recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sagem 60 og lyd på f.eks. en SOMYreciever
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketSagem 60 og lyd på f.eks. en SOMYreciever

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nicolade Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Emne: Sagem 60 og lyd på f.eks. en SOMYreciever
    Sendt: 22-Februar-2006 kl. 12:18

Hej

Jeg læser med spænding alle de spændende forklaringer til 5.1 og stereolyd på selectoren, og mener også selv at jeg har sat ALT rigtigt op; og er bevidst om ændringen ved indstillingen HOME CINEMA og STEREO.

Dog får jeg alligevel lyst til at spørge til, at hvis nu selectoren er forbundet med f.eks. et SONY-anlæg gennem en COAX indgang; når der så sendes i 5.1; vil dette så ændre karakter på receiveren, eller skal man selv "filtrere" signalet og skubbe signalet ud i 5.1. Min receiver siger stadig at det kun er i to kanaler, men kan dette som sagt ikke skyldes at reciveren ikke kan læse så "simpel" en tilslutning??

Glæder mig til at høre fra alle jer orakler

Til top
norbert Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 12:24
Det er kun kanaler fra canal plus,der sender 5.1 lyd. Og så er det ikke alle film, der bliver sendt som 5.1. Resten vil blive sendt som dolby digital 2.0, som du sikkert har oplevet.
Til top
nicolade Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 12:33

Hej Norbert

Ja, det er jeg bevist om.... men jeg håbede blot at ((S)) skulle være garanti for 5.1. Og f.eks var der Harry Potter i aftes med en indledende jingle for DOLBY DIGITAL, og for pokker hvordan ved man så om det er 2.0 eller 5.1..??

Til top
norbert Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 298
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 12:42
Ja det bør din receiver jo fortælle dig. Har du fulgt vejledningen fra selecor om, hvordan du sætter den til 5.1? Du trykker på "nu"-knappen og derefter skifter du på den røde (A) knap, der flytter du lyden, om det skal være 5.1 eller 2.0.
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 13:23

Hej Nicolade,

Et tip til dig: Benyt AFD = Auto Format Detect på din receiver. Den vil finde 5.1, hvis der er 5.1. (Og her er Norberts første svar helt korrekt).

Hvis ikke må du nøjes med 2.0 og så køre stereo eller DPL, evt. tilsætte lidt effekt og hvad du nu foretrækker.

((S)) betyder ikke Dolby Digital 5.1. Allerede da TV2 gik i luften med surround brugte man dette symbol i programoversigter m.m. - og det var længe før DVD'en med 5.1 lyd kom på kom på markedet!

Jeg opfatter symbolet som, at en film sendes i "Dolby Stereo" (filmverdenens udtryk), er i "Dolby Surround" (TV-verdenens synonym) og at alt dels er pakket ned i to kanaler (S = stereo, der kan også stå et symbol med en cirkel bag en anden i stedet for S'et) og dels kan pakkes ud, så det fylder mere. Og derved snarere bør få en ProLogic dekodning end afspilles i stereo-mode, hvis man altså har anlægget til det.

Jeg stoler ikke 100% på, at ugeblade og guider er helt konsekvente og lige entydige med symboler, logoer og lyd-info. Mine ører og det blå lys i "multi-channel decoding" på mit anlæg er mine "overdommere."

Tilsvarende med billede: "Filmen vises i bredformat", kan eksempelvis både betyde i letterbox og i ægte 16:9 via en Selector.

Man ved det kort og godt ikke altid, før man hører eller ser det.

Dolby Digital kan i øvrigt også være i mono (DD 1.0) , alm. stereo (DD 2.0), og det helt store 5.1. Ja, der er endda flere muligheder. Det er derfor, der sættes talkoder efter. 

På engelsk er punktum = komma på dansk, og .1 er LFE til subwoofer*.
Det er en separat kanal, der dog kun går op til 120 Hz (Low Frequency Effects), men den regnes kun for "0,1 kanal".

Så er der frikvarter!  

*meget forenklet og det er anderledes på bl.a. DVD-Audio. En artikel om LFE findes her (engelsk)



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
nicolade Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 13:50

Jamen jamen.. nu skal der prøves derhjemme... Jeg er/var også lidt undrende over, at mit anlæg kan finde 2.0, 5.1, 6.1, DTS, DTS EX og i den dur.. og så ikke fra en Selector.

Jeg vil vende tilbage..

Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Februar-2006 kl. 13:54
Oprindeligt skrevet af nicolade nicolade skrev:

Hej Norbert


Ja, det er jeg bevist om.... men jeg håbede blot at ((S)) skulle være garanti
for 5.1. Og f.eks var der Harry Potter i aftes med en indledende jingle for
DOLBY DIGITAL, og for pokker hvordan ved man så om det er 2.0 eller
5.1..??



Min erfaring viser, at Canal+ visse gange sender Dolby 2.0 på den danske
lydkanal, men skifter man til Engelsk, kommer der 5.1 lyd.
Til top
nicolade Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2006 kl. 21:35

Hej igen

Det blev jo bekræftet, at man kan få god hjælp herinde med selectoren. Ikke mange tænker over, at når man skal sætte sin selector op, så skal det ske med ENGELSK sprog som førstevalg i lyd, og så evt. DANSK tekst; man skynder sig jo blot at vælge DANSK alle steder....

Efter jeres kyndige forslag, har jeg fået min SONY reciever til at genkende både DD 2.0 og 5.1. Så glæder mig blot til at prøve om, jeg også kan indspille det på min HD910 med den geniale 5.1 lyd.

nico

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2006 kl. 21:48

Hej igen.

Så lykkedes det dig - fint.

Det sidste lader sig ikke gøre. (Se i manualen under "lydoptageformat" under specifikationer på side 103).

Sådan er alle recordere indtil videre - 2 kanaler. Enkelte kan dog optage i endnu bedre kvalitet, enkelte optager i MPEG og ikke DD, men det er altid 2.0, ikke 5.1.



Redigeret af Carser
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
nicolade Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2006 kl. 22:05

Du er sgu hurtig Carser... gid man kunne få ligeså hurtig og kyndig hjælp i et lignende forum (opbygget på samme vis) blot omhandlende TomTom navigation... ikke at der ikke er villighed nok, men ingen af os har den forkromede løsning, som her.

Men det er jo en hel anden snak... endnu en gang TAK  +

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Februar-2006 kl. 22:21

Mig hurtig? Selv mit yndlingband hedder RUSH !!!  

Nå, velbekomme og helt enig - det her forum er vist i særklasse.
Jeg har selv fået svar på og lært en masse af det.

Stor ros til folkene og sponsorerne bag det.

PS: Det kan da godt være, du kan klemme et TomTom spørgsmål ind i et af de underfora, der er her uden at det er komplet off-topic.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2006 kl. 20:01
Dette er off-topic, men jeg kan nu ikke lade være........

Carser, hvor kender du Rush fra ?? Jeg går ud fra det er gruppen fra Toronto/Canada.... Jeg har været stor Rush fan, har 14 albums med dem men høre dem stortset ikke mere (ikke fordi jeg synes de er dårlige, jeg er blot ikke den store fan mere, der er så meget andet godt også)

Holdt og holder mest af deres ældre albums, Caress Of Steal og A Farewell To Kings er nok deres bedste albums.....

Hmm, måske bliver det lidt on-topic når jeg oplyser at min 910'er fint spiller mine Rush CD'er

Mvh Peter

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu