recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Salg af UE55D8005
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Salg af UE55D8005

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2016 kl. 19:35
Oprindeligt skrevet af Snigerdis Snigerdis skrev:

Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Oprindeligt skrevet af steen5 steen5 skrev:

Så er folk på dba da totalt uden realitetssans! Jeg ville ikke engang sælge sådan et til 3500 kr. uden at have dårlig samvittighed. Det kan begynde at stå og klikke dagen efter. Og så ringer køberen nok retur og beklager sig... og hvad gør man så?

Hvis man husker, at skrive at TVet sælges "som beset" så gør man ikke noget. Hvis man ikke har husket dét, så tager man TVet retur eller kompenserer køber.

Det er noget fis. Købt som beset er ikke ensbetydende for at man kan fralægge sig alt ansvar.
http://www.forbrug.dk/Artikler/Test-og-raad/Forbrugerleksikon/forbehold?tc=EC21F44DC3E646B6B4E579B23D871515

Nej, det er ikke noget fis. Citat fra forbrug.dk som der linkes til højere oppe:

Forbrugerkøb: Den del af købeloven, der gælder for disse typer køb, kan fraviges efter aftale. Det betyder, at du godt kan aftale noget andet end det, der står i købeloven. Det kan fx være, at der kun er et års reklamationsret eller måske slet ikke nogen reklamationsret. Fx er det almindeligt, når du køber en brugt bil af en privatperson, at I aftaler, at den er købt som beset og uden reklamationsret.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Maj-2016 kl. 13:23
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Fordi, der åbenbart er nogle, der gerne vil snydes, er der vel ikke nogle, der siger, man SKAl snyde dem?
Personligt, vil jeg gerne kunne bevare min samvittighed, og går meget op i, at lave det, jeg kalder en "fair handel".

Fair handel - For hvem? Og baseret på hvad?

Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2016 kl. 04:25
Begge parter, naturligvis! Baseret på sund fornuft, kan dog godt lidt se, hvor du vil hen.
Det er ikke alle, der kan beskyldes for, at besidde ret meget af den.  :)

Generelt set, mener jeg, at de, der imponeres over, hvad et tv kostede for 5 år siden, nok ikke burde overveje at købe brugt!
Omvendt, set fra sælgers side, er det også helt tosset, at spekulere i, hvor meget, man har mistet, siden man købte det.

Når man køber (det meste) elektronik i dag, må man ikke forvente mere end 4-5 års levetid, og pengene er fløjet sig en tur.
Det kan lidt sammenlignes med, at købe en bil. Den falder jo også 50.000 kr. (naturligvis plads til variationer) i det, du er kørt ud over den første kantsten... :)

Redigeret af Supergris - 11-Maj-2016 kl. 04:48
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2016 kl. 10:27
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Begge parter, naturligvis! Baseret på sund fornuft, kan dog godt lidt se, hvor du vil hen.
Det er ikke alle, der kan beskyldes for, at besidde ret meget af den.  :)

Generelt set, mener jeg, at de, der imponeres over, hvad et tv kostede for 5 år siden, nok ikke burde overveje at købe brugt!
Omvendt, set fra sælgers side, er det også helt tosset, at spekulere i, hvor meget, man har mistet, siden man købte det.

Når man køber (det meste) elektronik i dag, må man ikke forvente mere end 4-5 års levetid, og pengene er fløjet sig en tur.
Det kan lidt sammenlignes med, at købe en bil. Den falder jo også 50.000 kr. (naturligvis plads til variationer) i det, du er kørt ud over den første kantsten... :)

Problemet er, at den der sunde fornuft oftest har to forskellige udgangspunkter.
1. Sælger vil sælge til højeste pris.
2. Køber vil købe til laveste pris.
(der findes variationer der afviger fra dette)

Og det bliver ikke et hak bedre af, når så nogen efterspørger en vurdering eksempelvis her på forumet, og der er folk der skriver, at de vurdere det til x-antal kroner, men at de aldrig selv ville købe det til den pris. (det er fx sket i den her tråd). 

Så er begrebet "sund fornuft" ikke længere en brugbar faktor, efter min mening. Alene det at en sælger spørger andre, hvad noget er/skal være værd for ham, er jo i virkeligheden et paradoks. Det kan dermed aldrig blive sælgerens sunde fornuft. Og slet ikke fordi sælgeren som udgangspunkt egentlig helst vil høre, hvad den højeste pris han kan tage for en vare er. 

Min mening er - Prisen afgøre salget. Er prisen for høj, så sælges det ikke. Plain and simple. Og så kan man udelukke alle former for sund fornuft. Når en handel er indgået, så må man formode at både sælger og køber er tilfredse, (hvis ikke, så har een af dem fejlet).
Mere konkret - Hvis trådstarteren synes hans TV er 5000,- værd, så er det det han sætter det til salg til. Bliver det ikke solgt, så er det sandsynligvis pga prisen. Bliver det derimod solgt, så har en køber eller sælger ikke gjort noget galt eller været forkert på den. De er blot blevet enige om en prisen. 
Og jeg vil ikke kalde sælger for noget grimt, ej heller kalde en købe for et fjols. De har hver deres årsag til at gøre det sådan, årsager som oftest slet ikke er i spil, når andre skal kommentere og blande sig i det.

Afvigelse fra de ovenstående udgangspunkter:
Sælger sætter prisen til en slik - Årsag kunne være et lyn hurtigt salg. 
Køber betaler en høj pris - Årsag kunne være, at der ikke er tid/lyst til at eftersøge markedet for billigere tilsvarende alternativer. 
(Jeg har personligt selv benytte begge).

Så er der den sidste mulighed.
Sælger sætter vare til salg som en reel auktion - Her kan alt ske, lige fra meget lav pris til nærmest uhyre høj. 

Fælles for det hele er dog, at når handlen er indgået, så bør begge parter være tilfredse. Ellers er der et helt andet problem hos mindst een af dem. 
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu