recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Router problem/HTPC problem
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketRouter problem/HTPC problem

Besvar Besvar Side  <1 34567 10>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 15:01

Du misforstår mig

Hvis jeg laver en "ipconfig /all" på en Telenor router, så får jeg IP adresse 10.0.0.2, så vidt jeg husker... men det afprøver jeg gerne.

Jeg har jo deres lille standard router liggende i det tilfælde af at jeg skal fejlmelde, de supportere jo ikke egne routere.

Til top
arear51 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 25-April-2009
Status: Offline
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 15:59

Zardo

Din router står til at uddele ip addresser i dit eget lan dvs. får ip adressen 192.168.2.200 LAN som først antaget med låst MAc add.

dette er din wan addresse fra telenor 212.x.x.x dertil din tilhørende gateway der hedder 10.0.0.1 som er din adgang til nettet derigennem køre den dhcp fra din wan side dvs. adresssen 212.x.x.x deri har du så din router som køre lan dvs. din routers dhcp køre lan addresse 192.168.x.x

den laver så dhcp udeligering af dine ip addresser til dit eget lan hvor til din tilsluttet pc nas dvs du skulle gerne få din din routers addrese som er 192.168.1.0. eksempel dvs din første pc skulle gerne få ip adressen 192.168.1.1 din nas skulle gerne få ip adressen 192.168.1.2

når du så går ind i routerens opsætning og laver et scope range der hedder 192.168.1.200 - 192.168.1 205 får du kun adresser inden for dette scope tildelt og når du låser din mac har du kun den sammen unike ip adresse

apipa adress en er en klasse b addresse eksempel og den får du hvis der er to ens adresse i dit netværk og dhcp skulle meget gerne sørge for man ikke får to ens addresse i netværket da det vil skabe collisions i dit domain

jeg gjorde følgende jeg ændrede din sidste satte ip adresse range samt ændret din lease time periode til 50 tjekke lav en ipconfig/all send den til min mail samt et billede af din routers opsætning og skriv også dertil din lans ip adresser på dit udstyr prøv også at tjekke din gateway fra telenor om den er sat rigtigt op gad vide hvad er det for en router kan huske de gateways fra telenor er der flere der har brokket sig over i diverse forums da de har ry for ikke at spille efter bogen eller rettere sige virke som de skal jeg måtte selv bytte to i tidernes morgen.

mht. til din nas prøv at tjekke om den er sat til at køre dhcp ellers slå dette fra for dette kan være det var derfor du fik den apipa adresse når den blev forvirret over der var to dhcp server kørende   

Til top
arear51 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 25-April-2009
Point: 28
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 16:04

mediacenter freak

giver ret i det mediacenter freak beskrev ang en router udeligering af adresser

zardo

i klasse a-b-c addresser må første og sidste host ikke bruges tænker dit eget scope range du havde sat op måske konflikted med nasens range kan tænkes se om din nas har en range der konfliktede med denne

Redigeret af arear51 - 14-September-2009 kl. 16:08
Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 16:15
Oprindeligt skrevet af arear51 arear51 skrev:

Zardo

Din router står til at uddele ip addresser i dit eget lan dvs. får ip adressen 192.168.2.200 LAN som først antaget med låst MAc add.

dette er din wan addresse fra telenor 212.x.x.x dertil din tilhørende gateway der hedder 10.0.0.1 som er din adgang til nettet derigennem køre den dhcp fra din wan side dvs. adresssen 212.x.x.x deri har du så din router som køre lan dvs. din routers dhcp køre lan addresse 192.168.x.x

den laver så dhcp udeligering af dine ip addresser til dit eget lan hvor til din tilsluttet pc nas dvs du skulle gerne få din din routers addrese som er 192.168.1.0. eksempel dvs din første pc skulle gerne få ip adressen 192.168.1.1 din nas skulle gerne få ip adressen 192.168.1.2

når du så går ind i routerens opsætning og laver et scope range der hedder 192.168.1.200 - 192.168.1 205 får du kun adresser inden for dette scope tildelt og når du låser din mac har du kun den sammen unike ip adresse

apipa adress en er en klasse b addresse eksempel og den får du hvis der er to ens adresse i dit netværk og dhcp skulle meget gerne sørge for man ikke får to ens addresse i netværket da det vil skabe collisions i dit domain

jeg gjorde følgende jeg ændrede din sidste satte ip adresse range samt ændret din lease time periode til 50 tjekke lav en ipconfig/all send den til min mail samt et billede af din routers opsætning og skriv også dertil din lans ip adresser på dit udstyr prøv også at tjekke din gateway fra telenor om den er sat rigtigt op gad vide hvad er det for en router kan huske de gateways fra telenor er der flere der har brokket sig over i diverse forums da de har ry for ikke at spille efter bogen eller rettere sige virke som de skal jeg måtte selv bytte to i tidernes morgen.

mht. til din nas prøv at tjekke om den er sat til at køre dhcp ellers slå dette fra for dette kan være det var derfor du fik den apipa adresse når den blev forvirret over der var to dhcp server kørende   

Beklager, men der er ikke meget af det du skriver der giver nogen som helst mening.

Til top
Patriarken Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-April-2005
Sted: Parts Unknown
Point: 2872
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 16:21
Hele missæren er jo opstået fordi du ikke har sat din zyxel router til netværken og læst og forstået dennes indstillinger.

Du kan snakke om netværksindstillinger fra nu af og til jul, og vi kan side og gætte hvad problemet er.

Selvom en god netværkseksercits altid er spændende, så må man spørge sig selv hvad den ender med.

Jeg vil umiddelbart vurdere at selvom du har løst dine problemer, så bør du koble din prekonfigureret zyxelrouter ind i stedet for din D-Link og se hvad indstillingerne er hvis du vil have tilbundsgående viden om hvad fejlen skyldes.

At din kamerat(som ikke virker videre kompetent i mine øjne) påstår det ene eller andet eller kommer med nogle mangelfulde forklaringer, giver ikke os tilstrækkelig indsigt i hvad kernen i problemet er.

Enhver Zyxel router(telenords foretrukende) kan tilgåes med telnet på 10.0.0.1 23023.

Her kan du tjekke hvordan den er indstillet, og så efterfølgende indstille din dlink korresponderende.

Du kan så eventuelt tage screenshots af alle dine opdagelser og så poste dem.

Redigeret af Patriarken - 14-September-2009 kl. 16:23
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time!
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 20:04

Oprindeligt skrevet af Patriarken Patriarken skrev:

Hele missæren er jo opstået fordi du ikke har sat din zyxel router til netværken og læst og forstået dennes indstillinger.

Du kan snakke om netværksindstillinger fra nu af og til jul, og vi kan side og gætte hvad problemet er.

Selvom en god netværkseksercits altid er spændende, så må man spørge sig selv hvad den ender med.

Jeg vil umiddelbart vurdere at selvom du har løst dine problemer, så bør du koble din prekonfigureret zyxelrouter ind i stedet for din D-Link og se hvad indstillingerne er hvis du vil have tilbundsgående viden om hvad fejlen skyldes.

At din kamerat(som ikke virker videre kompetent i mine øjne) påstår det ene eller andet eller kommer med nogle mangelfulde forklaringer, giver ikke os tilstrækkelig indsigt i hvad kernen i problemet er.

Enhver Zyxel router(telenords foretrukende) kan tilgåes med telnet på 10.0.0.1 23023.

Her kan du tjekke hvordan den er indstillet, og så efterfølgende indstille din dlink korresponderende.

Du kan så eventuelt tage screenshots af alle dine opdagelser og så poste dem.

Nu syntes jeg du skulle slå koldt vand i blodet her...

For det første så har Zyxel routeren været på, hvordan tror du ellers det overhovedet har været muligt at få min Dlink på nettet?

Desuden, så kører NAS og bærbar ganske udemærket, det har kun været min HTPC som ikke har fået IP fra routeren... i hvert fald ikke altid?

Det som min kammerat har gjort har jo på en eller anden måde virket, jeg og andre i tråden kan bare ikke se/forstå hvorfor, derfor syntes jeg denne debat er interessant og jeg er glad for at han er kommet herind så han har mulighed for at forklare sig.

Men... jeg prøver lige at komme med oplysninger om mit netværk, sig endelig til hvis der er oplysninger jeg skal slette igen?

WAN:
Default Gateway: 212.242.2.147
Preferred DNS server: 212.242.40.3
Alternate DNS server: 212.242.40.51
IP Address: 77.213.135.83
Subnet Mask: 255.255.255.255

LAN (før):
Router IP Address: 192.168.1.1
Subnet Mask: 255.255.255.0
DHCP IP Address Range: 192.168.1.2 til 192.168.1.200
DHCP Lease Time: 24 timer
Always broadcast: Enable

LAN (nu):
DHCP IP Address Range: 192.168.1.2 til 192.168.1.110
DHCP Lease Time: 50 timer

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2009 kl. 23:09
Oprindeligt skrevet af Zardo Zardo skrev:

LAN (før):

LAN (nu):

Der er ingen forskel i de to opsætninger, medmindre du har noget andet udstyr på dit LAN som konflikter med denne DHCP tildeling. Der er ingen forskel på om DHCP ranget går til 100 eller 200, og der er med statsgaranti ingen forskel mellem WAN siden og DHCP på LAN siden.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 09:50

Jeg har ikke andet udstyr på, min NAS står som den skal, altså til at modtage IP fra DHCP serveren.

Men igen, dette dobbelt tjekker jeg også lige

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 10:13
Oprindeligt skrevet af arear51 arear51 skrev:

Zardo

din ip adresse range lå i conflikt med en anden i adresse i dit scope derfor fik du apipa adressen dhcp køre dynamisk fra din isp hvilket vil sige de udeler en ip adresse i dit eget range der høre til din routers range og du havde sat en statisk op dette kan godt gå hen og give adresse konflikt hvis der er to ens adresse i scopet da dhcp meget gerne skulle sørge for dette ikke sker at der to ens ip adresser på nettet så det jeg gjorde var at ændre dit subnet scope thats it når man laver statisk ip alokering er det meget vigtit at det er den rette subnettet ip adresse man bruger 

Ahvad???

Såvidt jeg husker skrev han da, at hans WAN adresse lå i IP range 212.x.x.x og hans LAN IP range lå i 192.168.x.x.

Enten så misforstår jeg/kan ikke læse ovenstående, eller så er der noget galt. Det du siger herover, som jeg læser det. At hans ISP uddeler adresser på hans LAN? Det kan mig bekendt ikke lade sig gøre, medmindre hans router er sat til at bridge. Men så kan han slet ikke bruge 192.168.x.x IP.

Jeg er forvirret!

Til top
ridderdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-September-2006
Sted: Køge, Denmark
Point: 985
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 10:24

Jeg tror mere du skal checke om du ved en fejl har enablet DHCP server på din NAS, hvilken IP adresse den selv har er jo ligegyldig i og med du siger den virker.

Jeg tror du fortsat vil opleve dine problemer, fordi ingenting her beskrevet vil ændre noget som helst.

Næste gang du oplever problemet, så noter hvor lang tid den har været i Standby, det vil formentlig være mere end de 48 timer du nu har sat Lease Time til. Sæt det til en uge istedet, eller ihvertfald længere end du normalt vil have din PC i Standby!
Grunden til du ikke har haft nogen problemer siden din kammerat har "ændret" på routeren er sikkert at den stort set ikke har været sat i Standby?
Hvis du Disabler/Enabler netkortet vil du sikkert osse opleve det fungerer igen.

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 10:29

@Kandersen

Du kan se mine router indstillinger længere oppe, håber det hjælper lidt?

@ridderdk

Jeg tjekker lige min NAS når jeg kommer hjem, men tror ikke at DHCP er slået til på den?

Hvis problemet opstår igen, så kan du tro i får det at vide

Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2009 kl. 10:36

Men... jeg prøver lige at komme med oplysninger om mit netværk, sig endelig til hvis der er oplysninger jeg skal slette igen?

Det er der bestemt ikke. For....

WAN:
Default Gateway: 212.242.2.147
Preferred DNS server: 212.242.40.3
Alternate DNS server: 212.242.40.51
IP Address: 77.213.135.83
Subnet Mask: 255.255.255.255

Den her del kan du slet ikke gøre noget ved, medmindre du sætter din router op til statisk IP på WAN siden. Dette vil sandsynligvis ikke funger ret godt, medmindre du skriver de samme informationer ind. Og så kan du lige så godt beholde DHCP (på WAN siden).

LAN (før):

Det her er der INTET galt i.
Du kan dog godt lave nogle problemer selv, hvis du i ovenstående IP range 192.168.1.2 - 192.168.1.200 får sat et statisk IP ind, f.eks ved at sætte 192.168.1.3 til dit Media Center. Det er dog ikke noget der umiddelbart burde give et problem, for det er DHCP serveren klar over ud fra din opsætning på Media Centeret, som slet ikke vil forsøge at bede DHCP serveren om en IP (den har jo en fast/statisk IP). Men du kan risikere, at hvis du laver et statisk IP inde for et DHCP IP range, så kan det skabe problemer. Det afhænger af routerens "kvalitet", siger min erfaring mig. 

LAN (nu):

Denne her er principielt 100% identisk med opsætningen før. Eneste forskel er, at du nu har flere IP adresser uden for dit DHCP IP range, som du kan sætte statisk til dine enheder, hvis du vil.

Jeg begynder at forstå lidt af det jeg tror er problemet her. Og det begynder også at give mening, hvis ellers jeg forstår det rigtigt nok.

Fejlen skyldes, at du simpelthen ikke er erfaren nok mht. opsætning af netværk, specielt omkring DHCP serveren og statisk IPére.

No offence. Jeg håber du ikke tager det ilde op, men at lave et DHCP IP range på 198 adresser til et almindelig hjem med 3 enheder, og så samtidig begynde at rode sig ind i statisk IPére, så beder man om problemer.

Du burde have set/læst lidt på, hvad DHCP server er, hvad det gør. Og dernæst set/læst lidt på dit hjemmenetværk, specielt den del omkring antallet af enheder (også de potientielle). Og så lavet et DHCP IP range der giver lidt mere mening. Eksempelvis 192.168.1.50 - 192.168.1.60. Dette giver din DHCP server mulighed for at uddeler 11 adresser, dvs. til 11 enheder i dit netværk. Og så havde du fra 192.168.1.2 til 192.16.1.254 minus de 11 adresser som din DHCP server råder over, til at lave alle de statiske IP adresser du vil.

Det som jeg er lidt bekymret for her, det er, at jeg synes ikke du havde omtalt statisk IP (fast IP adresse) før vi startede med at snakke om dit problem her. Dvs. medmindre jeg husker forkert, så brugte du da slet ikke statisk IP, da dit problem opstod? I såfald burde den første konfiguration slet ikke give nogle problemer. Og så er jeg sådan set tilbage til start igen.

Mht. din kammerat, så tror jeg han trænger til en lang spisepause, evt. med en karton smøger  At begynder at rode WAN scopet ind i LAN på et ganske almindeligt klasse c net og med den type routere vi snakker om her. Det er ikke helt sammenhængende, medmindre der er helt specifikke årsager til, at ISP styrer LAN eller routeren er i bridge mode. Af de ISPére jeg har erfaring med, der er det kun ComX som afviger fra alle andre normale måder at gøre det på.

Til top

Besvar Besvar Side  <1 34567 10>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu