|
Rumkorrektions måling |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
alyz ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 683 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvor meget bas synes i for resten er i orden ?
Jeg ved godt at mine målinger og indstillinger varierer fra andres rum og udstyr.
Jeg har indtil i går haft den på -4db, nu -10db og anbefaling på -12. Det vil sige, at jeg nu er gået en hel del ned i forhold til hvor voldsom subben er. Den tidligere indstilling var det også en smule ekstremt. Jeg har kørt nogle scener fra et par film, med forskellig resultat med de -10db her og nu. (Før havde jeg ekstremt meget bas på) Feks. Interstellar og Batman vs superman er bassen perfekt, men 13 hours of Benghazi, mv. er den for lav. Bruger i en middelvej eller indstiller efter hvad for en film i ser ? Alternativt bare sætter volumen lidt højere i film, hvor bassen er for lav ? Jeg synes også at bassen er mere tør og præcis i film med atmos, måske det kun er mig.
Redigeret af alyz - 01-November-2016 kl. 12:40 |
|
Gamer: CoreI7 8750, 16GB, GTX1070 6GB, 512GB SSD.
MP: I3 2,9 GhZ, 4GB, 3 TB, 64 SSD TV: 48PFS8109: Anlæg: Denon /DALI |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
Jeg tweaker ind til at det lyder fedt i bastunge film og booster til det er lige før bassen stikker af. Jeg har nogle bestemte scener jeg kører igennem. Ofte er det bas sweeps der får mit rum i svingninger. Jeg vil hellere ligge lige lidt under grænsen end over.
Når så den er der, så accepterer jeg at der er nogle mix der er mere tynde i det. Jeg kan huske at da jeg havde en receiver med audyssey så lod jeg den gøre sit arbejde og så skruede jeg altid 3-4 db op for sub efter endt kalibrering. Derfor kunne det være fint hvis du kan indstille volumen på din sub så aydyssey lader omkring 0. Så har du masser af gain at gøre godt med i din receiver efterfølgende.
Redigeret af Berdel - 01-November-2016 kl. 12:58 |
|
![]() |
|
karula ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 849 |
ALYZ ren nysgerrighed, hvilken crossover kører du med?
|
|
Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1 |
|
![]() |
|
alyz ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-December-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 683 |
40 Hz på fronter, 60 på center, mener det er 150 på de små surround og atmos højttalerne. Har lfe sat til de 120 på receiver og cutoff på sub sat på max.
|
|
|
![]() |
|
karula ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 849 |
det er det samme audassey måler mine til 40-60-80-f-c-s-, har prøvet mange forskellige men
er endt op med 80 på alle, det fungerer rigtig godt.
|
|
Med venlig hilsen
Karula PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1 |
|
![]() |
|
Berdel ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 02-Januar-2012 Sted: Bramming Status: Offline Point: 1153 |
Ja ok, det er en anden snak, så kan du nok ikke bruge min metode. 40hz deling på fronter er godt nok lavt..... Har du prøvet at dele ved 80hz på fronter + center?
Jeg forestiller mig at sub stort set ikke spiller når der bliver sendt lyd til dine fronter og det er problematisk når netop fronter står for størstedelen af den lyd der bliver leveret...
Redigeret af Berdel - 01-November-2016 kl. 15:00 |
|
![]() |
|
E100 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2013 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 255 |
Du kan ikke forvente at subben er kalibreret rigtigt når reciveren skruer ned på -12 dB.
dens arbejdsområde er +/- 12 dB, så når den skal skrue 12 dB ned bare for at ramme niveauet, er der ikke noget tilbage at arbejde med til kalibrering af linearitet. Så gør nu som tidligere foreslået, skrue ned på subwooferen og kør en ny kalibrering indtil du havner omkring 0 dB - så kan du bagefter skrue op og ned efter personlig smag
![]() |
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
prøv at sætte LFE til 80hz. Så sænker du output omkring 3-4db ved ca 100hz. Det er tit her at bassen "rumler" Det burde ikke have indflydelse på det bas som kommer fra LCR og surrounds , da LFE er et separat lydspor. Mange anbefaler 80hz low pass på LFE. Bl.a Procella - JBL - THX... |
|
![]() |
|
Det vil jeg prøve. 80 hz i lfe menuen
Og 80 Crossover på fronter og center. Takker :-) Jeg lader den vel være på de 150 på de små surround'er ? Har fri de næste to dage uden unger, så der er tid til at lege mere med det. |
|
|
![]() |
|
Og Ja længere ned for subben og Ny kalibrering indtil den gi'r 0 i audessey
|
|
|
![]() |
|
du har set lyset
![]() |
|
Med venlig hilsen
|
![]() |
|
Har lavet måling hvor sub kom på -4db, har så selv sat den op til -1db.
Derefter sat fronter til large, Crossover til 80 hz på fronter og center og 150 hz på surround og loft. LFE sat til 80 hz, kan dog ikke høre forskel på sidstnævnte i forhold til 120 hz. Nu er der en del mere bas på fil og musik. Dog er sub en kende irriterende i nogle enkelte musiknumre. Til film kører det perfekt. Jeg har så lavet nogle funktioner på min Logitech remote, så jeg direkte kan ændre +/- på sub udgangen på recieveren, da noget musik har for meget bas. Tak for hjælpen.
Redigeret af alyz - 03-November-2016 kl. 12:32 |
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |