Med min NAS og NMT.
Tillykke til Komplett.dk for at have vundet en del af mine SP penge
![](smileys/smiley4.gif)
![](/forum/uploads/KimJespersen/2009-06-19_151317_NASNMT.jpg)
Jeg smed lige en fætter BR disk ovenpå, så i kan danne jer et indtryk hvor overvældende store begge apparater er.
Jeg har i hvert fald ikke fået valuta for pengene hvis det skal måles på størrelse og vægt
NASEn nuttet lille størrelse, Zyxel NSA-220 Plus til 1495,- kr. uden harddiske.
Knap 1200,- kr. oveni for 2 stk. Samsung 1 TB Spinpoint.
![](/forum/uploads/KimJespersen/2009-06-19_152053_NAS1.jpg)
Jeg var bekymret om den nu kunne alle de ting jeg gerne ville have en NAS til, men de bekymringer blev gjort til skamme, den kunne det hele og så lidt til. Der medfølger en licens til et automatisk Back up software.
Markér, markér og glem det er der, så snart du ændrer i en fil indenfor det markerede område, så opdaterer den selv back uppen.
Smartere og nemmere bliver det ikke.
Men NAS'en blev først sat op, jeg havde nogle filer der ventede på dens ankomst og så tænkte jeg at jeg skulle bruge det meste af dagen på at sætte, men nej.
På med Sparometeret og i med de 2 Samsung 1 TB Spinpoint og NAS'en i Sparometeret og min Zyxel router.
Hvad skal den lave JBOD, RAID 0 eller RAID 1?
RAID 1 naturligvis og så gik den igang, først formattering og inden der var gået 1 time fra jeg modtog pakken, så begyndte den at køre Resync og det tog lang tid. 4½ times Resync senere, så var den klar til brug og det eneste jeg skulle bestemme, var RAID form.
Jeg rodede lidt i den og alting var næsten for nemt og ukompliceret, så det var en meget ubekymrende oplevelse.
NMTVidere til anden del, nemlig NMT'en. En fiks lille og ikke mindst, let sag, HDX-1000 til 1395,- kr. fordi den havde været ude hos en kunde, som havde sendt den tilbage, ellers normalt 1995,- kr.
![](/forum/uploads/KimJespersen/2009-06-19_153258_NMT1.jpg)
I med et netværkskabel og over i NMT'en, men her stoppede nemheden så også.
Jeg fandt NAS'en med det samme, men den ville ikke streame, men klarede MKV afspilning fra USB udemærket, dog med teksten "Subtitles format not supported".
Tak skæbne, nu skulle jeg til at sende den tilbage
![](smileys/smiley18.gif)
Jeg kunne se NAS'en, flippe rundt i mapperne, men den ville ikke streame og jeg kunne ikke finde forklaringer på hvorfor.
Det viste sig dog at være simpelt hvorfor. Jeg kunne slet ikke logge mig på NAS'en på den måde som ellers var mest åbenlyst, jeg skulle oprette mapperne fra NAS'en enkeltvis og dér, indtaste brugernavn og adgangskode.
Ok, det virkede så, men der var stadig det med underteksterne, som var IDX/SUB og SUP embedded i MKV containeren og efter lidt søgen og så videre, er jeg i dag kommet frem til at HDX-1000 ikke understøtter Image Based Subtitles
![](smileys/smiley7.gif)
De mest åbenlyse og mest anvendte undertekstformater er ikke understøttet. Jeg er hamrendes ligeglad med ssa, srt og andre tekstbaserede undertekster, som benyttes til ligegyldige containere som avi, jeg bruger embedded billedbaserede undertekster i MKV.
Nå, jeg har så spurgt dem hvornår HDX-1000 kommer til at understøtte det, men har endnu ikke fået svar.
Det var et lille skår i glæden, men det positive er billedet, som langt overstiger mine forventninger. NMT'en leverer et billede der ligger som langt over den kvalitet jeg så på Windows, når jeg tjekkede filen, så et eller andet gør den meget rigtigt og jeg vil hade at skulle sende den tilbage fordi den ikke understøtter (eller kommer til at understøtte) billedbaserede undertekster.
Men det spiller, jeg har haft det i én dag og lærer stadig noget nyt om det hele tiden, men indtil videre fatter jeg ikke at jeg har kunnet leve med Windows media center og ikke har gjort dette for flere år siden også af hensyn til back up og data sikkerhed.