recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Salg af vare med engelsk strømstik og adapter?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Salg af vare med engelsk strømstik og adapter?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
SJOK Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-April-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 88
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SJOK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Salg af vare med engelsk strømstik og adapter?
    Sendt: 29-April-2012 kl. 12:33
Jeg har købt en elektronisk vare (generelt spørgsmål, så derfor nævner jeg ikke, hvad jeg har købt) 
i en dansk butik, der blev leveret med engelsk strømstik og en rejse adapter til at sætte ovenpå. Det virker, men er det lovligt at sælge elektroniske varer med engelske strømstik i Danmark? (gerne med henvisning til lov, hvis muligt)

Hvis nogen ved om den elektroniske vare kan tage skade ved at bruge det engelse stik med rejse adapter, kunne jeg selvfølgelig også godt tænke mig at høre fra jer!

På forhånd tak for svar!

SJOK
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 14:15
Det meste elektronik i dag er forsynet med en switchmode strømforsyning, som kan køre på både 110 og 230 V. Typisk så skifter producenten blot stikket eller kablet ud til de forskellige lande. Til visse apparater følger der simpelthen en lille pose med stik med, som kan klikkes i strømforsyningen - én til hver type netstik. Så der skulle ikke være nogen fare ved at bruge adapteren.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
pgrundl Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2008
Point: 460
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pgrundl Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 14:55
Strømmen i England er desuden den samme som i Danmark, så det er kun stikket til forskel. Du kan roligt anvende det. Min boremaskine, min bluray afspiller og min støvsuger kommer allesammen fra England, og de fungerer fint :)
Til top
Brasch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-November-2007
Point: 645
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brasch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 17:24
det gør ingen forskel, det meste elektronik i uk bliver solgt med standard eu stik med en adapter skruet uden på
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 22:35
Angående lovlighed så prøv og kontakt sikkerhedsstyrelsen. Det er dem som fastlægger reglerne for blandt andet alt hvad der har med el at gøre. Jeg kan have min tvivl om hvorvidt det er lovligt at sælge et produkt hvor der skal anvendes rejseadaptor sammen med, men er ikke kommet så langt i uddannelsen at vi er begyndt at nærstudere stærkstrømsbekendtgørelsen så tør ikke sige det med sikkerhed.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
rawi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Juni-2009
Point: 282
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rawi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-April-2012 kl. 23:51
jeg tror ikke det er ulovligt at sælge med adapter, men da der ikke følger et "rigtigt" EU stik med kunne det tyde på parallel import.
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-April-2012 kl. 15:30
Oprindeligt skrevet af SJOK SJOK skrev:

Jeg har købt en elektronisk vare (generelt spørgsmål, så derfor nævner jeg ikke, hvad jeg har købt) 
i en dansk butik, der blev leveret med engelsk strømstik og en rejse adapter til at sætte ovenpå. Det virker, men er det lovligt at sælge elektroniske varer med engelske strømstik i Danmark? (gerne med henvisning til lov, hvis muligt)

Hvis nogen ved om den elektroniske vare kan tage skade ved at bruge det engelse stik med rejse adapter, kunne jeg selvfølgelig også godt tænke mig at høre fra jer!

På forhånd tak for svar!

Jeg ved godt det her sårer mange, man hvis man ikke vil skære det engelske stik af, hvad da bare med sno noget ledning omkring, og godt med Gaffa-tape og et par kronemuffer, er det ikke nok herhjemme  LOL. Man burde måske anbringe plast omkring det engelske stik, således Gaffa tapen ikke sætter mærker på, nå ja, samme stik.
  Oplevede engang hvor en sådan engelsk adapter kunne sætte "over og skrues fast", på et stik fra en  Satelleit/Digital tv tuner, virkede ved første øjekast underligt men fangede til sidst idéen.
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu