recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router problem/HTPC problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRouter problem/HTPC problem

 Besvar Besvar Side  <1234 10>
Forfatter
Besked
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 12:58

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:


Altså Kim, jeg kan da godt rende rundt til alle mulige enheder og taste en IP ind hvis der er muligheden for det. Men i praksis er det tåbeligt da jeg kan side på min router og gøre det.

Jeg kan godt forstå hvad du mener. Og det er da også smart nok. Men...

1. Du skal alligevel vide hvad MAC adressen er.

2. Hvis du skifter netkort, har du balladen, medmindre du husker MAC adressen og kan skifte netkortet´s MAC adresse.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Hvis nu du har et DHCP scope som uddeler Ip'ere på et givent subnet og du så også har enheder som har fast ip så har du baladen.

Øhh nej da.
Man reservere et IP range til faste IP adresser, og så sætter du din DHCP op i et andet IP range.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Måske ved du ikke hvilke IP'ere der er uddelt, og kommer til at vælge nogen som allerede er på netværket.

Hvis jeg vælger et IP nummer som allerede er i brug, så kan jeg være stensikker på at få det at vide, ganske hårdt og kontant

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Skal jeg så rende rundt for at sikre at der ikke opstår nogen konflikter og sige i skal bruge denne IP adresse i dag?

Næ, du skal bare sætte dine IP range ordentlig op på dit net.
Eksempelvis:
10.4.28.1 til firewall/router
10.4.28.5 - 10.4.28.10 til de faste IP enheder.
10.4.28.50 - 10.4.28.100 til DHCP serveren.

Så får du aldrig nogensinde det problem.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg bruger i øvrigt som dig fast IP på alle de enheder der skal portforwardes til. Jeg tildeler dem bare fra min Router via DHCP det er jo det jeg forklarer.

Ja, men du gør det ud fra MAC adressen, hvilket i princippet også er godtnok, lige indtil du evt. skifter netkort.

 

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 13:02
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

Så skrev jeg IP adresse og subnet manuelt ind for HTPC'en og så kunne den godt komme på, hvilket jeg syntes var lidt underligt? Ikke at den kunne komme på, det havde jeg jo forventet, men det at den ikke kunne finde de rigtige oplysninger automatisk, de er jo tilgængelige?
Da den så var på, satte jeg det hele tilbage igen (til automatisk) og genstartede, hvorefter den så godt selv kunne hente de rigtige oplysninger?

Er det ikke lidt underligt eller findes der en fornuftig forklaring?

Jeg er ikke tilhænger af at låse netværksenheder til et fast ip nummer via MAC. Men som du kan se, så kører Patriarken det, og det funger.

Jeg tror, (men er ikke sikker), at din router måske har en fejl. Jeg havde en gammel Dlink 624+ i sin tid som lavede præcis samme nummer, desværre var det på WAN siden. Jeg har aldrig haft en Dlink siden.

Jeg ville dog under alle omstændigheder skifter til fast IP på netværksenheden, hvis jeg havde disse problemer.

 

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 13:06
Hvis man gør som dig Kandersen, er man så ude over "leasetime" og andet fornyelse af IP?
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Status: Offline
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 13:12

Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

Hvis man gør som dig Kandersen, er man så ude over "leasetime" og andet fornyelse af IP?

Ja, ihvertfald til de faste IP numre. Det er kun DHCP tildelt IP adresser som er interessant for "leasetime"

 

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 13:53
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:


Altså Kim, jeg kan da godt rende rundt til alle mulige enheder og taste en IP ind hvis der er muligheden for det. Men i praksis er det tåbeligt da jeg kan side på min router og gøre det.

Jeg kan godt forstå hvad du mener. Og det er da også smart nok. Men...

1. Du skal alligevel vide hvad MAC adressen er.

2. Hvis du skifter netkort, har du balladen, medmindre du husker MAC adressen og kan skifte netkortet´s MAC adresse.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Hvis nu du har et DHCP scope som uddeler Ip'ere på et givent subnet og du så også har enheder som har fast ip så har du baladen.

Øhh nej da.
Man reservere et IP range til faste IP adresser, og så sætter du din DHCP op i et andet IP range.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Måske ved du ikke hvilke IP'ere der er uddelt, og kommer til at vælge nogen som allerede er på netværket.

Hvis jeg vælger et IP nummer som allerede er i brug, så kan jeg være stensikker på at få det at vide, ganske hårdt og kontant

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Skal jeg så rende rundt for at sikre at der ikke opstår nogen konflikter og sige i skal bruge denne IP adresse i dag?

Næ, du skal bare sætte dine IP range ordentlig op på dit net.
Eksempelvis:
10.4.28.1 til firewall/router
10.4.28.5 - 10.4.28.10 til de faste IP enheder.
10.4.28.50 - 10.4.28.100 til DHCP serveren.

Så får du aldrig nogensinde det problem.

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Jeg bruger i øvrigt som dig fast IP på alle de enheder der skal portforwardes til. Jeg tildeler dem bare fra min Router via DHCP det er jo det jeg forklarer.

Ja, men du gør det ud fra MAC adressen, hvilket i princippet også er godtnok, lige indtil du evt. skifter netkort.


Well, mine netkort er indbyggede i bundkortet, og jeg kan ikke skifte netkort i routere NAS mv.

Jeg kan styre det hele fra ét sted igennem en webbrowser. Jeg skal kende MAC ja, Jeg kan se hvilke MACs er der i min Routers Status log.


Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 14:03

Hvis man skifter netkort, går man blot ind i router opsætningen og ændrer mac-adressen til den nye.

..men jeg kan selvfølgelig godt se, at hvis man kun har en eneste PC på i sit netværk og den mister sit netkort af en eller anden grund, så har man balladen. Så kan man ikke få adgang til routeren   eller hvad?

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Status: Offline
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-September-2009 kl. 14:08
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Hvis man skifter netkort, går man blot ind i router opsætningen og ændrer mac-adressen til den nye.

..men jeg kan selvfølgelig godt se, at hvis man kun har en eneste PC på i sit netværk og den mister sit netkort af en eller anden grund, så har man balladen. Så kan man ikke få adgang til routeren   eller hvad?



Jo du kan...En router udelukker ikke IP'ere selvom den har et DHCP scope med MAC adresser(Selvom man kan gøre det)....Den reserverer jo bare en IP til en MAC. Hvis du angiver en IP på routerens subnet kan du komme på, med mindre at dette er specifikt blokeret i router.

Men altså meningen med DHCP er at du kan styre tingene centralt, og dette er smart. At Kim har en anden tilgang end jeg har gør hverken min eller hans tilgang bedre eller dårligere. Men min tilgang har jeg nu aldrig haft problemer med, ej heller i mellemstore netværk men en 20-30 computere.

I øvrigt, hvis du skifter netkort, skal du alligvel ind og angive en fast IP, hvilket du så ligesågodt kan gøre fra din router...Desuden skifter man sjælden Netkort ligeså meget som man geninstallérer..


Redigeret af Patriarken - 04-September-2009 kl. 15:00
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2009 kl. 07:55

Hmmm... nu har jeg prøvet Patriarken's og Kandersen's måde at gøre tingene på, men den (HTPC'en) "taber" stadigvæk forbindelsen en gang imellem???

Netværkskablerne er målt igennem med en tester og der er hul igennem, så det er ikke her problemet ligger???

Nu vil jeg prøve at lege lidt med drivere til netkortet, som i øvrigt er onboard, så håber da ikke at det er i stykker

Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2009 kl. 09:10
Min erfaring siger mig, at routere er noget af det mest ustabile og ømtålelige i et netværk, så jeg foretrækker helt klart at sætte alle enheder op med faste ip-adresser.
Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2009 kl. 10:51

Det hjælper bare ikke i min situation, har prøvet, så det er ikke det der er problemet.

Nu prøver jeg med en nyere driver, hvilket jeg skulle have gjort for længst.

Kan i ellers se andre problemer, mit netværk er som følger:

Dlink DSL-2740B ADSL2 router med indbygget modem (jeg har Telenor).

Dlink DGS-1005D Gigabit Switch

Dlink DNS-323 NAS-server

Routeren er tilsluttet således at den står for forbindelsen til internettet.
Lige efter routeren sidder switchen.
I switchen er NAS'en og HTPC'en tilsluttet, så disse kører Gigabit LAN.

Min bærbare kører trådløst på routeren.

I starten troede jeg måske det kunne være switchen der lavede problemer, men da min NAS kører perfekt, så er det nok ikke den???

Gode forslag modtages :)

Til top
confused Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 29-August-2006
Status: Offline
Point: 2686
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2009 kl. 11:50
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

Det hjælper bare ikke i min situation, har prøvet, så det er ikke det der er problemet.

Sorry - min kommentar var nu også af mere generel karakter :-)

Mon det kunne hjælpe at flytte lidt på stikkene i switchen ? jeg har for nylig været ude for at en port bare ikke vil virke længere, mens resten funker fint.

 

Min "videobåndoptager" kan optage mere end 10 tv kanaler samtidigt, men jeg når jo aldrig at se alle programmerne....
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2009 kl. 13:23

Det gør ikke spor... al hjælp/forslag er velkomne :)

Der er ledige porte, både i routeren og i switchen.

Jeg får besøg af en nyligt uddannet IT-supporter her i eftermiddag, så må jeg se hvad han kan :)

Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 10>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu