recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Min hjemmebiograf
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sammenligning af gulv- og indbygningshøjtalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sammenligning af gulv- og indbygningshøjtalere

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sammenligning af gulv- og indbygningshøjtalere
    Sendt: 29-December-2022 kl. 23:14
Hejsa,

Jeg forventer snart at bygge en baffle wall i min 7.2.4 hjemmebio.

Jeg har i dag et sæt Dali ikon 7 mk2 højtalere, en center Dali ikon vokalhøjtaler, 2 Dali ikon subs mk2 samt 8 Dali phantom h60 til surround og loft. 

Det hele spiller fantastisk - men mere vil jo have mere :-)

Hvis jeg vil have mig en baffle wall, så dur' ikon7 ikke, da de har porte bagpå. I stedet vil jeg have 3 ens indbygningshøjtalere bag lærredet (så undgår jeg også SBIR). Men... Nu har jeg været vant til mine ikons i 10 år og de spiller fantastisk. Men hvordan kan jeg lige sammenligne dem med indbygningshøjtalere? Og med hvilke bør jeg sammenligne dem? 

Indtil videre har jeg fået øje på Dali phantom m250 og m375, men det er alene pris og mærket der gør at jeg synes de minder om mine ikons.. men det jo lige ligegyldigt hvis jeg kommer til at opleve en væsentlig nedgang i lydkvalitet. Jeg føler at det vil være ærgerligt at kigge andre veje end Dali, når nu alle de andre højtalere er Dali... Men det er der måske andre holdninger/erfaringer med? 

Nogle bud på hvad jeg skal forvente ift mine ikons? Og bør jeg have andre lcr indbygningshøjtalere i tankerne i prislejet 6-9000 pr. Højtaler, når nu resten af mine højtalere også er Dali?

Tak


Til top
Madhouse Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 90
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Madhouse Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2022 kl. 08:43
Hej

Kunne du ikke bare lukke hullet i basporten? 

Du har jo 2 subs som skal tage sig af alt op til  ~100hz

jeg har selv tænkt på at prøve det og måle om det har en effekt, men min magelighed har desværre haft overtaget siden jeg fik ideen. 


/Mads
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2022 kl. 10:46
Jeg har overvejet det, men jeg synes bare at have læst flere forskellige steder, at det er noget jux at lukke hullet. 

Dertil ville det heller ikke gøre mig noget, hvis baffle wallen ikke behøvede at være dybere end højst nødvendigt :-)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2022 kl. 10:56
Måske et simpelt forslag, men hvad med at finde en Hifi-klub som har de forskellige installeret og lytte til dem? Ved at Roskilde-butikken har en del inwalls til demo. Jeg har hørt de helt store Dali inwalls og det lyder virkelig godt. 

Hvis du skal tænke helt andre græsgange, så spiller JBL SCL-serien virkelig godt. 
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2022 kl. 11:12
Tak! Jeg har været nede og høre m375eren her i Vejle - m250 havde de desværre ikke. S serien er lige dyr nok for mig desværre. 

Men... Mine ikons er jo for længst udgået af sortimentet, så det er lidt svært når man ikke kan høre dem side om side. Og så er det også bare svært når man står der i en butik at vurdere lyd synes jegShocked
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2022 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af MortenA1990 MortenA1990 skrev:

Tak! Jeg har været nede og høre m375eren her i Vejle - m250 havde de desværre ikke. S serien er lige dyr nok for mig desværre. 

Men... Mine ikons er jo for længst udgået af sortimentet, så det er lidt svært når man ikke kan høre dem side om side. Og så er det også bare svært når man står der i en butik at vurdere lyd synes jegShocked
Jeg ville spørge om du må slæbe et par Ikons med - så kan du lave en reel sammenligning i butikken :)
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4413
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2022 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af MortenA1990 MortenA1990 skrev:

Hvis jeg vil have mig en baffle wall, så dur' ikon7 ikke, da de har porte bagpå. 
Nu Googlede jeg lige de højttalere og alle billeder der kommer op, viser en stor basport på højttalerens forside?

Misser jeg noget? 

De er stadig væsentligt dybere end in-walls men skal du ikke også have subs i din baffle-wall uanset?

Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2022 kl. 12:40
Hej Jonas,

Tak fordi du engagerer dig! :-)

Jeg kunne selvfølgelig slæbe mine ikons derned, men åha - man orker det jo nærmest ikke. Men det er en løsning ja.

Ift basporten. Ja der er også en på forsiden - men ligeledes på bagsiden desværre.

Ift subs, der havde jeg håbet på en procella p10SI. Den er kun 15cm dyb. Så er jeg godt med på at det ikke er en SVS ultra jeg står med, men man må jo gøre sig nogle kompromiser :-)


Redigeret af MortenA1990 - 30-December-2022 kl. 12:43
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4201
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2022 kl. 13:16
Prøv at høre HFK i Kolding om de har højttaleren til demo. Jeg kan huske de har en god service i Kolding.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Peter.C Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 16-Januar-2012
Status: Offline
Point: 139
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Peter.C Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2022 kl. 10:36
Oprindeligt skrevet af MortenA1990 MortenA1990 skrev:


Ift basporten. Ja der er også en på forsiden - men ligeledes på bagsiden desværre.


Er du sikker på at der er porte på bagsiden.
I følge HFK har M-250 porte på forsiden og M-375 har slavebas på forsiden.
Det vil da heller ikke give meget mening at have porte på bagsiden af en indbygnings højttaler.

Mvh
Peter
Til top
MortenA1990 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 20-November-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 35
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenA1990 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-December-2022 kl. 10:41
Haha - der er porte på bagsiden af mine ikons LOL
Det er netop derfor jeg vil sælge dem og i stedet købe indbygningshøjtalere (m250 eller m375 som det ser ud lige nu)
Til top
Madskinen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 14-Januar-2014
Sted: 6800
Status: Offline
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Madskinen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Januar-2023 kl. 10:56
Hvis du finder en fornuftig løsning og din Ikon 7 kommer til salg, vil du så ikke tænke på mig? :-)
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu