|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
kris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1046 |
![]() Sendt: 06-Marts-2009 kl. 17:42 |
Jeg tillader mig lige at bruge dette underforum, fordi jeg kan se, at S/P DIF har være diskuteret her før. Jeg ejer en TEAC WAP-4500 som er en streaming klient: http://dspd.teac.de/index.php?id=3821&L=1 Dvs., at jeg streamer musik fra en NAS trådløst til TEAC WAP-4500's base, som jeg så styrer vha. af en remote. Basen er tilsluttet min gamle NAD-forstærker med et simpelt phonostik. Det spiller rigtigt fint (mit musik-setup har været sådan i årevis). Men jeg har bemærket, at TEAC-basen også har en S/P DIF-udgang. Betyder det, at jeg, hvis jeg skifter forstærker en dag og får én med digital indgang, så vil kunne benytte den mulighed? Og indebærer det en bedre lyd...? (Og har alle moderne forstærkere - min er 20 år gammel! - digital indgang eller giver det lige så meget mening at købe en D/A converter...?) /kris Redigeret af kris - 06-Marts-2009 kl. 18:04 |
|
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
Når du bruger analog ud fra TEAC'en benytter du D/A converteren i TEAC'en, hvorimod du benytter forstærkerens D/A converter, hvis du overfører digitalt til denne. Hvad der er bedst afhænger vel primært af om det er TEAC'en eller forstærkeren (den "moderne" af slagsen) som har den bedste D/A converter.
|
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
![]() |
Jeg overfører selv analogt fra min Squeezebox, da jeg bilder mig ind at den har bedre D/A converter end tilfældet er for min surround receiver. Jeg bruger dog også den digitale udgang ind i mellem til at høre nogle surround-optagelser (AC3/DTS i FLAC) via Squeezeboksen.
|
|
![]() |
|
kris ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-December-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1046 |
![]() |
tipsen - jeg skal lige forstå noget: hvis jeg får en forstærker med digital indgang og så benytter digital out fra TEAC'en, så er der da ikke noget, som skal konverteres? eller er jeg bare tungnem? og bliver lyden så BEDRE af det?! (og er der overhovedet forstærkere derude, som er til at købe, som har digital indgang - eller er det kun surroundforstærkere...?) i øvrigt: hvis jeg køber en separat d/a converter kan jeg vel bruge TEAC'ens digitale udgang og "upgrade" audio-inputtet (via d/a converteren) til min forstærker? http://www.hifiklubben.dk/produkter/tilbehoer/andet_tilbehoe r/cambridge_dacmagic_da-konverter_sort.htm eller er jeg på vildveje her? /kris |
|
Sonos diverse, iDevices, WD My Book Live (NAS), MediaMonkey 4, Samsung QE55Q70R, TP-link Deco M9 Plus'ere
|
|
![]() |
|
![]() |
Har nu talt med Hifi-klubben, og de oplyser, 1) at digitale indgange stort set kun finde på surroundforstærkere, som så til gengæld er langt ringere end normale forstærkere, hvad lyd angår, 2) at den omtalte d/a converter kun giver mening med en moderne topkvalitetsforstærker (hvortil min bestemt ikke hører!). Så jeg kører videre med mit nuværende analoge setup, indtil jeg måtte skifte til en moderne forstærker og dertil koble en d/a converter. /kris |
|
|
|
![]() |
|
stefanb ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 452 |
![]() |
Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan kvaliteten er på det analoge output på sådan en TEAC. Men tidligere brugte jeg analogt output på mit onboard lydort i min htpc og det var simpelthen ikke til at holde ud at høre på. Der var alt for meget støj når jeg spillede højt. Så købte jeg en brugt Denon sorround forstærker og nu kører jeg digitalt over i forstærkeren via spdif og det har elemineret alt støj. Vil mene at hvis man overfører lyden digitalt er det kun op til forstærken hvor god lyden er og ikke ens pc... |
|
![]() |
|
![]() |
..præcis - og problemet er som sagt, at surroundforstærkere ikke er udstyret med en topnotch forstærkerdel - og 26.000 for en Lyngdorf-digitalforstærker vil trods alt ikke ofre! (og så meget skal åbenbart betale for at få digital indgang OG en god forstærkerdel). Så det må blive en topnotch analog forstærker og så en Cambridge D/A converter mellem TEAC og forstærker. /kris |
|
|
|
![]() |
|
stefanb ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 452 |
![]() |
Helt sikkert en god løsning. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor store krav du stiller til lydkvalitet, men jeg er super godt tilfreds med min Denon AVR-2801. Jeg købte den brugt for 1500kr på dba. Jeg bruger godt nok ikke forstærkerdelen i den, men kun pre-out udgangene hvor jeg har sat effekt blokke på for at få lidt mere power. Men selvom jeg skruer volumen helt op er der absolut intet støj at høre overhovedet og lydkvaliteten er blevet meget bedre end da jeg kørte analog ud af min htpc. Da jeg stod og skulle købe spurgte jeg ad på hifi4all og blev rådet til at holde mig til enten Denon eller Marantz, når det nu var nede i den prisklasse. Jeg kunne jo godt "nøjes" med en sorround forforstærker med digital indgang, men sådan nogle ligger i en helt anden prisklasse. Redigeret af stefanb - 08-Marts-2009 kl. 23:33 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |