|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
helle ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 14-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 49 |
![]() Sendt: 14-Marts-2008 kl. 17:05 |
Jeg er helt grøn med hensyn til dette så bær over med mig når/hvis jeg spørger dumt. Jeg har stofanet kabel forbindelse. Indtil nu har jeg bare haft en stationær pc tilsluttet, men har nu også skaffet mig en bærbar. Hvordan får jeg den tilsuttet uden at skulle ned og hive net-kablet ud af den stationære hver gang? Jeg er ikke interesseret i trådløst. jo, hvis jeg kan have den stationære koblet til via kabel og kan tænde og slukke for den trådløse sender uden at slukke for kablet. Men det kan man ikke vel? Er det en router jeg skal have fat i? En medarbejder hos Stofanet, sagde at jeg skulle købe en schwitch, men en medarbejder hos et pc-firma rystede på hovedet og sagde at det var noget vrøvl. Er der forskel på routere til kabel net og adsl? Det ville være super hvis en af Jer orkede at finde et link til en billig router som jeg kan bestille. på forhånd mange tak Helle
|
|
![]() |
|
jeje ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 568 |
![]() |
Jeg ved ikke, om det er den billigste løsning, men du kan bruge det, som normalt bliver kaldt en wireless router (den rigtige benævnelse er vist "residential gateway"). Sådan een har også mulighed for trådløs forbindelse, men den kan du bare slå fra, hvis du ikke vil bruge den. Jeg bruger selv den her model:
Buffalo AirStation Wireless-G High Speed Router WHR-G125 Med den kan man tilslutte 4 computere med kabel foruden den trådløse forbindelse. Jeg har selv brugt den med StofaNet og bruger den nu med TDC ADSL. Jeg har ikke haft problemer med den. Jeg har kun brugt den trådløse forbindelse kortvarigt. Hvis du tager sådan en trådløs router i brug skal du sørge for enten at slå den trådløse forbindelse fra eller at sætte kryptering på, ellers kan andre bruge din forbindelse. Dette gøres i dens menuer, som man får adgang til med en browser fx Internet Explorer. Men det skal kun gøres een gang, for den kan huske indstillingerne, selv om den bliver slukket. Hvis du vil tænde og slukke for den trådløse sender skal det altså foregå via den computer, som er forbundet med kabel. Jeg ved ikke, om der findes modeller, hvor man kan gøre det med en kontakt på routeren. En bemærkning til "nørderne": ovenstående model skulle være den billigste, som kan køre DD-WRT. Det har jeg dog ikke forsøgt. |
|
![]() |
|
jeje ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 568 |
![]() |
Jeg kommer lige i tanker om noget: Stofa-medarbejderen har sikkert forsøgt at sælge dig et familieabonnement. Det har 5 IP-adresser, og så lyder det rigtigt med en switch. Men det abonnement koster 25 kr ekstra pr. måned, og jeg vil tro at det mest er dem, som vil sætte en server op, som har brug for det. Til surfing og e-mail er det ikke nødvendigt, der kan man ligeså godt nøjes med en router, som genbruger den samme IP-adresse til alle de tilsluttede computere.
Hvis det viser sig, at du alligevel har brug for familieopkoblingen og en switch, så kan den router, jeg har angivet, alligevel bruges, fordi den i virkeligheden består af både en router og en switch, og routeren kan kobles fra i menuerne. |
|
![]() |
|
helle ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 14-Juli-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 49 |
![]() |
Hej jeje Tusind tak for dit svar. jeg var uvis på om jeg havde formuleret mig rigtigt, men du har givet mig lige de svar jeg havde brug for. Prisen på den du sendte link til var helt fin for mig. Og du har ret med hensyn til Stofas forsøg på at sælge mig en ekstra ydelse. det har jeg ikke så meget lyst til, synes jo jeg har betalt for forbindelsen en gang. Hav en god aften vh Helle |
|
![]() |
|
![]() |
Hej jeje du skrev: " man ligeså godt nøjes med en router, som genbruger den samme IP-adresse til alle de tilsluttede computere" kan man virkelig have 2 pc´er på nettet samtidig. det benægtede de hos stofa. ( lyder jeg som en dum blondine? jeg er ellers brunette ) vh Helle |
|
![]() |
|
abadabadoo ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Juli-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 97 |
![]() |
du skal have en router der kan læse den første stationere PC's MAC-adresse du har haft koblet på Stofa's modem. Stofa styrer det med at kun at have en PC koblet på ved at genkende PC'ens MAC-adresse, derfor skal du have en router der kan bruge PC'ens MAC-adresse. Lidt bøvlet men det kan lade sig gøre.
|
|
![]() |
|
![]() |
Hej Helle
Stofa er ikke altid lige troværdige. Ja, med en router kan man have flere computere på nettet samtidigt. Hvis flere computere henter data fra nettet på samme tid, bliver de så nødt til at deles om hastigheden. Hvis du får lyst til trådløs, brug krypteringen WPA2 og kodestreng på mindst 20 tegn. Burde være sikkert efter hvad jeg har læst. Så behøver du ikke slukke når ej i brug. Men forstår evt. bekymring. Havde også brunligt hår engang, men det går gradvist mod en blondines. Men heldigvis er kønnet forkert ![]() Jeg forsøger at se "Head of State" samtidigt på TV, så det er måske lidt rodet/kort. Mvh jeje |
|
![]() |
|
![]() |
tak for svar abadabadoo! Hvordan finder jeg ud af at få fat på en der kan genkende mac-adressen? (ved ikke hvad det er, da jeg aldrig har haft router før) og hvis det er bøvlet, kan en newbie som mig så finde ud af det? vh Helle |
|
![]() |
|
![]() |
Har ikke haft problemer med min router på StofaNet. Tror Stofa bruger routerens MAC-adr. Uden router kan man også fint skifte kablet fra den ene til den anden PC, især hvis man logger ud fra StofaNet først. |
|
![]() |
|
![]() |
Hej jeje Eller skulle jeg sige Silverback? Det er ikke så ofte at jeg skal have 2 computere på nettet på samme tid, men en gang i mellem ville det være godt for husfreden at kunne det. jeg bliver lidt forvirret når I siger 2 forskellige ting, men hvis lige præcis den router du linkede til virkede for dig på stofa, så går det vel- vh Helle |
|
![]() |
|
![]() |
Hej Helle
Jeg tror ikke, du skal være bekymret. Ud fra det, du har skrevet, regner jeg med, at du kan skifte StofaNet-forbindelsen mellem dine to PC-er uden problemer. Derfor burde det heller ikke være et problem at sætte forbindelsen til et tredie apparat, nemlig routeren. Men det vil nok være klogt at logge ud af StofaNet på siden sigon.stofanet.dk før du skifter StofaNet-forbindelsen over til routeren. Når forbindelsen er flyttet skal du så logge ind igen. Jeg ved godt hvad abadabadoo tænker på, nemlig at StofaNet skulle gemme MAC-adressen på den første PC, der har været koblet på StofaNet, og dernæst forhindre kunden i nogensinde at koble en anden PC eller router på. Sådan har det muligvis været på StofaNet, det kan jeg ikke huske. Men jeg tror, at det er fortid. Jeg vil tro at der var mange kunder rundt omkring i verden, som var generet af det, for i dag tror jeg, at det er ganske normalt, at routerne kan snyde sådan en lås. Man kan simpelthen lægge PC-ens MAC-adresse over i routeren. Min router kan også tricket. Mvh jeje Redigeret af jeje - 15-Marts-2008 kl. 00:58 |
|
![]() |
|
![]() |
Jeg takker mange gange for hjælpen. Jeg har bestilt en router og glæde mig til at få den sat til. vh helle |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |