes derfor.
Igår installerede jeg en opdatering til Avast og skulle derfor genstarte. Efter genstart var der ingen forbindelse?

Der er ikke WOL, det er slået fra.

Jeg hælder også lidt til at netkortet ikke "vågner" korrekt, men hvorfor kan jeg ikke gennemskue.

Kablet er ca. 8 meter langt og jeg har tænkt på om jeg skulle prøve at måle det igennem.

Jeg kan lige nævne at når HTPC'en ikke har forbindelse så står der "Expired" under resterende tid for "Lease" af IP i routeren, så på en eller anden måde får den ikke fornyet IP'en?

 

@Benu

Jeg har tænkt på at slå DHCP fra i routeren og køre fast IP på alle klienterne for at se om det kunne hjælpe, så det kan være at jeg prøver det?

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 13:40

@Patriarken

Lækkert med screenshots, giver god forståelse :)

Når du manuelt tildeler IP adresser i dit setup, har du så slået DHCP fra, eller fastlåser du bare en IP adresse til en MAC adresse?

Hvis man tildeler en IP adresse til en MAC adresse, er Lease time så ligegyldigt, eller skal den stadigvæk fornyes?

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 14:09
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

@Patriarken

Lækkert med screenshots, giver god forståelse :)

Når du manuelt tildeler IP adresser i dit setup, har du så slået DHCP fra, eller fastlåser du bare en IP adresse til en MAC adresse?

Hvis man tildeler en IP adresse til en MAC adresse, er Lease time så ligegyldigt, eller skal den stadigvæk fornyes?


Jeg bruger altid DHCP, og tildeler kun IP manuelt på en enhed hvis det er sidste og eneste udvej. Jeg har altrig måttet tildele nogen enheder med fast ip indtil videre(i mit eget setup). Nogen routere understøtter dog ikke MAC/IP reservation på DHCP server.

Ja. DHCP, tildeler IP adresser når DHCP serveren ser en MAC adresse på netværket. Jeg siger bare til min DHCP server at hvis den ser en specifik MAC så giv denne en specifik ipadresse. Samtidigt er der tale at en IPadresse der er reserveret i et DHCP scope til en given MAC adresse IKKE uddeles til andre MAC adresser.

Lease time er underordnet sådan set, eftersom DHCPserveren efter endt lease jo så ser samme MAC og jo ved at denne MAC skal have den IP du har angivet, dvs MAC adressen fornyes med samme IP. Men i sådanne setup, er det normalt at man sætter lease time højt.

Hvis du gør det på denne måde tildeler du essentielt faste ip adresser centralt.... Det er nemmere og styre da det foregår centralt og giver den bonus at enheder uden mulighed for konfigurering af fast ip alligevel kan få en fast ip.....Bare det er sat op i routeren.

Det er derfor det er best practice i mine øjne.


Redigeret af Patriarken - 01-September-2009 kl. 14:22
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2009 kl. 14:50

Jeg prøver lige at lave en IP reservation på min HTPC samt på den bærbare. Det er faktisk det jeg har gjort på min Dlink NAS og det virker, den har altid den samme IP adresse.

Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 07:47

Kan kun give patriarken ret, alle mine (manglende) netværksproblemer på min HTCP forsvandt, efter den altid fik samme adresse fra routeren.

Dette gælder i øvrigt også for min NAS og Squeezebox enheder.

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 09:56

Patriarken og andre.

Hvorfor tildeler i ikke bare fast ip adresse i stedet for at låse mac adressen?

Hvis det er en enhed med løst netkort, og netkortet ryger/bliver udskiftet, så har i jo ballanden med at i skal indstille det igen.

Jeg bruger fast ip adresse til de maskiner som er NATét (servere, klienter som har behov for faste åbne porte). Resten kører DHCP.

Zardo - du behøver ikke slå DHCP fra. Bare giv din maskine en fast ip adresse, så er du flyvende.

 

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2009 kl. 12:48
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Patriarken og andre.

Hvorfor tildeler i ikke bare fast ip adresse i stedet for at låse mac adressen?

Hvis det er en enhed med løst netkort, og netkortet ryger/bliver udskiftet, så har i jo ballanden med at i skal indstille det igen.

Jeg bruger fast ip adresse til de maskiner som er NATét (servere, klienter som har behov for faste åbne porte). Resten kører DHCP.

Zardo - du behøver ikke slå DHCP fra. Bare giv din maskine en fast ip adresse, så er du flyvende.



Altså Kim, jeg kan da godt rende rundt til alle mulige enheder og taste en IP ind hvis der er muligheden for det. Men i praksis er det tåbeligt da jeg kan side på min router og gøre det.

Hvis nu du har et DHCP scope som uddeler Ip'ere på et givent subnet og du så også har enheder som har fast ip så har du baladen. Måske ved du ikke hvilke IP'ere der er uddelt, og kommer til at vælge nogen som allerede er på netværket. Jeg ved med sikkerhed at min server skal have den og den adresse førend portforwards og Active Directoryservices virker, jeg ved også at min MCE box mv skal have en IPadresse , ligesom min Global Cache device skal have en. Men jeg gider ikke at gå rundt at indstille dette på hver enkelt box, og jeg ved jo også godt at når der kommer en på besøg med sin bærbare så vil han på nettet eller måske vil en bruge Wlan til mobil mv. Skal jeg så rende rundt for at sikre at der ikke opstår nogen konflikter og sige i skal bruge denne IP adresse i dag?

Nej. Troubleshooting og stabilitet er bedst på den måde som jeg foreslår, det samme er administrationen.

Jeg bruger i øvrigt som dig fast IP på alle de enheder der skal portforwardes til. Jeg tildeler dem bare fra min Router via DHCP det er jo det jeg forklarer.

 


Redigeret af Patriarken - 02-September-2009 kl. 12:54
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 10:56

Så har jeg givet mine enheder faste IP adresser via DHCP ved at låse dem fast med MAC adressen.

Den bærbare gjorde det bare uden problemer, men HTPC'en skulle selvfølgelig drille. Efter at have låst en IP til dens MAC adresse kunne den ikke komme på???
ipconfig fortalte mig at den var i et helt forkert subnet og IP adressen var helt hen i vejret og lige meget hvad jeg gjorde, hjalp det ikke???

Så skrev jeg IP adresse og subnet manuelt ind for HTPC'en og så kunne den godt komme på, hvilket jeg syntes var lidt underligt? Ikke at den kunne komme på, det havde jeg jo forventet, men det at den ikke kunne finde de rigtige oplysninger automatisk, de er jo tilgængelige?
Da den så var på, satte jeg det hele tilbage igen (til automatisk) og genstartede, hvorefter den så godt selv kunne hente de rigtige oplysninger?

Er det ikke lidt underligt eller findes der en fornuftig forklaring?

Nu håber jeg så at det virker, men det finder jeg jo ud af i løbet af weekenden.

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu