Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
|
Sendt: 09-Juni-2008 kl. 23:19 |
Bruce skrev:
Dernæst bliver det et spørgsmål om, hvorvidt et ferrari anlæg til 10.000.000 kr. vil kunne behandle de informationer som findes i 384-640 kbps på en måde, så det lyder bedre end et PCM spor. |
Udgangspunkt er 640 kbps DD lydspor mod et PCM. PCM er bedst, det er enige om, men herefter er de samme krav som normalt.
- En god strømforsyning som skal føde alle de følsomme digital og analog kredsløb. Her skal der kunne leveres rigeligt med rent og jævn effekt, og man opbygge det, så man adskille lyd og video del.
- KÆMPE KÆMPE forskel i den digitale behandling af Dolby Digital. Her arbejder mange produkter ud fra worst-case scenerio. Det betyder at den reele signal behandling måske er nede på 12-14 bit mod et oplyst på 24. Signalbehandlingen er simpelthen fastlåst på 12-14 bit og kommer aldrig højere. Dette fungerer fulstændigt som "dynamic compression" og man mister for det først opløsning og detaljer og samtidigt går en stor del af dynamikken tabt. Her er Lexicon simpelthen klasse, og en NAD M15 gør det også rigtig godt, da den ikke har disse begrænsninger. Derfor er den meget dynamisk på DD/DTS end så meget andet.
- Kæmpe forskel på DSP behandlingen. Både i hastighed, beregningskapacitet, støj og forvrængning.
- Kæmpe forskel på kvaliteten af D/A konverterne som i sidste ende skal udjævne de digitale kanaler til et analogt lydspor.
- Kæmpe forskel i opbygningen forforstærker delen, specielt volume kontrol. Her er stor forskel på, hvor lav forvræning man kan opnå.
- Derudover kommer resten af komponenterne, såsom kabinet, kredsløb m.m.
Så der er massere af plads til en super afspilning af Dolby Digital eller en virkelig dårlig afspilning af PCM og derfor kan Dolby Digital SAGTENS lyde bedre end PCM. Jeg har stadig ikke hørt et apperat som kan afspille TrueHD som kommer i nærheden af det DD jeg har hørt fra Lexicon MC-12.
Redigeret af Iron Man - 09-Juni-2008 kl. 23:27
|
 |
Startrek
--
Bruger stoppet på recordere.dk
Oprettet: 02-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 5740
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 00:00 |
Kunne værre sjovet at smide en Lexicon MV-5 ind i debate, den kan nemli
tage PCM over HDMI, og folk der er hørt den sige at PCM lyder er best, men
en MC-12 koste det samme som en biograf pros.
En MC-12 ville altid kunne slå en surrund forærker i mellem klasse (som
man bruger jo bruger, på grund af prisen).
|
 |
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
Oprettet: 09-Januar-2007
Point: 558
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 02:48 |
Iron Man skrev:
Så der er massere af plads til en super afspilning af Dolby Digital eller en virkelig dårlig afspilning af PCM og derfor kan Dolby Digital SAGTENS lyde bedre end PCM. Jeg har stadig ikke hørt et apperat som kan afspille TrueHD som kommer i nærheden af det DD jeg har hørt fra Lexicon MC-12. |
Tja, den køber jeg så altså ikke Jeg kan sagtens medgive, at den lydmæssige kvalitet er superb fra en Lexicon, men sammenligner man 640 kbps lydsporet af f.eks. Dave Matthews koncerten kontra TrueHD 96kHz/24-bit sporet eller Pans Labyrinth DD5.1 versus DTS HD-MA 7.1, så er der så meget ekstra information i de lydspor, at jeg godt tør spille hasard på, hvad folk vil vælge i en blindtest, hvis man sætter f.eks. en god Denon eller Onkyo receiver til at outputte lyden istedet til de samme højttalere.
Man kan ikke vride mere saft ud af en citron end den indeholder, uanset hvilket værktøj man opfinder til formålet og selv om Lexiconen absolut er den mest kompetente kæmpe, så kan den ikke udfylde de manglende bits og bytes, som skaber en klang, dybde og detaljegrad, som kun lossless sporet har.
Men der kunne måske være baggrund for en seance, hvor man rigger en test i denne stil sammen.
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 06:04 |
Startrek skrev:
Kunne værre sjovet at smide en Lexicon MV-5 ind i debate, den kan nemli tage PCM over HDMI, og folk der er hørt den sige at PCM lyder er best, |
Det er en pisse fed maskine, jeg har overvejet at skifte ud til fordel for min M15 
Redigeret af Iron Man - 10-Juni-2008 kl. 06:15
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 06:44 |
Bruce skrev:
Man kan ikke vride mere saft ud af en citron end den indeholder |
Det er rigtigt, men hvis man har et produkt som kun vrider 50 % ydelse ud af et loss-less spor, fx pga. af en ringe signal behandlingen, og så samtidigt med at de resterende lydmæssige egenskaber heller er i orden, så er vi lige vidt.
Men heldigvis for alle andre, så skal jeg ikke bestemme hvad folk synes så lad det blive ved det. Jeg konstaterer bare, at afspilning af loss-less lyd fra min Blu-ray afspiller ikke er på højde med DD afspilningen fra M15.
Celine Dion skiven har også et 24-bit 96kHz lydspor, og at hendes stemme åbner mere op på DD afspilningen, det betyder jo bare at komponenterne i afspilleren er mega dårlige.
Off-topic: Har du i øvrigt prøvet at teste om Dolby Digital fra en PS3 lyder ringere, hvis det overføres som PCM end som bitstream. Det har jeg læst flere som påstår, både herinde og på amerikanske forums. Hvis det virkelig er sandt, så er den digitale signalbehandlingen som PS3'eren udsætter lyden for allerede en begrænsningerne for lydkvaliteten, inden den ryger i receiveren. Den vil foretage samme voldtægt at et udpakket TrueHD spor inden det ryger videre.
Ovenstående er i øvrigt næsten helt sikkert årsag til, at nogle folk oplever, at bit-stream lyder bedre end PCM overførsel, fordi afspilleren allerede inden overførsel smider PCM lyden gennem fx en DSP kreds m.m. En dårlig digital signal signal allerede her, udsætter lyden for en forringelse, som ellers ikke ville opstå ved direkte bit-streaming.
Redigeret af Iron Man - 10-Juni-2008 kl. 07:03
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 12:04 |
Bruce skrev:
Men der er så mange flere informationer til stede i et kvalitets PCM spor, som uanset kvaliteten af anlægget, aldrig vil kunne reproduceres. Så kommer det an på, hvorvidt man synes de 384-640 kbps lyder bedre end de 4.6-?.? mbps der er at gøre godt med i lossless sporet. |
Lige præcis til det her vil jeg også godt tilføje noget. Et 16-bit 48kHz PCM spor fylder kun rent teknisk 4,6 mbit.
Den del af lydsporet som indeholder reel lydinformation fylder måske kun 1-3 mbit. Resten af er ren datastrøm uden lydinformation. Dette udnytter man blandt andet i TrueHD og DTS-MA idet man skærer den ubrugelig datastrøm fra.
Det betyder at den lydinformation som der skal komprimeres er mindre end det reelt ser ud til. Ligesom at fx et DD+ lydspor i nogle dele af en film rent teknisk i de 1,5 mbit kan indeholde alt den lydsporinformation som der overhovedet findes i det oprindelige lydspor PCM spor fra studiet.
|
 |
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 12:48 |
Iron Man skrev:
Lige præcis til det her vil jeg også godt tilføje noget. Et 16-bit 48kHz PCM spor fylder kun rent teknisk 4,6 mbit.
Den del af lydsporet som indeholder reel lydinformation fylder måske kun 1-3 mbit. Resten af er ren datastrøm uden lydinformation. Dette udnytter man blandt andet i TrueHD og DTS-MA idet man skærer den ubrugelig datastrøm fra.
Det betyder at den lydinformation som der skal komprimeres er mindre end det reelt ser ud til. Ligesom at fx et DD+ lydspor i nogle dele af en film rent teknisk i de 1,5 mbit kan indeholde alt den lydsporinformation som der overhovedet findes i det oprindelige lydspor PCM spor fra studiet. |
Indtil videre så stoler jeg mest på mine ører fremfor de teknologiske muligheder og begrænsninger de enkelte formater udstiller i deres respektive teknologiske specs, når jeg lytter til films forskellige lydspor.
Af udgivelser med 16-bit 48kHz PCM, kan jeg f.eks. nævne Beowulf og Underworld, som decideret distancerer deres mindre DD5.1 brødre på de samme BD skiver, med en mælkevej eller to. Det tager ca. 10 sekunder, hvor man flipper over mellem de to lydspor, så er forskellen registreret og ført til protokols.
Jeg har også hørt glimragende DD+ lydspor, hvoraf Black Snake Moan i HD DVD udgaven brillerer, men dog stadig ikke i de højder, som de nævnte titler når og de er endda "kun" 16 bit.
Jeg er klart åben for muligheden, at der kan være DD og DD+ spor som giver PCM kamp til stregen, men jeg har stadig til gode at opleve det i virkelighedens verden, når teoretiske specs skal omformes til praksis.
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 14:14 |
Bruce skrev:
Af udgivelser med 16-bit 48kHz PCM, kan jeg f.eks. nævne Beowulf og Underworld, som decideret distancerer deres mindre DD5.1 brødre på de samme BD skiver, med en mælkevej eller to. Det tager ca. 10 sekunder, hvor man flipper over mellem de to lydspor, så er forskellen registreret og ført til protokols. |
Jeg ejer heller ikke en eneste skive, hvor der ikke er forskel på Dolby Digital lydsporet og loss-less sporet, det er bare ikke min pointe.
Afspiller man fx et 24-bit PCM i noget udstyr som i behandlingen af det digitale signal kun arbejder i 12-bit, så mister man allerede her rigtig meget lydkvalitet. Derudover ryger lyden måske til en billig D/A del, og transporteres i nogle kredsløb som pga. en billig opbygning er mere støjfyldte og derfor tilføjer forvrængning (her kompenseres i receivere ofte med støjfiltre, som så stjæler detaljer og dynamik i lyden).
Man får i dag rigtig mange features i en maskine til fx 10.000 kr. Der skal både være netværk, opskalering, rumkorrektion + en masse mere. Der skal selvfølgelig og der bliver selvfølgelig gået på kompromis.
Jeg kan godt forstå og høre, at der forskel på loss-less og Dolby Digital, men jeg forstår ikke, hvis man ikke kan forstå eller høre, at der er forskel på udstyr. Der går lydkvalitet tabt i et Dolby Digital tal spor ja, men der kan efter min bedste overbevisning gå meget mere galt i et surround produkt, som er underlagt strenge kompromiser.
Celine Dion Blu-ray'ne har som sagt et 24-bit 96kHz loss-less spor som selvfølgelig er langt bedre end Dolby Digital, men derfor lyder det stadig ikke som DD ud af min M15. Det betyder ikke, at der ikke forskel på loss-less og DD, men at kvaliteten af afspilleren er noget l**t.
Og derfor vil jeg gerne høre, om der findes nogle afspillere som lyder godt. Jeg er da sikker på at en Denon 3800 (når den kommer) vil kunne gengive en loss-less spor bedre end DD fra min M15, jeg synes bare det er mange penge for sådan en fætter, så vil jeg heller skifte min pre-amp.
Redigeret af Iron Man - 10-Juni-2008 kl. 14:20
|
 |
Bruce
Redaktionen
recordere.dk teamet
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 14:48 |
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at gode kvalitets komponenter er sine penge værd i guld, så forstå mig ret, at jeg ikke kunne finde på at betvivle f.eks. M15'erens eller en Lexicons overlegenhed ifht. de produkter, som er mere "konsum" prægede, hvor mange lægger vægt på features fremfor opbygning.
Jeg er også overbevist om, at din Blu-ray afspiller ikke gør et godt job, som jeg kan forstå dig, med at reproducere lydsporet på tilfredsstillende vis. Den må jo nødvendigvis være det svageste led, hvis et 24-bit 96kHz spor lyder ringere end et DD af slagsen.
Lige nu er jeg tilfreds med den lyd, som en lille maskine som PS3'eren formår at få ud af HD lydsporene og af mine SACD'ere, trods det jeg er helt klar over, at en maskine som Denon 3800'eren leverer en ganske anderledes vare, det kunne jeg jo høre, at min gamle 3910'er gjorde. Men hellere gå på kompromis en overgang og vente en generation, for jeg tror der sker store forbedringer i den prisklasse.
Jeg køber helst komponenter i den "øvre middelklasse" eller "lave superklasse", 10-15K receiver/afspillere, fordi jeg føler, at det er her man får mest for sine penge ifht. udgiften. Der er en grænse, hvor man (i mine øjne) giver uforholdsvis mange penge for ekstra kvalitet ifht. hvad man kan opnå af hørbare forbedringer i det lytterum man har til rådighed. Derimod giver jeg gerne 40K for en projektor som JVC-HD1'eren, fordi kvalitetsforbedringen her er meget "synliggjort" 
Pt. har jeg ikke den store frygt for, at PS3'eren ikke overfører lydsporene på betryggende vis til min receiver og at min receiver ikke skulle være kapabel nok til at give mig tilfredsstillende "bang for the buck" og udstille forskellene i de forskellige lydspors potentiale og så venter jeg ellers 
Iron Man skrev:
Og derfor vil jeg gerne høre, om der findes nogle afspillere som lyder godt. Jeg er da sikker på at en Denon 3800 (når den kommer) vil kunne gengive en loss-less spor bedre end DD fra min M15, jeg synes bare det er mange penge for sådan en fætter, så vil jeg heller skifte min pre-amp. |
Jeg har udover Denon'en ikke set nogle skille sig særligt ud i spitzeklassen indtil videre af HD afspillere, hvad man kan læse udaf anmeldelser, men hvis man kan "nøjes" med en 2500'er, så er den nok heller ikke så ringe endda.
|
 |
Startrek
--
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 15:00 |
Tro skam også at Lexicon MV-5 er en af de maskinder der gør den god med
PCM, og så har man jo en let mulighed for at høre om DD/DTS er beder end
de ny lyd formate, helt klart en beder maskine em NAD M15 (selv om den
ikke er så ringen enda).
|
 |
Iron Man
Guld medlem
Brugeranmelder
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 15:11 |
Startrek skrev:
Tro skam også at Lexicon MV-5 er en af de maskinder der gør den god med PCM, og så har man jo en let mulighed for at høre om DD/DTS |
Hvis man i den samme maskine afspiller et loss-less spor mod DD/DTS, så vil det helt sikkert være bedre. Jeg har aldrig oplevet andet. Jeg vil sige, at der er både er teoretisk og praktisk belæg for, at det skulle være bedre.
Det er træls at en MV-5 ikke kan mod TrueHD og DTS-MA bitstream da jeg simpelthen ikke stoler på den behandlingen som det udpakkede PCM spor bliver udsat for i afspillerne. Det vil næsten altid ryge igennem DSP del og andre kredsløb. Bare se det Transformers review som Bruce har lavet, det er meget godt eksempel på, at PCM signalerne altså ryger igennem en masse kredsløb. Og det først helt galt, når DSP delen ovenikøbet begynder at pille ved lydsporet.
Med Bitstream er man sikker på, at den ikke piller ved noget.
|
 |
Startrek
--
|
Sendt: 10-Juni-2008 kl. 15:45 |
Har du en link til Bruce review af Transformers ?
Og var det ikke problem med HD-DVD afspille og PCM ?
|
 |