recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så blev Tidal premium til Tidal Hi-Fi.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Så blev Tidal premium til Tidal Hi-Fi.

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2021 kl. 15:50
Der er rapporteret fra Australien (som har haft de nye abonnementer i flere måneder) de numre/albums som ikke var tilgængelig i lossless, men kun MQA, fortsat streames som MQA. Blot har Tidal strippet filerne for MQA flag. 

Dermed får Tidal's kunder fortsat kun en 13 bits fil serveret selvom de bliver lovet et lossless abonnement.
Blot med den forskel at Tidal nu skjuler at der ikke er tale om lossless filerAngry

https://community.roonlabs.com/t/new-pricing-for-tidal/177479/58?u=r_neal


Redigeret af yahooboy - 18-November-2021 kl. 16:19
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2021 kl. 17:20
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Der er rapporteret fra Australien (som har haft de nye abonnementer i flere måneder) de numre/albums som ikke var tilgængelig i lossless, men kun MQA, fortsat streames som MQA. Blot har Tidal strippet filerne for MQA flag. 

Dermed får Tidal's kunder fortsat kun en 13 bits fil serveret selvom de bliver lovet et lossless abonnement.
Blot med den forskel at Tidal nu skjuler at der ikke er tale om lossless filerAngry

https://community.roonlabs.com/t/new-pricing-for-tidal/177479/58?u=r_neal

Jeg undskylder på forhånd, men det fatter jeg ikke en bjælde af.
Hvad vil jeg som forbruger opleve med de MQA-filer, som jeg streamer fra en IKKE MQA "optimeret" enhed, til min forstærker. (Denon DNP-800 til Lyngdorf TDAI-1120)

Det er vel ikke blevet bedre eller dårligere for mig, som ikke tidligere har udnyttet MQA formatet, men udelukkende streamet "cd-kvalitet"....?

Har lige nedgraderet fra Plus til HIFI.

Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2021 kl. 21:31
Pede,
Lad mig vende den om. Hvis en butik solgte dig et TV som værende professionelt kalibreret (+1000,-) og det så senere viste sig at den professionelle kalibrering bestod i at en medarbejder (professionel) havde stillet på kontrast og lys på den medleverede fjernbetjening.

Ville Du så også bekymre dig om hvorvidt din oplevelse ville være blevet bedre eller ringere med en ny streaming tjeneste?

For mig er det store problem med Tidal/MQA den fuldstændige mangel på respekt for deres kunder (og musikere) Trods at deres egen CEO er på Youtube med en erkendelse af at MQA IKKE er lossless så markedsfører de sig fortsat som (bedre end) lossless. Tidal markedsfører deres "hi-res" som havende end bitrate på op til 9216 KbPS (Det højeste jeg har set er 1511 KbPS = 24/48 FLAC)
De påstår at deres "Masters" er godkendt af kunstnerne, jeg har personligt været indblandet i nedtagning af Danske musikeres musik fra Tidal grundet MQA version, som senere er uploadet som FLAC.

Dit oprindelige spørgsmål var hvad ændrer det for mig. 
Hvis vi taler om MQA-CD 13/44 så ændrer det ingenting. 
Taler vi om MQA med højere opløsning 17/48, så bliver Du serveret en fil som bliver nedsamplet i realtime. Dermed får Du en fil som ikke blot har fået indlejret digital støj ved MQA konverteringen men også en fil som får ændret sin samplingsfrekvens fra 48 kHz til 44 kHz.Med deraf følgende lydforringelse

Jeg forsøger blot at informere om hvad der foregår bag MQA/Tidal's gardiner.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2021 kl. 21:53
Jeg lader simpelthen bare være med at lytte til det de har i MQA. Når jeg en sjælden gang gør, så lader jeg være med at "folde ud", så MQA-banditterne ingen royalties får.

Redigeret af Naiera - 19-November-2021 kl. 10:13
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2588
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2021 kl. 04:33


Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Dit oprindelige spørgsmål var hvad ændrer det for mig. 
Hvis vi taler om MQA-CD 13/44 så ændrer det ingenting. 
Taler vi om MQA med højere opløsning 17/48, så bliver Du serveret en fil som bliver nedsamplet i realtime. Dermed får Du en fil som ikke blot har fået indlejret digital støj ved MQA konverteringen men også en fil som får ændret sin samplingsfrekvens fra 48 kHz til 44 kHz.Med deraf følgende lydforringelse

Jeg forsøger blot at informere om hvad der foregår bag MQA/Tidal's gardiner.

Mit indlæg var bestemt ikke en kritik af dig eller dine holdninger, blot et udtryk for at jeg ikke fatter hvad der sker med filerne. Som jeg forstår dit svar vil jeg fortsat opleve cd-kvalitet, ganske som hidtil?!
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 239
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2021 kl. 11:37
Jeg droppede Tidal fordi jeg blev træt af at forsiden konstant blev brugt til promovering af musik jeg ikke gad og især det at jeg skulle swipe det væk hver gang for at komme til at bruge appen.

Jeg hoppede over på Deezer, som havde en langt mere brugervenlig udformning, og også har en lossless version.

Er Tidal blevet bedre over de seneste 3-4 år?
Hvis man kan få lossless for 99kr nu, er der en del at spare i forhold til Deezer, men hvis det stadig er en UI som konstant irriterer mig, vil jeg hellere betale mere.

Soundiiz gør det heldigvis nemt at overføre playlister og favoritter til en anden tjeneste.
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2021 kl. 15:12
Heller ikke modtaget som kritikSmile

Efter hvad jeg hører når der afspilles MQA filer (MQA DAC eller ej) så ligger lydkvaliteten et sted mellem en 256k AAC fil og CD. Dermed mener jeg ikke at man på noget tidspunkt får CD kvalitet fra en MQA fil.
Dette ved jeg godt er kontroversielt, men for mig er det en stor ulempe at MQA giver alt musik en bestemt lyd. Lidt på samme måde som et dårligt sammensat anlæg lægger sin egenlyd ned over alt som afspilles herpå. Jeg tror egenlyden skyldes en kombination af indlejringen af flag i de mindst betydende bits og at alt MQA kører gennem en kødhakker algoritme (med mindre det er en af de 3-4 albums der har special behandling.)

Jeg fandt et post af Ayre Acoustics direktør:
https://audiophilestyle.com/forums/topic/30381-mqa-is-vaporware/?do=findComment&comment=1168365

kort opsummering MQA versionen fik DAC'en til at lyde som om der var fejl i den.

Men forsat CD kvalitet? Jeg mener ikke DU har haft det fra hverken 13 bits MQA-CD eller 17 bits "hi-res" MQA. Dertil er MQA enkodningen for utransparent.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2021 kl. 16:02
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

<div style=": white;"><span style=": rgb254, 254, 254;">Heller ikke modtaget som kritik</span>Smile<div style=": white;"><span style=": rgb254, 254, 254;">
</span>
<span style=": rgb254, 254, 254;">Efter hvad jeg hører når der afspilles MQA filer (MQA DAC eller ej) så ligger lydkvaliteten et sted mellem en 256k AAC fil og CD. Dermed mener jeg ikke at man på noget tidspunkt får CD kvalitet fra en MQA fil.</span>
<span style=": rgb254, 254, 254;">Dette ved jeg godt er kontroversielt, men for mig er det en stor ulempe at MQA giver alt musik en bestemt lyd. Lidt på samme måde som et dårligt sammensat anlæg lægger sin egenlyd ned over alt som afspilles herpå. Jeg tror egenlyden skyldes en kombination af indlejringen af flag i de </span>mindst betydende bits og at alt MQA kører gennem en kødhakker algoritme (med mindre det er en af de 3-4 albums der har special behandling.)

Jeg fandt et post af Ayre Acoustics direktør:
https://audiophilestyle.com/forums/topic/30381-mqa-is-vaporware/?do=findComment&comment=1168365

kort opsummering MQA versionen fik DAC'en til at lyde som om der var fejl i den.

Men forsat CD kvalitet? Jeg mener ikke DU har haft det fra hverken 13 bits MQA-CD eller 17 bits "hi-res" MQA. Dertil er MQA enkodningen for utransparent.
ved ikke hvordan at tidal gør det. Men de par MQA filer jeg har ligger på sammen bitrate som en standard FLAC fil fra en CD. Når den ikke dekodes som MQA.

Redigeret af T-Duck - 19-November-2021 kl. 16:03
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2021 kl. 20:20
Er ikke sikker på hvad Du mener Tidal gør. Men en af de mange usande påstande MQA oprindeligt kom med omkring filstørrelse, var netop at MQA kunne spare mængden af data der skulle streames. Dette har Du så lige bekræftet IKKE er tilfældet. Derudover benytter MQA dele af disse bits til at tænde blå lys etc.

MQA vs original

Selvom billedet ikke er stort kan Du se hvor stor forskellen er mellem den originale fil til højre og MQA versionen til venstre. Dette er hvad Tidal/MQA anser for at være losslessCry
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2021 kl. 20:38
At en MQA file er CD kvalitet når den kan afspilles som almindelig lossless flac.
Som du kan se på dette Dido nr.

Er denne lossless. Og kan foldes ud som MQA. Så mon dog ikke det er sammen der sker med tidal, at dennslå MQA dekodningen fra

Redigeret af T-Duck - 19-November-2021 kl. 20:41
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
yahooboy Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-September-2017
Sted: -
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér yahooboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2021 kl. 21:21
Thomas

Du bør simpelthen holde op med skrive om lossless, Dynamik og andre udtryk omkring lydfiler og deres kvalitet. Det er åbenlyst for alle at Du ikke forstår hvad der tales om.

Kig engang på billedet jeg postede ovenover. Læg specielt mærke til den grønne del foroven. 

Youtuberen Goldensound betalte for at lægge sin egen "musik", med inkluderede test signaler, op på Tidal.Hvis MQA skulle være lossless (Hint det er MQA ikke) så ville de to billeder højre og venstre være ens. Tag et kig.............
Synes Du de ser ens ud?

Nej vel.

Der findes ikke MQA som er lossless da MQA enkodningen ændrer det oprindelige signal. DU misforstår måske det faktum at FLAC som container er lossless, men som jeg tidligere har forklaret Dig så er en MP3 fil gemt i en FLAC container altså ikke lossless.
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-November-2021 kl. 21:30
Oprindeligt skrevet af yahooboy yahooboy skrev:

Thomas

Du bør simpelthen holde op med skrive om lossless, Dynamik og andre udtryk omkring lydfiler og deres kvalitet. Det er åbenlyst for alle at Du ikke forstår hvad der tales om.

Kig engang på billedet jeg postede ovenover. Læg specielt mærke til den grønne del foroven. 

Youtuberen Goldensound betalte for at lægge sin egen "musik", med inkluderede test signaler, op på Tidal.Hvis MQA skulle være lossless (Hint det er MQA ikke) så ville de to billeder højre og venstre være ens. Tag et kig.............
Synes Du de ser ens ud?

Nej vel.

Der findes ikke MQA som er lossless da MQA enkodningen ændrer det oprindelige signal. DU misforstår måske det faktum at FLAC som container er lossless, men som jeg tidligere har forklaret Dig så er en MP3 fil gemt i en FLAC container altså ikke lossless.
og jeg har før fortalt. Jeg har både mqa og den almindelige FLAC audgave af det Dido album og begge lyder ens (når mqa filen ikke er foldet ud), har sammen bitrate, og bitdybte.

Så derfor er det mest logiske for tidal at de bare deaktiveret mqa dekodningen i app'en.

Redigeret af T-Duck - 19-November-2021 kl. 22:00
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1234 7>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu