|
Salg af vare med engelsk strømstik og adapter? |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
SJOK ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-April-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 88 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 29-April-2012 kl. 12:33 |
Jeg har købt en elektronisk vare (generelt spørgsmål, så derfor nævner jeg ikke, hvad jeg har købt)
i en dansk butik, der blev leveret med engelsk strømstik og en rejse adapter til at sætte ovenpå. Det virker, men er det lovligt at sælge elektroniske varer med engelske strømstik i Danmark? (gerne med henvisning til lov, hvis muligt) Hvis nogen ved om den elektroniske vare kan tage skade ved at bruge det engelse stik med rejse adapter, kunne jeg selvfølgelig også godt tænke mig at høre fra jer! På forhånd tak for svar! |
|
SJOK
|
|
![]() |
|
Torben Rasmussen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Flatpanels.dk Oprettet: 06-Februar-2007 Sted: København Status: Offline Point: 4378 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det meste elektronik i dag er forsynet med en switchmode strømforsyning, som kan køre på både 110 og 230 V. Typisk så skifter producenten blot stikket eller kablet ud til de forskellige lande. Til visse apparater følger der simpelthen en lille pose med stik med, som kan klikkes i strømforsyningen - én til hver type netstik. Så der skulle ikke være nogen fare ved at bruge adapteren.
|
|
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
|
|
![]() |
|
pgrundl ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 20-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 460 |
Strømmen i England er desuden den samme som i Danmark, så det er kun stikket til forskel. Du kan roligt anvende det. Min boremaskine, min bluray afspiller og min støvsuger kommer allesammen fra England, og de fungerer fint :)
|
|
![]() |
|
Brasch ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 14-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 645 |
det gør ingen forskel, det meste elektronik i uk bliver solgt med standard eu stik med en adapter skruet uden på
|
|
![]() |
|
db89 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-December-2008 Sted: Fredericia, DK Status: Offline Point: 1758 |
Angående lovlighed så prøv og kontakt sikkerhedsstyrelsen. Det er dem som fastlægger reglerne for blandt andet alt hvad der har med el at gøre. Jeg kan have min tvivl om hvorvidt det er lovligt at sælge et produkt hvor der skal anvendes rejseadaptor sammen med, men er ikke kommet så langt i uddannelsen at vi er begyndt at nærstudere stærkstrømsbekendtgørelsen så tør ikke sige det med sikkerhed.
|
|
Hold jer fra simplyelectronics.net
|
|
![]() |
|
rawi ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 282 |
jeg tror ikke det er ulovligt at sælge med adapter, men da der ikke følger et "rigtigt" EU stik med kunne det tyde på parallel import.
|
|
![]() |
|
skyking ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-December-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 348 |
![]() |
|
En noget indforstået Joke, do not answer!
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |