|
Rummet: EQ og akustik |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Jeg kan anbefale brug af diffusere. Jeg bruger Hofa diffusere og de gør det godt. Det er 2D diffusere QRD. De spreder lyden efter en matamatisk formel. Sender lyden opad, nedad, og til siderne.
Man kan også få diffusere i 1D som kun sender til siderne og det giver så lidt mindre tab, men kræver mere afstand. Det skulle dog ikke gælde dem fra Svanø. Hofa diffusere fungere bedre hos mig ved første reflekspunkt på sidevæggen end absorbenter. Gjort forsøg med Troldtex plader, der også var en forbedring.Når man fjerner diffuserne, oplever jeg, at der kommer noget skarpt i diskanten, som jeg ikke hørte før. Jeg får også den fornemmelse, som man kender fra koncertsalen, med at der er langt til sidevæggen. Imellem højtalerne syntes jeg det er en forringelse med Hofa diffusere. Jeg bruger her Rockfon absobenter af Sonar i 22 mm. tykkelse. Skal forbedres med ydeligere 40 mm. Kunne være sjovt at prøve med Svanø diffusere, som er 1D. Tror dog ikke på den løsning, selvom den bruges rigtig meget i dyre akustiske rum.
Redigeret af Sven Palvig - 01-Oktober-2013 kl. 16:45 |
||
![]() |
||
martin_p ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-Maj-2011 Status: Offline Point: 852 |
|
Sven kan du ikke smide et par billeder op af hvordan du har monteret div. diffusere?
|
||
![]() |
||
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
|
Hvor stort er dit "rum"? |
||
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
||
![]() |
||
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
|
Mit lytterum er en tilbygning til huset og den er på 29 m2. Væggene består af dobbelt 13 mm gibsplader Loftet er kun med et lag, men med påklistret 22 mm. Rockfon Sonar. Dæmper ca. 60 % fra 400 Hz. Jeg vil prøve at montere diffusere fra Svanø SMT papvingen ved første reflekspunkt i loftet. Gulvet er 22 mm. parket på strøer. Væggen bag højtalerne er med Rockfon Sonar op til vinduerne. 1 meter. Et godt rum, der er forbedret med diffusere. Jeg syntes, man skulle købe nogle Rockfon Sonar i 40 mm tykkelse og nogle diffusere af Hofa eller andet mærke og så prøve sig frem. Man skal bare huske, at de er påvirkelige af hinanden.
|
||
![]() |
||
|
Billederne er lidt for store, og jeg er ikke klar over, hvordan de reduceres. |
||
![]() |
||
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
|
@ S Palvig
Hmm.. Ikke så langt fra at være dobbelt så stort som mit.. Det der med at diffusere ikke fungere så godt i små rum og at det skulle være temmeligt generelt - de kræver noget afstand. Jeg har ca. 1,5 m fra sweetspot til bag og sidevægge. Jeg syntes ikke der er et klar svar på spørgsmålet om man skal eller om man skal lade være bruge dem - i de små rum.. Jeg har sågar læst om en der taler om at kvæle rummet helt. Er du stødt på noget litteratur?
|
||
|
||
![]() |
||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
|
Diffusere omkring surrounds og bagvæg , er hvad akustikere anbefalder. I særdeleshed små rum. Da det for rummet til at virke større
|
||
![]() |
||
|
@ p.las
Yes! Dog siger denne nørd fra Realtraps at en diffuser laver artifacts i lyden, og hvis jeg forstår ham korrekt så siger han at man skal små 3 væk fra dem for at disse ikke skal være hørbare. Er vi ude i at give afkald for at opnå noget andet? Her er videoen: http://youtu.be/BXq54Q63cyE |
||
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
|
Selvom det er optimalt med større afstand til en diffusor vil det (efter min overbevisning) stadig være at foretrække på kortere afstand fremfor en refleksiv væg.
Hvis jeg skulle gøre alt om mht. akustik i min bio, ville jeg benytte mig af dette produkt: http://www.rpginc.com/product_BAD_Panels.cfm Det er ét produkt som både virker absorberende og diffuserende.
|
||
![]() |
||
|
Mit rum er specielt, som jeg selv har designet. Bygget efter de muligheder der var. Bredden 5,20 meter forest og bagerst 4,20 m. Rektangulært. Det betyder i lytteenden er der 4,20 og den højre væg er kun 1,55 m. fra mit ansigt. Det er et lydmæssigt problem, hvor jeg prøvede forskelige ting. Uheldigt at væggen er så tæt; men på den væg sidder der 2 stk. Hofa diffusere. Jeg kan ikke undvære dem. Jeg har selvfølgelig prøvet at gå tilbage til uden dem. Så brug du blot dem. Væggene forsvinder så at sige. Måske ville det være bedre hos dig, at have en eller to absobent ved første reflekspunkt på bagvæggen. Jeg tror det ikke med den afstand, men du kan jo prøve. Mindre rum kræver selvfølgelig mere akustisk behandling, fordi der er kortere afstand til sidevægge, bagvægge og loft. Man kan godt kvæle et rum. Der skal dog rigtig meget til. Diffusere dæmper også lyden; men selvfølgelig langt mindre end absorbenter.
|
||
![]() |
||
SosFarum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Juli-2007 Sted: Frederikssund Status: Offline Point: 1023 |
|
De ser ret gode ud de paneler Jonas. Ved du hvor de kan købes i Danmark ?
Redigeret af SosFarum - 02-Oktober-2013 kl. 09:28 |
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
|
Tror jeg ikke de kan, så skal købes hjem fra USA. Havde min bio ikke haft skæve vægge, elskab og store vindues-indhug som besværliggjorde alt, havde jeg brugt dem. Det må blive i næste rum :)
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |