|
Router til fiber |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
SDB ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 14-September-2023 Status: Online Point: 11 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 21 timer 47 minutter siden kl. 22:16 |
Jeg har købt et sommerhus, hvor jeg har fået etableret fiberforbindelse. Jeg skal selv sørge for at anskaffe mig den router, der skal kobles til fiberboksen.
Mit spørgsmål er om der er nogle routere, der egner sig godt (bedre end andre) til fiber - og hvad skal jeg i så fald kigge efter? Samt hvilke I evt. kan anbefale. Det må gerne være en med god rækkevidde. Jeg har pt. fundet en gammel TP Link Archer MR200v1 frem og det fungerer ikke rigtigt helt godt.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19565 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Din router er 10 år gammel, det bør ikke være nogen hindring for en 200/200 fiberforbindelse.
Klaus
|
|
![]() |
|
SDB ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 14-September-2023 Status: Online Point: 11 |
Jeg har 100/100, men min oplevelse er bare at det kører meget ustabilt. Lan1 porten på fiberboksen lyser også rød/orange, som om den melder fejl, men der er hul igennem. Jeg har prøvet at rode lidt med indstillinger og opsætning, men det er også lidt ukendt land.
|
|
![]() |
|
svbg1979 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-December-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 93 |
Hvis LAN-porten på fiberboksen lyser rød/orange, tænker jeg, at der må være noget galt med selve forbindelsen fra fiberboksen. Hvad sker der, hvis du tager stikket på netværkskablet ud af LAN-porten på fiberboksen? Hvad farve lyser den så med?
|
|
![]() |
|
Så stopper den bare helt med at lyse, altså lan1 porten, men der er fortsat grønt lys i GPON.
Jeg prøvede at køre min computer direkte i lan1 på fiberboksen og da lyste den grønt.
|
|
![]() |
|
svbg1979 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 20-December-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 93 |
Okay. Spørgsmålet er hvilken lokal LAN IP-adresse du får fra fiberboksen, hvor der så åbenbart er indbygget Router. Lad os antage, at du får IP-adressen 192.168.1.2 på din computer fra fiberboksen og din TP-links router også er på dette subnet, så vil det komme til at konflikte. Så du skal have undersøgt hvilken IP adresse du får på computeren fra fiberboksen. Bagefter tilslutter du computeren til TP-Link routeren, uden at den er tilsluttet fiberboksen og kontrollere dér hvilken IP-adresse du får fra den. I Windows' kommandopromt (tryk og hold Windowstasten nede og tryk så på R) som åbner op skriver du cmd og tryk på enter. Så skriver du ipconfig og trykker enter, og så kan du se din lokale LAN-adresse.
Redigeret af svbg1979 - 8 timer 15 minutter siden kl. 11:48 |
|
![]() |
|
Selve LAN-porten lyser rød/orange, skriver du. Jeg tænker, at du mener den blinker orange? Hvis den gør det, er det fordi den transmittere data, og det er jo korrekt. Det må den også gøre når du tilslutter din computer til porten?
Redigeret af svbg1979 - 7 timer 45 minutter siden kl. 12:18 |
|
![]() |
|
Den lyser orange ja, når routeren er sat til og blinker også når den transmitterer data. Den gør nøjagtigt det samme når den computer er sat til. Her er det bare grønt.
Til info så er det lanporten på fiberboksen, der blinker hhv. orange og grøn
|
|
![]() |
|
Nu har jeg gjort, som du nævnte. Hvad skal jeg specifikt kigge efter?
I default gateway på får jeg to forskellige ip adresser. Subnet mask ser også ud til at være forskellige
Redigeret af SDB - 5 timer 38 minutter siden kl. 14:25 |
|
![]() |
|
Når den blinker grønt er det fordi enheden der bliver tilkoblet understøtter 1 Gbps netværk og orange "kun" 100 Mbps netværk. Altså er TP-Link'en kun 100 Mbps. Det er også fint nok. Hvis fiberboksen uddeler en anden IP-adresse end TP-Link'en, så er det fint. Hvad der så er galt, skal jeg ikke kunne sige, andet end så er det måske TP-Link'en der er noget galt med. Men hvad er det for nogle problemer du oplever?
Redigeret af svbg1979 - 5 timer 24 minutter siden kl. 14:39 |
|
![]() |
|
Jeg oplever en meget ustabil trådløs forbindelse. På min pc bliver jeg smidt af hele tiden. Selvom jeg står lige ved siden af, kan den ikke udføre en speedtest uden at miste forbindelsen. Ligeledes taber Chromecasten forbindelsen samt fryser.
Når jeg kører speedtest på 2.4ghz på iPad svinger den sig også kun op på ca. 40 mb. andre gange væsentligt mindre. Jeg har måske nok også en mistanke til TP-Link routeren.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19565 |
Du kan altid købe en anden router og prøve med den….
Klaus
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |