Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
MCenterFreak
Guld medlem
Oprettet: 09-Februar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5446
|
Sendt: 12-Juli-2009 kl. 11:42 |
Hvad kan så årsagen være?
Her et par forslag
Indstilling af parabol. Parabolen skal være 100% korrekt indstillet, både horisontalt og vertikalt. Der må ikke være træer eller buske der skygger i den linie der er op til sattelitten.
Kabling. Kablerne skal være af god kvalitet, og med så få mellemled som muligt. Hvis der er samlere/splittere undervejs, så prøv at trække et kabel direkte fra parabolen ned til Tuneren.
Diseq. Hvis du har en Diseq switch, så prøv at gå uden om den
Gammel/defekt LNB. Hvis din LNB er en gammel svend, så prøv at udskifte den. Det skal være en såkaldt Universal LNB.
Jeg ved godt det lyder som en masse arbejde, og ja det er det, for jeg har selv været det hele igennem
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
johnq
Bruger
Oprettet: 02-September-2008
Point: 53
|
Sendt: 12-Juli-2009 kl. 12:00 |
Det er en kæmpe tjeneste at du har testet CAMs'ne! Og du må gerne sende dem tilbage idag, hvis det passer ind i dit program.
Jeg tror du har ret i, at det måske er signalet der er for svagt fra parabolen til tuneren. Jeg vil prøve at følge kablerne fra parabolen til tuneren og se hvordan det ser ud. Den hænger på en anden bygning, så jeg kan godt forestille mig, at der er trukket så meget ledning og med flere samlere at signalet bliver svagt.
Jeg vil også gennemgå dine andre forslag (Diseq, LNB osv.), som jeg iøvrigt ikke havde noget forstand på, men nu ved jeg da hvad jeg skal kigge efter.
Hvad enten jeg får det til at virke eller ej så poster jeg lige en besked.
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
|
Sendt: 12-Juli-2009 kl. 17:27 |
LNB er det hoved der sidder for enden at stangen på din parabol. Signal fanges af selve parabolen som så "samler" det og reflekterer det til LNB (hovedet)
Diseq er et system der håndterer modtagelse fra flere sattelitter, enten ved at switche mellem flere LNBer, eller dreje parabolen med en motor.
Du vil kunne se om der er en switch når du følger kablet, for det står på boxen at det er en Diseq switch. Du kan ved at se på parabolen, konstatere om der er flere LNBer. Er der ikke det, så er der ikke behov for en Diseq switch, men derfor kan det godt være at der sidder en gammel switch fra en ældre installation.
Der er i nogen installationer også benyttet en teknik hvor flere signaler (SAT/UHF/VHF osv) er samlet sammen i en box ude ved antennerne, ført ned i huset med et enkelt kabel, evt med en forstærker. Inde i huset bliver signale så splittet ud igen. Det er efter min mening noget fanden har skabt. Min erfaring er: Keep it simple! Jeg har derfor fjernet alle gamle kabler. Trukket 3 nye kabler. 1 til UHF (DVB-T) 2 til sat (Universal LNB med to udgange, kunne også være to enkelte hoveder). Sat kablerne går direkte ned i tunerne. UHF kablet er lige ind over en forstærker, ude ved masten.
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
|
Sendt: 12-Juli-2009 kl. 17:27 |
Sender din pakke i dag
|
|
 |
johnq
Bruger
|
Sendt: 13-Juli-2009 kl. 16:42 |
Ok, nu ved jeg efterhånden en del om satellit teknik .  Jeg har været ude og kigge på parabolen. Den står på 25 grader og det er foreslået i manualen at sætte den til 26 1/2 grad, så det kan være jeg prøver det, mens jeg får den bedre halvdel til at kigge på TV'et for at se om signal styrken stiger. Desværre hænger parabolen på en anden bygning og ledningen derfra og hertil er gravet ned, så jeg har ikke kunne tjekke den hele vejen ind til tuneren. Hvis ikke det var pga. vi var i lejet bolig ville jeg gå igang med at lægge nye kabler (eller ihvertfald tjekke de gamle grundigt), men jeg tror at jeg venter med at gå så grundigt til værks til vi køber hus igen.
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
|
Sendt: 14-Juli-2009 kl. 00:12 |
Før du roder med parabolen: Tag en Tusch med, mærk op hvor den sidder nu, både horisontalt, vertikalt og retningen (dvs. på stangen eller væggen).
Køb evt. en satfinder hos Harald Nyborg før du går i gang
|
|
 |
johnq
Bruger
|
Sendt: 15-Juli-2009 kl. 17:32 |
God ide med tuschen, jeg har ikke haft tid til at indstille den endnu men vil bruge tricket.
Den satellit finder fra HN vil spare mig en masse penge når vi flytter næste gang og jeg skal have parabolen op. Så slipper jeg for installatør.
Hvis jeg kan gengælde din tjeneste må du sige til og ha' en god ferie i Toscana!
|
 |
MCenterFreak
Guld medlem
|
Sendt: 15-Juli-2009 kl. 21:09 |
Tak skal du have. Du kan altid gengælde, ved at hjælpe andre med de erfaringer som du nu gør dig undervejs
|
|
 |