recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Så er MacOS Big Sur tilgængeligt.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Så er MacOS Big Sur tilgængeligt.

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Så er MacOS Big Sur tilgængeligt.
    Sendt: 12-November-2020 kl. 20:08
Det der står i overskriften.



Redigeret af DanishCanadian - 12-November-2020 kl. 20:09
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 08:21
jup - men det ser ud til at man lige skal holde hesten et lille stykke tid!
Det ser ud til at Apple har lidt udfordringer.

Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 10:09
Jeg har lige downloadet Big Sur til USB og vil installere den nu.
Hvis I ikke hører mere fra mig her, er det fordi det er gået galt LOL
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 11:00
Oprindeligt skrevet af itjf itjf skrev:

Jeg har lige downloadet Big Sur til USB og vil installere den nu.
Hvis I ikke hører mere fra mig her, er det fordi det er gået galt LOL

LOL Har også lige installeret den efter 2 forgæves forsøg i går aftes. Kører umiddelbart fint.
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 11:25
Så er den installeret! Det er første gang jeg installerer MacOS fra USB og desværre er det "kun" en opdatering af det gamle OS, jeg havde forventet en helt frisk installering.
Jeg skal åbenbart formatere HD først og havde egenligt forventet at blive spurgt om det inden installering.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 12:35
hvorfor installere du fra usb? Jeg gik blot ind i indstillinger og klikkede opdater. Så kørte det. 
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 13:04
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

hvorfor installere du fra usb? Jeg gik blot ind i indstillinger og klikkede opdater. Så kørte det. 
Fordi jeg ønsker mig en helt "frisk" installation uden "rester" fra tidligere generationer af OS.
Ligesom når du har købt en helt  ny MacBook.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 13:09
det kommer vist an på hvor gammel maskinen er. Det lyder rigtigt meget som om det er en maskine der måske endda er så gammel at den er udenfor support fra apple også. Det er umiddelbart den eneste grund til at jeg kan forestille mig en usb-install ville være nødvendig. - eller at itjf har en h.....t0sh. :-)

En frisk installering vil per definition kræve en total reinstall inkl reformat. - Den slags laver apple generelt aldrig nogensinde. - og de understøtter generelt ikke længere usb-installs men derimod netboot. (altså at maskinen hvis der er behov, bliver installeret med dens oprindelige OS via download fra apple men kræver selvfølgelig en netværksforbindelse)
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

det kommer vist an på hvor gammel maskinen er. Det lyder rigtigt meget som om det er en maskine der måske endda er så gammel at den er udenfor support fra apple også. Det er umiddelbart den eneste grund til at jeg kan forestille mig en usb-install ville være nødvendig. - eller at itjf har en h.....t0sh. :-)

En frisk installering vil per definition kræve en total reinstall inkl reformat. - Den slags laver apple generelt aldrig nogensinde. - og de understøtter generelt ikke længere usb-installs men derimod netboot. (altså at maskinen hvis der er behov, bliver installeret med dens oprindelige OS via download fra apple men kræver selvfølgelig en netværksforbindelse)

Claus, usb install virker nu fint også med Big Sur, ingen problemer Smile
Jeg taler om bootabel usb med Big Sur lavet via terminalen, men det kræver selvfølgelig at du har downloadet et image af Mac OS og skriver dine command i terminalen.

Men jeg er nu ret sikker på at det ved du alt omTongue

PS: Jeg har nu alle år også været tilhænger af et frisk install


Redigeret af Potter - 13-November-2020 kl. 14:17
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
itjf Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 149
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér itjf Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

det kommer vist an på hvor gammel maskinen er. Det lyder rigtigt meget som om det er en maskine der måske endda er så gammel at den er udenfor support fra apple også. Det er umiddelbart den eneste grund til at jeg kan forestille mig en usb-install ville være nødvendig. - eller at itjf har en h.....t0sh. :-)

Som jeg har skrevet her, er min maskine allerede opgraderet med Big Sur, så gisninger om min maskines alder, osv. er ikke i spil her.

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Den slags laver apple generelt aldrig nogensinde. - og de understøtter generelt ikke længere usb-installs men derimod netboot. 

Jeg aner ikke hvad Apple plejer at gøre, men i Apple's egen Big Sur download pakke ligger et program der hedder "createinstallmedia", som bl.a. er beregnet til at oprette en USB-flash-bootable. Det har jeg gjort Wink

Jeg manglede bare at slette partionen først. Det gør jeg næste gang.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12222
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 16:32
Det er måske ikke så elegant når min iMac, med to dialogbokse endda, brokker sig over at være blevet lukket ned på grund af fejl, når den jo lukkede ned fordi jeg bad den opdatere styresystemet
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-November-2020 kl. 19:03
itjf - jo tak - jeg har såmænd de tekniske apple certificeringer, så jeg ved ganske udmærket hvad createinstallmedia gør. 

At du har haft en beta på maskinen, fortalte du jo ikke noget om. (eller også forklarer du dig ualmindeligt dårligt)

Men når der kommer en ny udgave, bruges Usb normalt ikke overhovedet (ligesom det er ved at være rigtigt lang tid siden man kunne købe en usb-nøgle med OS på). Man henter via app-store og så installerer den selv (den starter jo også selv installationen, du skal jo kun stoppe installationen hvis du vil bruge .img filen til noget). Derfor er der normalt kun ved meget specielle tilfælde brug for en usb-install. De eneste tidspunkter hvor den ikke selv kan opdateres direkte uden at du skal gøre alt muligt, er hvis man har en ældre maskine, som officielt ikke understøtter versionen eller en "ikke apple". Har man en supporteret æblemaskine, så lad den om at gøre sit arbejde. Der er absolut ingen grund til at sidde og bruge tid på at lave en usb-nøgle og gennemføre en fuld install fra bunden af.  Men bevares - du gør da bare det du har lyst til. Det er helt og aldeles din maskine, og du bruger bare den tid du har lyst til. 
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu