recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Brugergrupper > Bruger til bruger
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Salgspriser på DBA
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Salgspriser på DBA

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2411
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2015 kl. 22:34
Oprindeligt skrevet af Among Among skrev:

Armslængdeprincippet anvendes nu også indenfor bl.a. skatteretten, hvor det netop bruges til at estimere den korrekte værdi af en given handel. Og hele idéen med at kvalificere en given handelspris i henhold til armslængdeprincippet er jo at finde ud af, om der er givet for lidt eller for meget for en vare. Så det er noget vrøvl at sige, at det kun er den konkrete aftales parter, og den konkrete handelspris, der kan bestemme værdien af en vare.
Okay, så hvis jeg mener min brugte forstærker skal sælges for x kroner og du i stedet mener den bør koste y kroner, så kan du påpege armslængdeprincippet og kræve at jeg sælger den til en eller anden listepris? Eller er virkeligheden måske nærmere, at uanset hvad du mener om kvalificerede handelspriser og hvad ved jeg, så har jeg mulighed for at sige at jeg ikke gider handle med dig til den pris? Måske kan jeg ligefrem møde en anden køber jeg kan nå til enighed med, hvorefter handelsprisen bliver lige nøjagtig den pris vi giver håndslag på upåagtet hvad en eller anden kvalificeret handelsprisliste i øvrigt mener om emnet?

Jeg skal gerne prøve at anskueliggøre, hvad jeg mener, når jeg siger "reel brugtværdi". For mig er den reelle brugtværdi den pris, der kan opnås ved en handel mellem to oplyste parter, der bl.a. har et godt kendskab til fx værdiforringelsen, som ikke er interesseforbundne og som står nogenlunde lige stærkt i en forhandlingssituation. Den pris, der herved opnås, mener jeg, kan betegnes som den "reelle brugtværdi". Hvis vi i modsat fald har at gøre med en handel, hvor den ene part har fået en fejlagtig opfattelse af fx værdiforringelsen, så er det klart, at prisen vil blive en anden.
Jeg er med på hvad du mener med begrebet "reel brugtværdi", jeg mener bare ikke du kan bruge det til noget som helst konkret i den virkelige verden. Jo, du kan bruge det som en guideline til hvad du selv ønsker at købe/sælge en vare for, men det er jo ikke det samme som at modparten er enig med dig og ender med at afslutte en handel.

Indenfor aftaleretten er der i øvrigt også eksempler på, at en aftale kan erklæres ugyldig eller justeres, fordi den aftalte pris viste sig at være urimelig. Hele forudsætningen for at en pris kan erklæres urimelig er jo, at der kan estimeres en "rigtig" pris.
Har du nogensinde set en brugthandel mellem private blive justeret eller erklæret ugyldig med mindre der har været tale om fejlagtige specifikationer eller regulært bedrageri? Jeg har hørt om handler der er blevet justeret fordi varen viste sig ikke atsvare til det annoncerede, men jeg har andnu til gode at høre om en privat brugthandel hvor prisen efterfølgende er blevet justeret fordi retten fandt at den aftalte pris var for høj eller for lav.
Til top
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2010
Sted: Aalborg
Point: 501
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2015 kl. 00:10
Jeg kan se, at du nu anerkender min brug af formuleringen "reelle brugtværdi". Så er vi i det mindste kommet så langt. Du er så åbenbart uenig i, at man kan bruge den til noget praktisk, men dig om det. Jeg synes, at den praktiske betydning er ret åbenlys, når tråden netop omhandler det generelle prisniveau på DBA.

Resten af dit indlæg forstår jeg ikke pointen med. Jeg har aldrig snakket om, at man skulle kunne "kræve" en bestemt pris. Min holdning er, at det naturligvis står sælger frit for, hvem han vil sælge til og til hvilken pris. Men jeg har naturligvis lov til at betegne visse salg som salg til overpris, hvis jeg mener, at der er tale om salg til overpris.

Jeg er i øvrigt nysgerrig efter at høre, om du nogensinde bruger udtrykket "salg til overpris"? Hvis ja, hvilke faktorer indgår så i din vurdering af en overpris? Da du, hvis jeg forstår dig korrekt, kun opererer med en pris, den aftalte, så eksisterer konceptet "salg til overpris" vel ikke?

Min bemærkning om aftaleretten og urimelige priser havde til hensigt at tilbagevise din påstand om, at den pris, der er aftalt, altid er den korrekte/eneste relevante pris. Der er talrige eksempler fra retspraksis på aftaler, som er blevet underlagt sagkyndige vurderinger med det formål at finde ud af, om den pris, der blev krævet, var rimelig.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2015 kl. 08:39

Jeg kan se, at du nu anerkender min brug af formuleringen "reelle brugtværdi".
Der er en væsentlig forskel på at jeg siger, at jeg forstår hvordan du bruger begrebet og på at jeg anerkender begrebet som korrekt.

Der findes en del mennesker der kalder hele deres computer for "harddisken". De har en skærm, et tastatur, en mus og en "harddisk". Når jeg møder sådan nogle mennesker forstår jeg godt hvad de mener når de siger "harddisken", men det er ikke det samme som at jeg anerkender deres brug af ordet er korrekt. 

Så en gang til, jeg er med på hvad DU mener når du bruger ordene "reel brugtværdi" og jeg har også forstået hvilken betydning DU mener de dækker over, men det er ikke det samme som at jeg anerkender din definition.

Resten af dit indlæg forstår jeg ikke pointen med. Jeg har aldrig snakket om, at man skulle kunne "kræve" en bestemt pris. Min holdning er, at det naturligvis står sælger frit for, hvem han vil sælge til og til hvilken pris. Men jeg har naturligvis lov til at betegne visse salg som salg til overpris, hvis jeg mener, at der er tale om salg til overpris. 
Du har lov til at mene lige hvad du vil om en handel du ikke er en del af, det er komplet uden betydning for handlen.

Jeg er i øvrigt nysgerrig efter at høre, om du nogensinde bruger udtrykket "salg til overpris"? Hvis ja, hvilke faktorer indgår så i din vurdering af en overpris? Da du, hvis jeg forstår dig korrekt, kun opererer med en pris, den aftalte, så eksisterer konceptet "salg til overpris" vel ikke?
Jeg bruger ikke udtrykket "salg til overpris". Jeg ser indimellem handler hvor jeg ikke forstår at køber ønsker at give så meget for en given vare, men hvis køber og sælger blev enige om den pris, så anerkender jeg, at det var den korrekte pris for lige netop den specifikke vare på den specifikke dag mellem de to specifikke personer.
Til top
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2015 kl. 09:32
Så anerkender du jo også min brug af udtrykket! Du startede jo med at sige, at udtrykket ikke findes. Nu siger du blot, at min definitionen og brug af udtrykket er forkert.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Du har lov til at mene lige hvad du vil om en handel du ikke er en del af, det er komplet uden betydning for handlen.

Jeg har så sandelig heller ikke påstået andet. Jeg har aldrig interveneret i en konkret handel mellem to andre personer, fordi jeg mente, at den aftale pris var forkert, men når jeg støder på en debattråd, hvor det generelle prisniveau på DBA diskuteres, er det da meget nærliggende at komme med mit synspunkt, når jeg nu har en holdning til emnet.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Jeg bruger ikke udtrykket "salg til overpris". Jeg ser indimellem handler hvor jeg ikke forstår at køber ønsker at give så meget for en given vare, men hvis køber og sælger blev enige om den pris, så anerkender jeg, at det var den korrekte pris for lige netop den specifikke vare på den specifikke dag mellem de to specifikke personer.

Hvis du mener, at den konkrete aftale/pris er definerende for varens værdi, hvorfor har du så svært ved at forstå, at nogen vil betale den pris, der svarer til værdien? Det er da aldeles ulogisk.

Redigeret af Among - 28-Januar-2015 kl. 09:33
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2015 kl. 16:00

Så anerkender du jo også min brug af udtrykket! Du startede jo med at sige, at udtrykket ikke findes. Nu siger du blot, at min definitionen og brug af udtrykket er forkert.

Jøsses du er tung. 

Ja, ordet "reelle" findes i den danske retskrivning og ja, det er også okay at danne det sammensatte navneord "brugtværdi" af ordene "brugt" og "værdi". Så ja, ordene "relle brugtværdi" findes udfra et rent sprogligt synspunkt.

Det er dog ikke det samme som at "reelle brugtværdi" eksisterer som begreb. Jeg kan også sætte ordene "lakrids" og "propel" sammen til "lakridspropel" rent sprogligt, men det er ikke det samme som at der eksisterer propeller af lakrids eller at sammensætningen "lakridspropel" er et anerkendt begreb.

Hvis nu jeg så efterfølgende siger "For mig er en lakridspropel den pris, der kan opnås ved en handel mellem to oplyste parter, der bl.a. har et godt kendskab til fx værdiforringelsen, som ikke er interesseforbundne og som står nogenlunde lige stærkt i en forhandlingssituation. Den pris, der herved opnås, mener jeg, kan betegnes som en lakridspropel." så har du en ide om hvad det er jeg mener med ordet lakridspropel, men det er langtfra det samme som at du anerkender udtrykket lakridspropel.

Jeg har så sandelig heller ikke påstået andet. Jeg har aldrig interveneret i en konkret handel mellem to andre personer, fordi jeg mente, at den aftale pris var forkert, men når jeg støder på en debattråd, hvor det generelle prisniveau på DBA diskuteres, er det da meget nærliggende at komme med mit synspunkt, når jeg nu har en holdning til emnet.
Okay, så du har aldrig brugt dit udtryk "reelle brugtværdi" i nogen konkret sammenhæng, det er udelukkende en eller anden fiktiv værdi din mavefornemmelse siger dig, at to fiktive idealpersoner i en fiktiv handel ville ende med af pris, men alligevel stejler du over at jeg siger begrebet er tankespind.

I bund og grund rammer du hovedet på sømmet med dit indlæg fra igår kl 8.31:

Den reelle brugtværdi må da netop være defineret ved, at den fastsættes af to (relativt) oplyste forhandlingsparter. Ellers kan jeg ikke se, hvad man overhovedet skulle bruge denne størrelse til.

..og svaret er, at den størrelse netop ikke kan bruges til noget som helst.

Det du kalder den reelle brugtværdi kan aldrig blive andet end et skøn baseret på de parametre du opstiller om en fiktiv handelssituation hvor begge parter er enige om afskrivningen og for øvrigt ikke har interesser involveret. Når man kombinerer man det med, at værdien tilsyneladende ikke har nogen som helst praktisk betydning, hvorfor er det så så vigtigt for dig at holde fast i dens eksistens? 

Det du kalder den reelle brugtværdi er, som jeg ser det, en ren og skær mavefornemmelse du har i forhold til hvad du føler en given vare er værd. Den giver ikke nogen praktisk mening og findes kun oppe i knolden på dig.

Hvis du mener, at den konkrete aftale/pris er definerende for varens værdi, 
Det gør jeg.

hvorfor har du så svært ved at forstå, at nogen vil betale den pris, der svarer til værdien? Det er da aldeles ulogisk.
Jeg siger jo netop at folk ALTID betaler præcis den pris der svarer til værdien af varen idet værdien af varen ER den pris køber og sælger bliver enige om.

Det eneste ulogiske er, at du insisterer på at der kan være forskel på den pris køber og sælger bliver enige om (= værdien af varen) og så en eller anden fiktiv "reel brugtværdi" du mener varen også har.

Redigeret af strandvasker - 28-Januar-2015 kl. 16:02
Til top
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2015 kl. 17:20
Hvis du brugte ordet "lakridspropel" i den betydning, ville der nok være behov for en ledsagende forklaring. Jeg har ikke opfattelsen af, at min brug af udtrykket "reelle brugtværdi" gav anledning til nogen uddybning. Der er i hvert fald ikke nogen, der har spurgt ind til, hvad jeg mente med den formulering.

Men i øvrigt endnu et fantastisk eksempel. I det hele taget er jeg fascineret af din evne til at konstruere eksempler.

Hvis du ikke ser nogen berettigelse i at bruge udtrykket "reel brugtværdi", så synes jeg da, at du skal lade være med at bruge det. Der er heldigvis ingen der tvinger dig, og jeg er personligt fuldstændig ligeglad med, om du finder begrebet meningsløst. Hvis du kan få din verden til at hænge sammen ved kun at tage udgangspunkt i den pris, der konkret er aftalt, så held og lykke med det.

- Men jeg vil sige, at jeg ikke håber, at du har med juridisk arbejde at gøre i din dagligdag. Den omstændighed, at du kun tager udgangspunkt i den aftale pris, er direkte i modstrid med flere eksempler fra juraen. Nedenfor følger fx et citat fra en afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, der netop beviser, at priser kan kvalificeres:

"Støvsugere af andre mærker forhandles normalt til langt lavere priser, og klagerne kunne derfor kontant have købt udmærkede støvsugere til langt under 2.000 kr. pr. stk. Der er derfor anledning til i medfør af kreditaftalelovens § 22 at nedsætte kontantprisen pr. støvsuger til et beløb i størrelsesorden 2.000 kr."

http://www.forbrug.dk/Afgoerelsesdatabase/Forbrugeromraadet/husholdningsapparater-og-isenkraem/stoevsuger?tc=1D32694C65CC40089E6ECAC6BFF2BF2D
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2015 kl. 20:56
Mener du helt seriøst at den aftale har nogen som helst relevans i forhold til en brugthandel mellem to private?

Det du linker til er en forbrugeraftale indgået mellem en privat og et firma og omhandler en vare købt som ny. På nye varer findes der typisk det der hedder en vejledende udsalgspris, dvs. et pejlemærke for i hvilken størrelsesorden en pris bør ligge.

Ved brugthandel er der ikke noget der hedder vejledende udsalgspris eller "reel brugtværdi" for nu at bruge dit udtryk fordi ting som alder og stand spiller ind, for ikke at snakke om behov kontra udbud. 

På brugtvarer der sælges mange af, fx. alle dem der genre vil sælge deres gamle iphone fordi de har købt en nyere model vil der typisk opstå en pristrend pga. konkurrencen, men det er ikke det samme som at trenden afspejler den "korrekte" pris, kun at det statisk set er ca. den pris købere og sælgere hyppigst bliver enige om.

På andre brugtvarer, fx. de forlygteparaboler jeg manglede for at kunne syne min Alfa Romeo fra halvfjerdserne, var udvalget så uhyggeligt ringe at jeg var nødt til at give en relativt høj pris for dem, en pris der var adskillige gange nyprisen. Problemet var at jeg ikke havde andre muligheder, de produceres ikke længere og der var kun en gut i Europa der havde et sæt og han vidste godt de var sjældne. Alligevel mener jeg at prisen var rigtig, ellers havde jeg ikke handlet med ham. Jeg kunne muligvis have sparet nogle procent på at vente et par år på et tilsvarende sæt måske dukkede op, men jeg havde brugt for lygterne nu, derfor var prisen rigtig selv om den var højere end jeg ville have foretrukket.

For nu at vende tilbage til dit link, så forbløffes jeg over hvad der får nogen til at skrive under på to 14.000 kroners støvsugere?!? Jeg mener, et absolut minimum af research (fx. at kigge i sidste uges katalog fra Harald Nyborg) må da have vist at det var en helt skæv pris. Nu beskrives forhandlerens fremgangsmåder som temmeligt tvivlsomme og det er ikke til at sige hvor stor grad af tvang der indgik, så jeg skal ikke anfægte rettens beslutning om at justere på aftalen, men generelt er jeg af den holdning, at hvis en juridisk myndig person sætter en underskrift på en aftale, god eller dårlig, så gælder aftalens vilkår med mindre den er i strid med gældende lovgivning. 
Til top
Among Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Among Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2015 kl. 07:58
Ja, det kan du tro, at jeg mener. Diskussionen går jo på, om man kun kan tage udgangspunkt i den aftale pris. Så med mindre du mener, at brugthandler har en særlig juridisk retsstilling, så er der ikke nogen grund til at tro, at brugthandler ikke også skulle kunne underlægges sagkyndige prisvurderinger.

Jeg vil igen også gerne fremhæve det tidligere nævnte armslængdeprincip indenfor skatteretten, der netop angår værdisætning af visse typer af aftaler, udover hvad parterne har aftalt.

Man kan sagtens forestille sig en sag om urimelige priser indenfor en brugthandel mellem to private parter. En sådan sag ville sandsynligvis have sit udspring i generalklausulen i §36 i aftaleloven. Hvis jeg havde købt en vare og efterfølgende gjorde gældende, at jeg havde betalt en urimelig pris, så ville domstolen være nødsaget til at behandle sagen og foretage en vurdering, sandsynligvis ved indhentning af sagkyndig erklæring, for at finde ud af, om jeg havde betalt en (juridisk set) urimelig pris.

Problemstillingerne indenfor de områder, jeg nævner (skatteretten og aftaleretten) ville ikke kunne behandles, hvis ikke det var muligt at sammenholde med andre, estimerede værdier

Jeg er ikke uenig i det sidste, du skriver, og som udgangspunkt er aftaler jo også bindende. Det er et helt fundamentalt princip i aftaleloven. Men det er klart, at der kan opstå så urimelige aftaler, at man af bliver nødt til at se udover det princip. Det er jo ikke gavnligt for samhandlen i et samfund, at folk indgår i aftaler, som de efterfølgende fortryder, så derfor har man i lovgivningen hjemmel til at tilsidesætte FOR urimelige aftaler. Og det, synes jeg, egentlig er logisk nok.
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu