|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Forfatter | ||
OHJ-1 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 115 |
![]() |
|
Hej, Er på vej i dette lydunivers men hvordan er det lige med DVD SACD og regions beskyttelser! Kan PS3 klarer afspille Roy Orbison "Black & White" DVD SACD købt via Amazon.com eller løber jeg her ind i en regionsbeskyttelse? Undskyld, men jeg er komplet blank her Mvh, Ole |
||
Samsung LE46M87BD-Harmony 525
Samsung SMT-H3106 HD Digital PS3 60GB - Onkyo TX-SR605 - Focal JMlab ![]() Beosound 9000 + Beoport 2xPenta mkIII 2xBeolab 8000 |
||
![]() |
||
kokkeole ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 852 |
![]() |
|
Jeg har en del DTS 5.1 musik cd'er, som sandelig heller ikke lyder kedeligt. Men det er ikke så tit man støder på dem mere, desværre. De kan nemlig afspilles på en almindelig cd afspiller, bare der er en digital lydudgang på maskinen, og den er tilsluttet et sourround anlæg. Kan i flæng nævne Sting-Bonnie Riat-Police-Eagles-Don Henley. Der er godt nok smæk på. Bare lige for at blande mig lidt. Hilsen Ole
|
||
Kokkeole
If it's not broken, don't fix it. Marants NR1604 Panasonic DMP-BDT310 B&W DS 2 Dipole B&W CM 1 Subwoofer BW PV1 Samsung UE-46D8005/SMT-H3126 |
||
![]() |
||
Nicoleif ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 07-Februar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 987 |
![]() |
|
Har du en (SACD kompatibel) surround receiver der kan håndtere sacd-multichannel via HDMI (så vidt jeg ved er det vist kun et fåtal der kan dette eller findes de overhoved?). Jeg selv kører 6 x phono fra SACD-afspiller til surround-receiver, hvilket - i hvert fald tidligere - har været den eneste mulighed for overførsel af lydsignalet fra SACD (der forøvrigt har for stor datamængde til at optisk/koaxial kabler kan håndtere det)! Ellers er jeg også super glad for alle mine SACD-skiver (har vel efterhånden ca 100 stk)! Prøv at lytte til Brother in arms i SACD! |
||
![]() |
||
OHJ-1 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 27-Januar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 115 |
![]() |
|
Hmmm, Borer lidt i jer erfarendes hjerner omkring emnet: DVD SACD - er det lig med konvertering til DTS, eller er der også et lydspor i SACD? PS3 60gb skulle kunne håndtere SACD decodning og sender det til reciever som Multi channel PCM, men sker det både ved musik afspilning (CD SACD) og filmafspilning (DVD SACD)? Har lige bestilt: "Dark side of the moon", "Toto IV" & DVD SACD "Black and White" (puh, håber ikker jeg løber i regions beskyttelse her Mvh, Ole |
||
Samsung SMT-H3106 HD Digital PS3 60GB - Onkyo TX-SR605 - Focal JMlab ![]() Beosound 9000 + Beoport 2xPenta mkIII 2xBeolab 8000 |
||
![]() |
||
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
![]() |
|
Så vidt jeg ved, så er der ikke noget, der hedder "DVD SACD".
DVD har DVD-Audio, som kører med MLP-komprimering af lyden (Meridian Lossless Packing). De fleste DVD-Audio har dog også et DD og som regel også et DTS lydspor... |
||
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej HeartWare, Tak for dit svar. Jeg kan se at den er beskrevet som "SACD, DVD Audio 96/24 5.1" og det er jo DTS lydformat, men hmm hvor er det så lige begrebet SACD kommer ind her?! http://m-music.ru/index.php?showtopic=1545 Nå, anyway det er jo et lydformat i topklasse så der skal nok blive noget at både se og høre, om den ikke er regions beskyttet for min PS3 Mvh, Ole |
||
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej, Nu har jeg fået gang i dette SACD univers og nyder det i fulde ørendrag. Men her lige en teknisk spørgsmål i relation til PS3erens opsætning, for jeg har bemærket et der ikke kommer andet end skummelt digitalt "rumlen" ud hvis Onkyo er sat til multichannel, men perfekt når den står i Direct output (omend subén lige skal justere lidt). Er det min opsætning den er galt med, eller har i sammen forhold? Ellers kan jeg lige orientere at DVD/SACD"Black & White" indeholder både DVD video disk med DTS lyd, og herudover en seperat SACD - og ingen regions problemer Mvh, Ole Redigeret af OHJ-1 - 27-Maj-2008 kl. 22:57 |
||
||
![]() |
||
![]() |
|
Omformulerer lige spørgsmålet: Hvilke indstillinger bruger i for hhv. PS3 & Onkyo reciever (TX SR605) til SACD multichannel ? |
||
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() |
|
Du roder _meget_ rundt i de forskellige lyd-formater... Punkt 1: SACD og DVD-Audio er to forskellige ting. At pågældende skive betegnes som SACD er en fejl, det er en DVD-Audio. Derudover siger du at det er DTS-formater, bare fordi der står 96/24, det kan sagtens være 96/24 uden at være DTS. DVD-Audio har ikke noget med DTS at gøre. Jeg prøver lige at tage det fra en ende af, men det er et komplekst emne, så det er ikke helt nemt... (kan vi ikke bare gå tilbage til vinyl...) DVD Video: Kan indeholde lyd i Dolby Digital, DTS, MPEG eller 2-kanals PCM. DVD Audio: En del af den officielle DVD standard. Indeholder lyd i MLP formatet (et lossless komprimeret PCM format, MLP = Meridian Lossless Packaging), typisk i 5.1 24 bit 96 kHz, og nogle gange med 2-kanals 24 bit 192 kHz - PLUS et lydspor i Dolby Digital, som enhver DVD-afspiller kan afspille. Alle DVD-afspillere (og blu-ray afspillere) kan altså afspille DVD-Audio skiver, men for at få den fulde lydkvalitet skal afspilleren understøtte DVD Audio. For at få den "ægte" DVD-Audio lyd ud af afspilleren, skal man enten have HDMI 1.1 eller en analog tilslutning. Almindelig SPDIF digital overførsel (coax eller optisk) kan ikke levere båndbredde nok. Lydsporet via SPDIF udgangen vil enten være nedkonverteret fra DVD-Audio lydsporet, eller være Dolby Digital lydsporet. SACD er ikke DVD, men et format der ligner, med samme grundlæggende teknologi. SACD er ikke PCM, men en helt anden måde at lagre digital lyd på, kaldet DSD. DSD er et 1-bit format, og kort sagt genereres lyden ved at hver bit betyder "op" eller "ned", hvor man i PCM i stedet bruger eksempelvis 16 bits til at beskrive et bestemt punkt på kurven, et bestemt antal gange i sekundet. SACD _kan_ være en dobbeltlags-skive, med CD på det yderste lag. Disse skiver kan afspilles i alle afspillere, som var det en almindelig CD-plade. SACD-laget, samt skiver der udelukkende indeholder SACD, kræver en SACD kompatibel afspiller. Lyden kan overføres på forskellige måder, og her bliver det lidt komplekst: Det kan naturligvis overføres analogt, forudsat at afspilleren har dekodere til det (det har PS3 ikke, mens alle øvrige stationære SACD-afspillere har). HDMI 1.2 understøtter DSD overførsel, og bit-strømmen kan således i princippet overføres direkte til receiveren. Meget få receivere understøtter imidlertid dette, derfor vil en afspiller med HDMI oftest konvertere DSD-strømmen til PCM, og overføre det som PCM via HDMI. DVD-Audio betragtes i dag som et dødt format, og udgivelserne i dette format er mig bekendt ret begrænsede. SACD har heller ikke den store opbakning fra hardware-producenterne længere, men der udgives dog stadig en del i dette format. Efter min personlige mening har begge formater et helt grundlæggende problem i forbindelse med den almindeligt kræsne forbruger: Efter min bedste overbevisning, er man bedre stillet med at købe en rigtigt god CD-afspiller (f.eks. 15-20.000,-s klassen) og spille almindelige CD'er på dén, frem for at bruge samme investering på at skifte en del af CD-samlingen ud, samt investere hvad en ordentlig SACD-afspiller koster. Fans af multikanals-musik er givetvis uenige. EDIT: Jeg kan lige tilføje at hverken SACD eller DVD-Audio indeholder regionskoder. Redigeret af AV Precision - 04-Juni-2008 kl. 00:20 |
||
![]() |
||
Vanderlay ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1168 |
![]() |
|
Bare lige en detalje om den Roy Orbison-skive.
Der findes mig bekendt to udgaver (ud over ældre udgivelser af den), som begge indeholder to skiver. I begge tilfælde en DVD-video med koncerten, og så enten en DVD-audio eller en SACD. Den russiske side blander dem sammen, ser det ud til, men den findes altså på SACD, for den står på min hylde, lyder rigtig godt. Der er ingen tvivl om, at man ikke skal købe en dyr SACD-afspiller, fordi man tror det er fremtiden (i det hele taget skal man ikke købe dyre ting, fordi man tror det er fremtiden), men hvis man har en kompatibel PS3 og forstærker er det vel også begrænset, hvor store investeringer man skal ud i for at nyde en masse gode indspilninger i ypperlig kvalitet. Jeg får i hvert fald mange timers nydelse ud af mine SACDer, hvad enten det så er i stereo eller multikanal. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Hej Otto, tak for din fine gennemgang - særdeles brugbar information, var faktisk ikke bekendt med DVD audio. Hvad angår SACD lydoverførelse fra PS3 så er jeg med så langt, at denne overføres via HDMI som PCM til Onkyo recieveren. Men her er det min undren opstår, da lyden ikke kommer korrekt ud når denne står i Multichannel PCM. Umiddelbart ville jeg tro at det burde være ok, men det blir det først når lydindstillingen sættes til "Direct" eller "pure audio" - er det som det skal være eller er der noget galt her? På forhånd tak for en vurdering heraf. Mvh, Ole |
||
||
![]() |
||
![]() |
|
Helt korrekt Vanderlay, det er netop sådanne en DVD & SACD box jeg fik fra Amazon, og kan orientere at samme koncert er nu også kommet på Blu Ray Mvh, Ole |
||
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 5> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |